۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
بی توجهی به ظرفیت‌های پژوهشی عناب و زرشک در سفر وزیر جهاد کشاورزی
یادداشت؛

بی توجهی به ظرفیت‌های پژوهشی عناب و زرشک در سفر وزیر جهاد کشاورزی

بیرجند- سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی در حالی رقم خورد که ظرفیت های پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی در زمینه محصولات استراتژیک از جمله زرشک و عناب مورد بی توجهی قرار گرفت این مطلب بخشی از یادداشت رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی است.

سید جلال الدین صادقی؛ بازار: طی چهار سال گذشته ایجاد مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، فعال کردن اولین گروه پژوهشی تخصصی با موضوع عناب و زرشک و زعفران (بهینه سازی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک استان)، تاسیس مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک استان، اجرای هشت طرح پژوهشی کاربردی، چاپ ۵ کتاب با عناوین محصولات استراتژیک استان، جذب متخصصین و صاحب نظران حوزه گیاهان دارویی، برگزاری اولین همایش ملی عناب، اخذ مجوز کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار عناب و زرشک از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، ثبت اختراع چهار فراورده جدید از عناب، چاپ ده ها مقاله معتبر علمی و پژوهشی و حضور در مجامع علمی معتبر هیچکدام عاملی نبود تا جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در تعداد تشکل‌ها، فعالان و نخبگان کشاورزی استان خراسان جنوبی در جلسه ای که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و استاندار برگزار شد، به حساب بیاید و افتخار حضور نصیبش شود.

هر چند بنده سالهاست کزین جام هلالی مستم و از این واگرایی ها و وا پس زدن ها دلم خون و کوله بارم پر است لکن دل نگران انگیزه کاری نیروی جوان مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی هستم که گرنت پژوهشیش را که می توانست در راستای علایق خود هزینه کند، برای اعتلای عناب هزینه کرد.

 دل نگران پژوهشگر گروه پژوهشی ام هستم که در ساعاتی که من و برگزار کنندگان این جلسات در استراحت هستیم او چراغ آزمایشگاه مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی را در کیلومتر ۱۵ جاده خوسف روشن نگه می دارد تا فرآورده های عناب در تاریکی نمانند. دل نگران روحیه مدیر گروه تولید و فراوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی هستم، اولین گروه پژوهشی که بی تعارف اولین گروهی بوده است در استان که نتیجه چهار سال پژوهش، چهار محصول کاربردی و نتیجه علمی بازار محور است.

 دل نگران مدیر جوانی هستم که وضعیت مصرف عناب و زرشک را در ۱۵ استان بدون داشتن هیچ منبع علمی مستند و تنها به مدد تحقیقات بازار احصاء کرده است و در مسیر شناساندن عناب به بازار مصرف ماه هاست تلاش بی وقفه اش را شاهدم. دل نگران جلسات و مباحثی هستم که اصلی ترین مقصد و منظورش باید افزایش انگیزه و ایجاد همگرایی باشد نه عامل دلسردی و واگرایی شود.

پیر فرزانه جمهوری اسلامی ایران مشتاقانه «رونق تولید» طلب می کند و ما در رونق چه وامانده ایم نمی دانم! چرا دامن از ما بر می کشید را نمی دانم؟ ما فرزند ناخوانده استان هستیم یا فرزند ناخوانده وزات کشاورزی؟ و اگرنه حتی اگر فرزند خوانده بودیم امروز آداب فرزند خواندگی با پیش تر ها خیلی تفاوت کرده است و والدین آن ها را از فرزندان خود گرامی تر می دانند و قبل از ورودشان به خانه ارث را به چشم روشنی می دهند و  والدین در دل آرزو می کنند که او در جهت خوش نامی و پایداری آن خانواده بکوشد.

 جهاد دانشگاهی  امروز بدون چشم روشنی از هیچ کوششی در راستای اعتلای عناب و زرشک مضایقه نکرده اما افسوس که باز هم فرزند ناخوانده ایم ...

عناب و زرشک را بر سر دست گرفتیم و از شهری به شهری و از دیاری به دیاری رفتیم. اولین ثبت اختراع از فراوده های عناب مبتنی بر انجام طرح پژوهشی متعلق به جهاد دانشگاهی است. کاهش چروکیدگی عناب که کاهش بازار پسندی را به دنبال دارد، جهاد دانشگاهی در قالب طرح پژوهشی دنبال می کند و دغدغه بازار کشاورزان در سردارد، نه در سخن بلکه در عمل و بر مدار علم.  

به دنبال افزایش ماندگاری عناب تازه محققان مجموعه جهاد دانشگاهی سالهاست توان خود را معطوف کرده اند. برنامه عملیاتی برندسازی عناب با بهره گیری از دانش متخصصان حوزه برندینگ در جهاد دانشگاهی و با اعتبارات این مجموعه در حال تدوین است.  

منکر زحمات هیچ سازمان و اداره و مرکز و دانشگاه و مجتمعی نیستم اما بر تلاش منسجم، هدفمند و منظم و بی بدیل همکارانم سر تعظیم فرود می آورم. آنچه در جهاد دانشگاهی رقم خورده است، مصداقی از تشکلی از نخبگان فعال است.

اینکه جهاد دانشگاهی با این همه، هیچ تشکل و فعال و نخبه ای به حساب نیامد وظیفه ای بر من است تا پاسخش را بیابم.

اگر افتخار حضور می یافتیم عرض می کردیم که اگر سیاست همین سیاست است و اگر عینک همین عینک هیچ عجب نیست که پس از چهل سال از تلاش های ما و شما عناب هنوز مهجور است و زرشک مغفول و دور هم جمع می شویم و کاسه چه کنم چه کنم را از این دست می گیریم و به آن دست می دهیم.

اگر این واگرایی و اگر این فاکتورگیری ها تداوم داشته باشد، بی شک عناب برای همیشه در جا خواهد زد، زرشک در کنج کارگاه ها خاک خواهد خورد و اگر هم قرار شود روانه بازار شود روغن جلایش خواهد شد و زعفران به نام دیگران و به کام دیگران خواهد بود.

اما اراده بنده و همکارانم بر مدارتوفیق الهی است نه توفیق حضور در محضر این و آن، ما به آیه یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ مومنیم و معتقد .ما با خود عهد بسته ایم که تا عناب و زرشک را به جایگاهشان ننشانیم از پای ننشینیم.

عناب میراث خطه کویر است و زرشک محصول سرماخورده ای است که سرما و زبری بر گواراییش می افزاید، کویرنشینان هم چنینند، سرماهای سخت و طاقت فرسای رفتاری را به جان خریدارند و آن را دستمایه ای می کنند برای تعالی ...

کد خبر: ۴۶٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha