۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
۳۰۲ هکتار از اراضی کشاورزی البرز به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان البرز؛

۳۰۲ هکتار از اراضی کشاورزی البرز به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد

کرج- تاج الدینی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به اینکه در البرز ۳۰۲ هکتار از اراضی به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد، گفت: نظرآباد برای زراعت و طالقان برای کشت دیم گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار شرایط مناسب تری دارند.

محمد تاج الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حوزه تولید گیاهان دارویی برای هر هکتار یک نفر اشتغال ایجاد می شود، افزود: آلوئه ورا، آویشن، اسطوخودوس، بادرنجبویه، به‌لیمو، رازیانه، رزماری، سنبل‌الطیب کاسنی، کدو تخمه کاغذی، گشنیز، گل‌گاوزبان، مرزه، مریم‌گلی، نعناع فلفلی، استویا و ترخون جزو گیاهان داروئی است که در استان کاشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت گیاهان دارویی «سبز زندگی» و شرکت «مه دارو طوبی» در نظرآباد در حوزه صادرات گیاهان دارویی فعالیت دارند، گفت: میزان ارزآوری آنها با توجه به شرایط متغیر است اما ظرفیت افزایش صادرات گیاهان دارویی در استان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نوسان قیمت و نبود خرید تضمینی محصول از کشاورزان را از عمده مشکلات آنها عنوان کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان با پرداخت یارانه نهال یا بذر به میزان اندک به کشاورزان که هر ساله از وزارتخانه به هر استان تخصیص می یابد برای توسعه کشت و پرداخت تسهیلات برای توسعه صنایع و زنجیره تولید و فراوری گیاهان دارویی( کارخانجات فراوری) اقدام می کند.

تاج الدینی در خصوص برنامه هایی که سازمان جهاد کشاورزی البرز برای افزایش ظرفیت تولیدی استان در دستور کار دارد، اظهار کرد: طبق برش سالانه از سوی دفتر گیاهان دارویی، با برنامه توسعه کشت آبی و دیم بوسیله پرداخت یارانه و ترغیب کشاورزان برای محقق شدن این امر اقدام می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای فراهم کردن بستر افزایش تولید و اشتغال در این حوزه چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: افزایش تخصیص و اعتبار یارانه به استان از مواردی هستند که می توانند در آماده سازی بستر موثر باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه تولیدات گیاهان دارویی در استان کم و بیش نیاز داخلی را تامین می کند، افزود: بیشتر نیاز دارویی البرز از استان های دیگر تامین می شود اما با توجه به تنوع گیاهان دارویی در استان و وجود گونه‌های مختلف، ایجاد کارخانه‌های فرآوری این محصول می‌تواند در اقتصاد استان نقش مهم و بسزایی داشته باشد.

کد خبر: ۴۶٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha