۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
دریا یار نبود؛ صید و صیادی در ایستگاه مشکلات
بازار گزارش می‌دهد؛

دریا یار نبود؛ صید و صیادی در ایستگاه مشکلات

میانکاله- فصل صید و صیادی در حالی در کرانه خزری شروع شد که ابر، باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا سفره های صیادان را خالی از قبل کنند.

بازار؛ گروه استان ها: صید و صیادی از ۱۵ مهرماه در شرق مازندران و غرب گلستان آغاز شد و بیش از هزار صیاد مازندرانی خود را برای رفتن به دریا و برداشت روزی از دل امواج خروشان خزر مهیا کردند.

اولین روز فصل صید در مازندران به دلیل مواج و طوفانی بودنی دریا، بدون پهن کردن تور صیادی به روزهای بعد موکول شد و صیادان مازندرانی که شش ماه از سال بیکار بودند، اولین روز نتوانستند به دریا زنند.

یک صیاد مازندرانی که حوزه میانکاله به ماهیگیری و صیادی مشغول است، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: انتظار شش ماهه ما برای صید و صیادی و ورود به دریا به دلیل نامساعدبودن شرایط جوی و مواج بودن دریا به یاس تبدیل شده و طبق پیش بینی هواشناسی این وضعیت در روزهای آتی نیز ادامه دارد.

شش ماه از سال به دلیل تعطیلی فصل صید در شغل های دیگری نظیر کارگری و دستفروشی مشغول و چشم انتظار آغاز دوباره فصل صید بودیم

جعفری که سال های سال در امر صیادی و ماهیگیری فعالیت دارد و جوانیش را در این راه سپری کرده است، می گوید: شش ماه از سال به دلیل تعطیلی فصل صید در شغل های دیگری نظیر کارگری و دستفروشی مشغول و چشم انتظار آغاز دوباره فصل صید بودیم.

وی با اظهار اینکه دریا و صیادی گیرایی دارد و نمی توان از ان دل کند، به سختی ها و مشکلات شغل صیادی اشاره می کند و می گوید: هنوز بیمه درست و حسابی نداریم و با انکه سال ها وعده داده اند تا مشکل بیمه صیادی حل شود اما هر سال به سال بعد موکول می شود.

این صیادمازندرانی با بیان اینکه بسیاری از همکارانم طی سال ها فعالیت در دریابه انواع بیماری های پوستی و قارچی گرفتار شده اند، افزود: به دلیل نداشتن بیمه مناسب حمایتی این افراد اکنون خانه نشین و بیکار شدند و ممری برای درآمد ندارند.

روز اول صید و صیادی دریا و وضعیت آسمان بهانه شد تا تورهای صیادان در دریا نشود، اما صید و صیادی با مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم می کند، که ورود آلاینده ها، آلودگی دریا و در نتیجه کوچ و انقراض انواع گونه های ماهیان از جمله آن است.

مشکلات صید و صیادی متعدد است/ ورود آلاینده ها و پساب ها
رئیس اتحادیه ماهیگران پره مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه روز اول صید و صیادی به دلیل نامساعدبودن شرایط جوی انجام نشد، ادامه داد: صید و صیادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و یکی از آن نامساعد بودن دریا در فصل صید است و در طول سال روزهای قابل توجهی به این ترتیب صید تعطیل می شود.

سید محمد رضوی با اظهار اینکه ورود آلاینده ها و آلودگی های دریا به دلیل ورود پساب ها و غیره از دیگر مشکلات است که بر معیشت صیادان و کاهش صید اثرگذار است، افزود:هر سال تورهای صیادی به دلیل آلودگی و صید غیرمجاز و قاچاق خالی تر از قبل می شود.

وی ورود سموم کشاورزی، پساب های صنعتی، خانگی و غیره را از مشکلات همیشکی صید و صیادی دانست و گفت: مشکلات کنونی به مدیران و بخش های مختلف ارائه شد و از بازگو کردن و بی توجهی به این بخش خسته و دلزده شدیم.

رئیس اتحادیه ماهیگیران پره مازندران رفع مشکلات جامعه صیادی را نیازمند  همکاری بخش های مختلف در استان و کشور دانست.

پارسال فصل صید خوب نبود/ کاهش میزان صید
در حالی فصل صید سال جاری در مازندران کلید خورد که صیادان مازندرانی طی فصل قبلی صید، میزان صیدشان نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد کاهش داشته است. حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در این بار به خبرنگار بازار می گوید: در مجموع در استان ۵۴ شرکت و تعاونی پره وجود دارد که ۱۳ شرکت در حوزه میانکاله و شرق استان فعالیت می کنند.

وی با اظهار اینکه بیش از هزار و صیاد از مجموع چهار هزار صیاد استان در میانکاله و ۱۳ تعاونی پره اشتغال دارند، میزان صید این تعاونی ها در فصل صید قبلی را ۱۵۹ تن معادل چهار درصد کل صید ماهیان استخوانی بیان کرد.

وی مجموع صید ماهیان در فصل صید گذشته را سه هزار و ۸۰۰ تن اعلام کرد و با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی آن گفت: امسال برای حمایت از صیادان بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های استان رهاسازی شده که سهم مناطق شرقی ۴۰ درصد است.

تلاش جدی برای حل بیمه صیادی
حل بیمه صیادی مازندران از جمله دغدغه های صیادان حاشیه خزر به شمار می رود و خبرنگار بازار در حاشیه سفر رئیس سازمان شیلات به مازندران برای افتتاح پروژه ماهی در قفس در نوشهر این مسئله را وی در میان گذاشته بود. نبی اله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران در با بیان اینکه بیمه صیادی جزو برنامه‌های اصلی این سازمان است، افزود: در تلاش هستیم تا ۱۰ درصد از ۲۷ درصد سقف بیمه را از منابع دولتی تامین کنیم.

وی با اشاره به محدودیت‌های مالی و اعتباری برای تحقق و رفع بیمه صیادی اظهار امیدواری کرد که این خواسته محقق شود.

وضعیت نامناسب صید و صیادی در مازندران درحالی است که بیش از ۸۰ درصد ماهیان خزری کوچ رو هستند و نبود رودخانه های شیلاتی درپی تخریب و تجاوز به بستر آن، ورود آلاینده ها و غیره، این مناطق را برای زیست ماهیان ناامن کرده است.

کد خبر: ۴۶٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha