۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، تعهدی برای بازگشت ارز ندارند
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت:

کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، تعهدی برای بازگشت ارز ندارند

مودودی، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت گفت: در سال‌های اخیر با پدیده جدیدی به نام «کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای» مواجه‌ایم که هویت تجاری واقعی ندارند و تعهدی نیز در برابر بازگشت ارز صادراتی خود ندارند.

به گزارش بازار، محمدرضا مودودی افزود: بازگشت ارزهای صادراتی هرچند شاید به لحاظ روانی و در کوتاه مدت تاثیرگذار باشد و این احساس به وجود آید که با بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، التهابات تقاضا در بازار کاهش یافته و شیب منحنی نرخ تورم قیمت ارز مدیریت و حتی کاهشی شود؛ اما تجربه ثابت کرده که چنین پدیده‌ای رخ نخواهد داد.

به گفته این کارشناس تجارت خارجی کشور، مدیریت التهابات بازار ارز، با تزریق مداوم ارز ممکن نخواهد شد، بلکه با فعال کردن چرخه اقتصادی، رفع موانع فرا روی تولید و اشتغال و ریشه کنی فساد میسر می‌شود.

این تحلیل گر تجارت خارجی اضافه کرد: اگر دولت و بانک مرکزی می‌خواهند اقدامات فوری در راستای تامین نیازهای تولید و همچنین روان شدن چرخه تولید و تجارت کشور انجام دهند تا از التهابات بازار نیز کم شود، باید دخالت‌ها را در تولید و تجارت خارجی به شدت کاهش دهند و فقط با اعمال نظارت بر بازار و مدیریت واردات، فضای کسب و کار را آرام و تسهیل کنند.

مودودی ادامه داد: امروزه بخش عمده‌ای از صادرکنندگان شناسنامه دار ما از چرخه تجارت خارج شده و ما در سال‌های اخیر با پدیده جدیدی به نام «کارت‌های اجاره ای» مواجه شده ایم که هویت تجاری واقعی ندارند و تعهدی نیز در برابر بازگشت ارز صادراتی خود ندارند و این افراد سپر بلای تجاری می‌شوند که نمی‌خواهند از سیاست‌های بانک مرکزی تبعیت کنند و نیاز مالی این افراد هم در سطحی است که حاضرند تنبیهات دولت را نیز به جان بخرند! اما برای آنان امکان اینکه ارزی را برگردانند، اصلاً وجود ندارد.

این تحلیل گر تجارت خارجی گفت: همچنین اگر بتوانیم فضا را به گونه‌ای تسهیل کنیم که صادرکنندگان و تجار و فعالان اقتصادی با تکیه بر منابع و ظرفیت‌های داخلی و همچنین فرصت کاهش ارزش پول ملی و جذابیت صادرات بتوانند بازارهای صادراتی خود را توسعه دهند، تبعاً این گردش صادرات باعث رونق تولید و توسعه اشتغال خواهد شد و چرخ‌های اقتصادی کشور به حرکت در می‌آیند و دولت فقط کافی است برای تحرک مداوم این چرخه، به تجار و فعالان این امنیت را بدهد که نقدینگی و ارز خود را به تولید تزریق کنند تا محصول بیشتری برای صادرات داشته باشند که در نتیجه به خودی خود ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور باز می‌گردد.

کد خبر: ۴۶٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha