۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات، صرف واردات مواد اولیه
رئیس سازمان صمت استان تهران اعلام کرد

۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات، صرف واردات مواد اولیه

صادقی، رئیس سازمان صمت استان تهران گفت: تولیدکنندگان مجاز هستند ۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات را صرف واردات مواد اولیه کنند.

به گزارش بازار، یداله صادقی در ارتباط با رسانه ملی افزود: مهم‌ترین خواسته فعالان اقتصادی این است که در جهت وصول مطالباتش از تولیدکنندگان و صادرکنندگان پیشنهادات آن‌ها رعایت شود. برای مثال کار درستی است که بانک مرکزی ارزهای معوق را مطالبه می‌کند که صادرات آن‌ها قبلا انجام شده است، چرا که تولیدکنندگان با استفاده از همین ارز، می‌توانند مواد اولیه خود را وارد کنند، اما در مواقعی که مربوط به سنوات گذشته بوده یا کالا به صورت ریالی صادر شده، امکان بازگرداندن ارز نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از واحدهای تولیدی برای سرپا نگه داشتن چرخه تولید، کالای خود را به واسطه‌هایی که برای خرید به کشور می‌آیند یا مستقیم به تجار عراقی و افغانستانی می‌فروشند و ریال دریافت می‌کنند، اما الزام دارند که ارز حاصل از صادرات‌شان را بازگرداندنند.

صادقی گفت: برای اجرای این الزام، آزاد شدن کارت بازرگانی و سایر اقدامات بازدارنده ناچارند از کف بازار ارز خریداری کنند که این مسئله فشار تقاضا برای ارز را بالا می‌برد. در اصل خریداران هم نمی‌توانند ارز تامین کنند و ترجیح می‌دهند با ریال معامله انجام دهند؛ بنابراین تقاضای صادرکنندگان این است که در مواردی که نمی‌توانند ارز پرداخت کنند، با ریال تسویه کنند که در این زمینه باید امکاناتی فراهم شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه ابطال کارت بازرگانی از افرادی که ارز خود را باز نگرداندند در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: ارقام اعلام شده از سوی بانک مرکزی مربوط به برنگشتن ارز حاصل از صادرات به کشور ارقام قابل توجهی است؛ بنابراین در صورتی که صادرات با ارز خارجی انجام شده باشد ورود ارز حاصل از آن می‌تواند در تامین نیازمندی افرادی که در صف دریافت ارز هستند موثر باشد.

وی گفت: درخواست ما از تولیدکنندگان و صادرکنندگان این است که اگر کالای خود را به ارز فروختند و برای آن‌ها مقدور است که ارز خود را بازگردانند حتما این کار را برای نجات تولید کشور و جلوگیری از التهابات انجام دهند. از طرفی هم از بانک مرکزی درخواست داریم با تحقیق و بررسی مساعدتی برای کسانی که بازگشت ارز برای آن‌ها امکان پذیر نیست در نظر بگیرند تا آن‌ها بتوانند رفع تعهد کنند و در چرخه تولید باقی بمانند.

رئیس سازمان صمت استان تهران همچنین درباره درآمدهای ارزی سال‌های گذشته صادرکنندگان افزود: اگر واردکنندگان کالاهایی را که با ارز حاصل از صادرت خود وارد کردند قیمت گذاری کرده باشند یا در فرآیند تولید به کار گرفته باشند و مورد تایید سازمان حمایت باشد از آن‌ها رفع تعهد خواهد شد.

صادقی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مجاز هستند ۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات را صرف واردات مواد اولیه کنند، گفت: در گذشته این مقدار بیشتر بود و از طرف دیگر بسیاری از تولیدکنندگان در واردات واردات ندارند، بنابراین بهتر است یک سری واردکننده مجاز باشند با ارز حاصل از صادرات بقیه تولیدکنندگان مواد اولیه وارد کنند. همچنین خیلی از تولیدکنندگان گله‌مندند که در زمینه مسائل مربوط به تعهدات ارزی مرکز مشخصی برای اینکه آن‌ها با تکریم یک پاسخ منطقی از سوی بانک مرکزی دریافت کنند وجود ندارد.

کد خبر: ۴۶٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha