۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
روستاهایمان را به شهر تبدیل نکنیم/ ۳۷هزار روستا در کشور داریم
روز روستا و عشایر در گفتگو با دکتر حاج علیزاده

روستاهایمان را به شهر تبدیل نکنیم/ ۳۷هزار روستا در کشور داریم

به مناسبت روز روستا و عشایر، دکتر احمد حاج‌علیزاده مدرس دانشگاه در حوزه برنامه‌ریزی شهری و روستایی با بخش چندرسانه‌ای رسانه بازار به گفتگو پرداخت. وی درباره معضلات روستاها و عشایر این چنین عنوان کرد: مشکل ما این است که در بحث زیرساختی روستاها خوب عمل کرده‌ایم، اما در بحث اقتصادی مشکلاتی وجود داشته است.

۱۵ مهر ماه، هر ساله بعنوان روز روستا و عشایر یاد می‌شود. به مناسبت این روز، گروه چند رسانه ای بازار با دکتر احمد حاج‌علیزاده، مدرس دانشگاه در حوزه برنامه‌ریزی شهری و روستایی به گفتگو پرداخته است. وی درباره معضلات و مشکلات روستاییان و عشایر حرفهای جالبی زده است که در ادامه گزیده‌ای از حرف‌های ایشان را می‌خوانیم؛

  • ترکیب جمعیتی روستاهای ما در قبل از انقلاب به این صورت بود که بالای ۵۰ درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن بودند و رفته‌­رفته طی دهه­‌های اخیر، این جمعیت از روستاها کم و به شهرها اضافه شد.
     
  • بر اساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، جمعیت ایران حدود ۸۳ میلیون نفر اعلام شده است که حدود ۲۶ درصد از این جمعیت، روستایی و عشایری و %۷۴ شهری هستند. در حال حاضر بالغ بر ۳۷ هزار روستا و آبادی در کل کشور داریم که به کارهای اقتصادی مشغول‌ هستند.
     
  • بیشتر فعالیت­‌هایی که در روستاها انجام می‌­شود در زمینه کشاورزی، دامداری، صنعت و خدمات است و بالغ بر ۵۰ درصد اشتغال روستاییان مربوط به بخش کشاورزی و دامداری است؛ بنابراین نتیجه می­‌گیریم که روستاییان عمدتاً در بخش تولیدات کشاورزی و دامداری نقش موثری دارند.

  • یکی از موضوعات مهم در رابطه با روستاها بحث مهاجرت است. البته باید نگاه درستی به این مقوله داشت. مهاجرت چند بعد دارد: بعد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، طبیعی و کشاورزی. طبق تحقیقات انجام شده عمده علت مهاجرت مربوط به بعد اقتصادی است؛ یعنی درآمدی که در روستا وجود دارد، پایین است و روستاییان چون به بالا بردن درآمدشان علاقه دارند، مهاجرت می­‌کنند. در بعد اجتماعی و فرهنگی، عمده دلیل یکسری دسترسی‌­هایی مانند مراکز آموزش عالی هستند که وجود ندارند و باعث مهاجرت می­‌شوند. در بخش کشاورزی و طبیعی، مشکلاتی مانند تأمین منابع آب و مشکلاتی که در خصوص زمین کشاورزی وجود دارد مثل کوچک شدن قطعات زمین کشاورزی، دلایل عمده مهاجرت هستند.
     
  • مهاجرت، هم بعد مثبت دارد و هم بعد منفی که عمدتاً منفی هستند؛ چون به صورت کلی، روستاها و روستاییان تولیدکننده هستند و عرصه‌­های مختلفی را در داخل کشور به خود اختصاص داده‌­اند و مهاجرت باعث می­‌شود که فرد تولیدکننده، تبدیل به مصرف­‌کننده شود. در مهاجرت از بعد فرهنگی هم تناقض­‌هایی بین شهر و روستا وجود دارد که مهاجرت باعث می‌شود این تعادل بهم بخورد.
     
  • از ابتدای انقلاب، اقدامات خیلی خوبی توسط وزارتخانه‌­های مختلف در سطح روستاها انجام شده است ولی عمدتاً در بحث­‌های زیربنایی بوده است؛ یعنی با اقداماتی که در بحث راه روستایی، آب، برق، گاز و حتی پوشش ارتباطات روستایی انجام شده است، انتظارات بر این بود که این اقدامات منجر به تقویت روستاها شود. حتی کشورهای نسبتاً پیشرفته هم شاید این حجم از ساختار روستایی را نداشته باشند، ولی مشکل ما این است که در بحث زیرساختی خوب وارد شده‌ایم، اما در بحث اقتصادی ضعیف عمل کرده‌­ایم. در برنامه‌­ریزی­‌هایی که باید انجام می‌­دادیم که روستاها حالت تولید خود را حفظ کنند و نقش خود را بخوبی ایفا کنند، مشکل داشتیم.
     
  • حدود ۷۰ قانون در ارتباط با روستاها مصوب شده است که با بررسی اینها به این نتیجه رسیدیم که حدود ۷۰ درصد از این قوانین ماهیت زیرساختی و عمرانی داشته‌­اند و ۳۰ درصد آنها مربوط به اقتصاد هستند و خیلی از این قوانین تکرار شده­‌اند. در بحث قانون­‌گذاری هم آن توجهی که باید در بعد اقتصادی به روستاها می­‌کردیم را نداشتیم و این مسئله باعث مشکلاتی که الان با آن روبرو هستیم شده است.
     
  • راهکارهای متعددی برای حمایت از روستاها و روستاییان در طی ایام کرونا بوده است.  یکی از طریق ارائه تسهیلات ارزان قیمت به مشاغلی که در روستاها اتفاق افتاده این حمایت انجام شده و مورد دوم حمایت از شرکت­‌های دانش‌­بنیان فعال در حوزه روستاها. ولی در مجموع همه مشاغل آسیب دیده­‌اند.
     
  • در بین تمام وزارتخانه‌­ها، وزارت جهاد کشاورزی بیشترین ارتباط را با روستاها و عشایر دارد.
     
  • اگر بخواهیم از بحث اشتغال روستاییان حمایت کنیم، برای مثال حمایت از کشاورزان از طریق پیش­‌خرید محصولات کشاورزی یا خرید محصولات دام­داری، بهتر است این حمایت در خود روستاها اتفاق بیفتد. هزینه این کار برای دولت کمتر و مقرون به صرفه است.
     
  • ما در کل کشور حدود ۱۳۰۰ شهر و بالغ بر ۳۷۰۰۰ روستا داریم. ملاک تشخیص روستا از شهر در کشورهای مختلف به نسبت جمعیت متفاوت است. در کشور ما به جایی که بالای ۵۰۰۰ نفر جمعیت داشته باشد شهر می‌گویند.
     
  • تبدیل روستا به شهر فی­‌النفسه اتفاق نیفتد بهتر است، چون روستا یک محل تولیدی است و ما باید تلاش کنیم روستاها را به همان شکل نگه‌­داریم، اما در بعضی جاها تبدیل شدن روستا به شهر به رونق آن منطقه هم کمک می‌کند؛ یعنی یک روستا تبدیل به شهر می­‌شود و روستاهای اطراف را حمایت می­‌کند که این اتفاق بسیار خوبی است.
     
  •  از مسئولین درخواست دارم که به این قشر روستایی بعنوان قشر کم‌­توقع، زحمت‌کش و تولیدکننده بیشتر توجه کنند. توجه حداکثری ما منجر به ماندگاری روستاها و بیشتر شدن حجم تولیداتشان می­‌شود.
کد خبر: ۴۶٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha