۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
قیمت گذاری فعلی شرکت‌های بورسی با دلار ۲۰ هزار تومانی است/ رشد شاخص به شرط ثبات قیمت دلار آزاد بالای ۲۶ هزار تومان
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بازار:

قیمت گذاری فعلی شرکت‌های بورسی با دلار ۲۰ هزار تومانی است/ رشد شاخص به شرط ثبات قیمت دلار آزاد بالای ۲۶ هزار تومان

معصوم پور امیر آبادی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که بازار بورس الان با دلار ۲۰ هزار تومان در حرکت است و اگر قیمت دلار آزاد بر روی ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان ثابت بماند بازار دو تا سه ماه دیگر رشد خواهد کرد.

بازار؛ گروه بورس: امروز سه شنبه ۱۵ مهر ماه شاخص تا زمان تنظیم خبر با رشد ۲۴هزار واحدی بر روی ۱میلیون ۵۱۴هزار واحد قرار گرفته است. چارتیست‌های بازار معتقدند شاخص کل تا قبل از انتخابات آمریکا در کف ۱میلیون ۴۰۰هزار واحد و سقف ۱میلیون ۶۰۰هزار واحد نوسان دارد. به نظر می‌رسد با توجه به تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر الزام شرکت‌های پذیرفته شد به بازارگردانی روند بازار از جهت حجم معاملات و نقدشوندگی بهتر می‌شود.

این روزها اظهار نظرهای متعدد و گاهی متفاوت از کارشناسان مطرح می‌شود که هر کدام مولفه‌ای برای رشد بازار تعریف می‌کنند. بیشتر آن‌ها عنوان کردند که بازار بورس از بازار ارز پیروی می‌کند و هر چقدر که نرخ ارز بالاتر برود شاخص هم رشد خواهد کرد، اما تعدادی از صاحب‌نظران دیدگاه متفاوت دارند، آن‌ها بر این باورند که بازار در زمان رشد با دلار بالای ۳۵ هزار تومان حرکت می‌کرد در نتیجه نرخ بالای دلار تاثیرات خود را بر روند معاملات بازار گذاشته است و دیگر مولفه دلار تاثیرات چندانی بر بازار ندارد.
 

ریسک این روزهای بازار سرمایه به شدت کم شده است
دکتر رحمان معصوم پور امیر آبادی کارشناس بازار سرمایه و یکی از فعالان بازار فارکس در گفتگو با بازار در رابطه با وضعیت بازار و مولفه‌های حرکت شاخص گفت: در حال حاضر به صورت تقریبی میانگین حداکثر رشد  بازار ۱۰درصد از کف قیمتی سال ۹۳ بالاتر است، با این وضعیت از دیدگاه سرمایه گذاری، بازار در شرایط کنونی ریسکی دارد که می‌توان به آن اکتفا و به آن ورود کرد. در زمانی که بازار روند مثبت به خود می‌گیرد به خاطر حمایتی‌های است که در واقع توسط خود بازارگردان‌ها صورت می‌گیرد و شخص حقیقی را نمی‌توان در این روند موثر بدانیم.

معصوم‌پور با بیان اینکه الان تعداد فروشندگان در بازار روند کاهش پیدا کرده است، افزود: قیمت‌ها و ارزش برخی از سهم‌ها  الان  از نظر تکنیکال در نزدیکی سطوح حمایتی هستند.

این کارشناس در رابطه با گروه‌های که به کف قیمتی رسیدند گفت: ما نمی‌توانیم اسم دقیقی از نماد یا گروه خاصی ببریم به خاطر اینکه بیشتر  نمادهای که در بازار وجود دارند قیمت‌های واقعی خود را درج نمی‌کنند که شما بخواهید در رابطه با کف قیمتی آن‌ها نظر بدهید اما از نظر تکنیکال دارویی‌ها تقریبا در کف قیمتی خود قرار دارند، همچنین یکسری از سهم‌های عرضه اولیه که معمولا بر اساس سیاست‌های داخلی شرکت پایین‌تر از قیمت واقعی خود عرضه می‌شوند و زمانی که وارد بازار می‌شوند هم جهت با بازار در آینده سقوط خواهند کرد که از نظر من  این سهم‌ها هم در کف قیمتی خودشان قرار دارند.

نهادهای مالی قدرت، دولتی هستند که انحصار بازار در دست این‌ها است و این نهادهای هستند که بازار را می‌چرخاند

وی در پاسخ به این سوال که روند درجا زدن بازار تا چه زمانی ادامه دارد اظهار کرد: علت اصلی اینکه بازار در حال درجا زدن است به خاطر خریدهایی است که توسط حقوقی‌های بزرگ که عمدتا دولتی هستند صورت می‌گیرد و باید دید که تصمیم دولت در این رابطه چیست؟ به عنوان مثال الان  دولت تصمیم می‌گیرد که شاخص کل را مثبت نگه دارد به همین دلیل خریدهای حقوقی‌ها زیاد می‌شود.

قیمت گذاری در بازار بر روی دلار ۲۰ هزار تومان صورت می‌گیرد
معصوم‌پور در خصوص تاثیر دلار بر روند شاخص کل بازار گفت: الان قیمت گذار در بازار بر روی دلار ۲۰ هزار تومان صورت می‌گیرد در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد بالاتر از این نرخ است،  اجناسی که روی دلار ۲۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شوند سعی دارند خود را به دلار بازار برسانند و مطمئن باشید شاخص کل بازار سهام  هم به همین نسبت بالا خواهد رفت چرا که قیمت دلار در واقع بر روی املاک و مستغلات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس  فشار می‌آورد و خواه ناخواه دارایی‌های شرکت هم به سمت بالا حرکت می‌کنند و این تورم سبب می‌شود شاخص کل هم به همین میزان به سمت مثبت حرکت کند اما این سودها برای بازار خوب نیست چرا که در چرخه تولید وارد نمی‌شود.

این کارشناس بازار با بیان اینکه تورم یکی از عامل‌های رشد شاخص است گفت:  قیمت‌های که در بازار اجناس و سایر بازارهای  ارائه می‌شود  با دلار ۲۰ هزار تومان است، به اندازه فاصله دلار ۲۰ هزار تومان و دلار آزاد تا دو الی سه ماه آینده شاهد گرانی خواهیم بود و همین فاصله بر روی شاخص بازار سهام اثر می‌گذارد. رشد شاخص در صورتی که روی اقتصاد اثر نگذارد نه خوشحالی دارد و نه قابل درک است.   

وی ادامه داد: نهادهای مالی قدرت، دولتی هستند که انحصار بازار در دست این‌ها است و این نهادهای هستند که بازار را می‌چرخاند.

این کارشناس روند بازار در آینده را اینگونه بیان کرد: در صورتی که دلار آزاد بر روی ۲۸ هزار تومان و قیمت سکه هم در نزدیکی ۱۳ تا ۱۴ میلیون بماند، دو تا سه ماه دیگر شاخص به سمت بالا حرکت می‌کند.

معصوم‌پور با دادن اخطار سقوط بازار گفت: مسئولین کشور ونزوئلا با این نیت که نقدینگی را کنترل کنند تمام پول در جامعه به سمت بازار سهام بردند که بعد از یک رشد شدید، بورس آن‌ها آن سقوط کرد، اگر روند بازار ایران با همین شکل و شمایل بخواهد پیش برود این احتمال وجود دارد که بازار بعد از چند ماه سقوط کند.

کد خبر: ۴۶٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha