۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
نیروگاه‌های برق زمستان‌ها دود می‌کنند؛ ضرورت جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

نیروگاه‌های برق زمستان‌ها دود می‌کنند؛ ضرورت جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر

مشهد- اگرچه برق در زمره انرژی‌های پاک و بدون هیچ آلایندگی محسوب می‌شود اما در ظاهر تا این انرژی پاک در کابل‌ها جاری شود باید میلیون‌ها لیتر سوخت «مازوت» و گازوئیل را روانه برخی نیروگاه‌های حرارتی کرد و از آن‌طرف هزاران تن مواد شیمیایی آلودگی ناشی از سوخت را به کام محیط‌زیست ریخت تا به چنین انرژی پاکی رسید!

بازار؛ گروه استان‌ها: مشکلات و آلودگی‌های ناشی از سوخت مازوت و تبعات آن در طی سال‌های گذشته همواره به یکی از کابوس‌های شهروندان مشهدی و مسئولان تبدیل‌شده بود.

نیروگاه حرارتی توس در کیلومتر ۱۲ جاده مشهد - چناران یکی از نیروگاه‌های کشور از نوع حرارتی با ظرفیت تولید ۶۰۰ مگاوات برق است که از سه نوع سوخت مازوت، گازوییل و گاز استفاده می‌کند و تنها نیروگاه مازوت سوز در این استان است.

بنا بر اعلام کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی سوخت مازوت این نیروگاه در مجاورت مشهد به‌تنهایی معادل کل منابع آلاینده متحرک در این کلان‌شهر تولید آلایندگی داشت و ضمن اینکه استفاده از این نوع سوخت در نیروگاه مورد تائید سازمان ملی استاندارد نبود به دلیل قرار داشتن در محدوده حریم شهر و مناطق مسکونی نفس کشیدن برای مشهد را تنگ کرده بود.

سوزاندن مازوت البته نه از سر دل‌خوشی است بلکه باوجود مهیا بودن شرایط استفاده از گاز برای به چرخش درآوردن توربین‌ها اما همه‌ساله در زمستان به دلیل کمبود این منبع انرژی به‌ناچار نیروگاه‌های استان خراسان مجبور به سوزاندن میلیون‌ها لیتر مازوت می‌شدند که بنا بر گفته مدیرعامل  شرکت برق‌ منطقه‌ای خراسان این مصرف به ۱۲ میلیون لیتر در روز هم می‌رسید.

اگرچه بنا بر اظهارات مدیرکل محیط‌زیست استان خراسان رضوی هیچ نیروگاهی در مشهد از سال گذشته از سوخت مازوت مصرف نمی‌کند اما در قبال آن نیروگاه‌ها مصرف سوخت گازوئیل را افزایش داده‌اند.

همه‌ساله با افزایش برودت هوا تأمین سوخت گاز نیروگاه‌های برق با مشکلاتی مواجه می‌شود چراکه شرکت ملی گاز ایران علیرغم دادن تعهد به وزارت نیرو برای تأمین سوخت گاز نیروگاه‌ها، شرکت ملی گاز در سه ماه فصل زمستان اولویت خود را تأمین گاز بخش خانگی می‌داند به همین دلیل نیروگاه‌های برق مجبور هستند از مخازن خود و از سوخت دوم یعنی گازوئیل و نفت کوره استفاده کنند.

انرژی که گران در می‌آید
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با بازار ضمن تشریح مشکلات ناشی از سوخت گازوئیل می‌گوید: برای تولید هر مگاوات ساعت برق از نیروگاه‌های حرارتی به‌طور متوسط ۳۰۰ لیتر گازوئیل موردنیاز است.

مهدی علومی بابیان اینکه این رقم برای تولید یک مگاوات ساعت برق هزینه و تبعات زیادی را تحملی می‌کند اظهار می‌کند: درنتیجه با احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که نصب هر یک کیلووات نیروگاه خورشیدی یا بادی معادل کاشت ۸۵ اصله درخت است و منجر به کاهش تولید سالانه ۲ تن دی‌اکسید کربن می‌گردد.

تأثیر تحریم‌ها
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان اظهار می‌کند: از همین رو در سال ۹۸، مجموع انرژی تجدید پذیر تولیدشده در استان‌های خراسان حدود ۱۳۰ میلیون کیلووات ساعت بوده است که از مصرف حدود ۴۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی کرده است.

علومی البته سرمایه‌گذاری و استفاده از انرژی‌های پاک را مستلزم سرمایه‌گذاری و بسترهای لازم می‌داند و در همین رابطه به ما می‌گوید: درمجموع باوجود پتانسیل بسیار بالای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در این استان، هنوز موفق به استفاده مطلوب از این ظرفیت به دلیل هزینه‌های بسیار بالای سرمایه‌گذاری و عدم امکان واردات توربین‌های بادی به دلیل تحریم‌های ظالمانه، نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه بهره‌گیری از انرژی‌های پاک نیاز به مشوق‌های سرمایه‌گذاری، ارائه تسهیلات با کارمزد اندک و تأمین زیرساخت‌های لازم دارد، ادامه می‌دهد: اگرچه وزارت نیرو سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک را دنبال می‌کند و با تعیین نرخ‌های خرید تضمینی برق به دنبال حمایت از این نوع سرمایه‌گذاری است اما توسعه بهره‌مندی از این نعمت خدادادی نیازمند توجه بیشتر سیاستمداران برای جلب حداکثری سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

پتانسیل‌های خراسان
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به ظرفیت‌های این استان در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر بیان می‌کند: بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده، میانگین سرعت باد برای به‌صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود ۲۳ کیلومتر در ساعت است؛ درحالی‌که سرعت باد در برخی مناطق خراسان جنوبی نزدیک به ۳۳ کیلومتر در ساعت بوده و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در خراسان جنوبی نیز ظرفیت کم‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انرژی پاک فراهم کرده است.

علومی با یادآوری اینکه در خراسان رضوی نیز در حوزه انرژی بادی دو حوزه بادخیز در شهرستان‌های خواف و بینالود وجود دارد، می‌افزاید: منطقه نشتیفان خواف با تونل بادی با وزش دائم و سرعت بین ۱۰ تا ۱۲ متر بر ثانیه و ضریب ظرفیت تولید حدود ۶۰ درصد در دنیا کم‌نظیر است زیرا میانگین ضریب ظرفیت این تونل‌ها در دنیابین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

توانایی‌های بالقوه در کشور
مدیرعامل شرکت برق‌ منطقه‌ای خراسان نیز بابیان اینکه تأسیسات برق هیچ‌گونه آلودگی برای مردم ندارد اما  تنها جایی که‌ ممکن است برای مردم صدمه داشته باشد، دود نیروگاه است به بازار گفت: آلودگی نیروگاه دست ما نیست و تمایلی هم برای سوزاندن سوخت در این راستا وجود ندارد و لذا تنها راهکار خروج از این مشکل سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک است.

رضا ریاحی بابیان اینکه ما در جنوب خراسان ظرفیت بسیار زیادی برای تولید نیروگاه‌های تجدید پذیر اعم از باد و خورشید داریم افزود: در همین راستا بیش از ۱۰ هزار مگاوات پتانسیل تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر در جنوب خراسان وجود دارد.

وی ابراز کرد: یک‌ششم تأمین برق کشور در شرایط پیک ۶۰ هزار مگاوات بوده، با استفاده از ظرفیت انرژی تجدید پذیر امکان‌پذیر است و لذا در خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی منطقه بسیار مناسبی برای ایجاد انرژی‌های تجدید پذیر باد و خورشید داریم زیرا تونل بادداریم که از افغانستان شروع‌شده و وارد ایران می‌شود که در دنیا ازلحاظ شدت وزش باد و تعداد روزهایی که باد می‌وزد بی‌نظیر است.

مدیرعامل شرکت برق‌ منطقه‌ای خراسان عنوان کرد: امروزه اقبال خوبی نسبت به نیروگاه‌های بادی و خورشیدی وجود دارد، زیرا سازگار با محیط‌زیست بوده، فناناپذیر است و قیمتش نیز به‌شدت کاهش می‌یابد که این کاهش ادامه ‌خواهد داشت.

ریاحی بیان کرد: در همین رابطه مذاکراتی را با شرکت توانیر شروع کردیم که پروژه بزرگی را در حد چند صد مگاوات در این مناطق فعال کنیم و در آینده هم توسعه دهیم.

وی افزود: خودروهای برقی در دنیا به‌سرعت در حال رشد بوده و در آینده حجم قابل‌ملاحظه‌ای از خودروها برقی خواهند شد، بنابراین نیاز به برق خواهند داشت، به همین دلیل باید به انرژی‌های تجدید پذیر توجه ‌کنیم، ظرف ۱۰ تا ۲۰ سال آینده حجم خودرو برقی به‌شدت شیوع پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۴۶٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha