۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
زعفران‌کاران گرفتار بی برنامگی و کم توجهی مسئولان؛ بازارچه زعفران ایجاد شد
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

زعفران‌کاران گرفتار بی برنامگی و کم توجهی مسئولان؛ بازارچه زعفران ایجاد شد

بجنورد- زعفران کاران خراسان شمالی هر سال با مشکلات متعددی از جمله ارزان بودن قیمت زعفران، صادرات، سرمازدگی محصول و وجود دلالان دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان شمالی نیز به‌عنوان یکی از استان‌های کشور که کشاورزی به‌عنوان پیشران اقتصادی آن مطرح است، طی سالیان در مناطقی کشت زعفران را انجام داده و هرسال نیز شاهد افزایش کشت زعفران در زمین‌های زراعی خود است.

بنابر اعلام مسئولان جهاد کشاورزی خراسان شمالی طی دو دهه اخیر تولید و کشت زعفران در استان افزایش‌یافته به‌نحوی‌که از ۳۴۳ هکتار زعفران در سال ۸۶ در سال ۹۸ به سه هزار و ۸۸۷ هکتار رسیده و در این میان سهم شهرستان فاروج، به‌عنوان قطب زعفران خراسان شمالی مساحتی معادل دو هزار و ۴۵۳ هکتار را شامل می‌شود. در این میان زعفران کاران استان خراسان شمالی با مشکلاتی اعم از  نبود کارخانه فرآوری، قیمت پایین زعفران، کمبود کارگر در فصل برداشت، افزایش هزینه‌های گمرک و... در تولید زعفران مواجه هستند.

تأمین نیروی انسانی از دیگر استان‌ها
یکی از زعفران کاران فاروجی که در سال جاری ۱۰ هکتار از مزرعه خود را به زعفران تخصیص داده است در گفتگو با بازار، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری در هر هکتار یک و نیم تن گل زعفران از مزرعه خود برداشت کنم.

برزگر با اشاره به اینکه هر ۱۰۰ کیلو گل یک کیلو زعفران خشک می‌دهد، اظهار می‌دارد:در سال گذشته بارندگی‌های خیلی خوبی را در استان شاهد بودیم ولی در زمان برداشت گل به‌یک‌باره هوا سرد شد و باعث شد که محصول ما براثر یخبندان کیفیت خود را از دست دهد.

وی یکی از مشکلات زعفران کاران استان را کمبود کارگر در زمان برداشت گل عنوان می‌کند و می‌گوید: سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان خیلی زیاد است در زمان برداشت گل علاوه بر استان خراسان شمالی از استان‌های خراسان رضوی و شمالی کشور کارگر برای برداشت محصول می‌آوریم من یک واحد بسته‌بندی زعفران در شهرستان دارم که بعد از فرآوری در سال‌های گذشته امر صادرات آن را به کشورهای آلمان، سویس، امارت و اسپانیا انجام می‌دهم که عمده صادرات ما به کشور اسپانیا است.

بازارچه زعفران ایجاد شد
این بهره بردار در خصوص راه‌اندازی بازارچه زعفران در فاروج نیز می‌گوید: این اقدام کار بسیار خوبی و قابل پسندی است و بنده در این بازارچه دو غرفه برای فروش محصولات زعفران اجاره کرده‌ام که امیدواریم با مراجعه خریداران در این بازارچه و در این روزهای کرونایی مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد نشود.

برزگر در ارتباط با خرید تضمینی زعفران نیز می‌گوید: در سال گذشته قیمت هر کیلو گل زعفران ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان بود و دولت هر کیلو زعفران خشک را هشت میلیون و ۵۰۰ تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری کرد ولی در سال جاری هنوز محصول برداشت‌نشده است.

وی زمان برداشت محصول زعفران را از ۲۵ مهرماه به مدت ۱۵ الی ۲۰ روز عنوان می‌کند و می‌گوید: زعفران بیشترین اشتغال‌زایی را دارد ولی مدت‌زمان برداشت آن فصلی است.

نبود بازار
یکی دیگر از زعفران کاران خراسان شمالی به مشکلاتی مانند نبود بازار، قیمت پایین زعفران، اشاره می‌کند و می‌گوید: دلال‌بازی در هنگام برداشت و خریدوفروش زعفران، زمینه خوبی برای برخی افراد فراهم کرده، زیرا قیمت زعفران در فصل برداشت پایین بوده و وقتی محصول از دست کشاورز خارج شد، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

طیبی در خصوص دستمزد کارگران نیز می‌گوید: نرخ کارگر در سال گذشته تا ۷۰ هزار تومان هم رفت و امسال با توجه به تورم‌های موجود به‌طور حتم کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نخواهد بود.

راه‌اندازی ۲۰ غرفه خرید گل
مدیر اتحادیه تعاون روستایی فاروج نیز می‌گوید: متأسفانه خرید گل زعفران در فاروج در سال‌های گذشته از کشاورزان به این شکل بود که کشاورز گل را جمع‌آوری می‌کرد و بعدازظهر دلال بدون اینکه قیمتی به کشاورز بدهد گل‌ها را از وی تحویل می‌گرفت و در روز بعد دو سه دلال با یکدیگر صحبت و قیمت را اعلام می‌کردند که در این صورت کشاورز در صورت عدم تمایل به فروش حتی نمی‌توانست گل‌های خود را تحویل بگیرد.

رضا خالق نژاد با بیان اینکه در زمان برداشت و خریدوفروش گل، یک روز قیمت ۱۰ هزار تومان و یک روز دیگر قیمت ۲۰ هزار تومان اعلام می‌شد که سبب نارضایتی بسیاری از کشاورزان شده بود، ابراز کرد:  پایین بودن قیمت و وجود نابسامانی سبب می‌شد که کشاورز به علت بی‌انگیزگی در برداشت محصول حتی گل‌های زعفران را در ساعت ۱۲ ظهر برداشت کند اما با حل این مشکل این پیش‌بینی می‌شود تا گل‌ها قبل از طلوع آفتاب که کیفیت آن در آن موقع از زمان بهتر است، برداشت شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۲۰ غرفه در شهرستان فاروج برای خرید گل زعفران می‌گوید: تا سال گذشته قیمت زعفران را در فاروج فقط در دست پنج نفر بود و آن‌ها هر طوری که می‌خواستند قیمت را مشخص می‌کردند اما امسال با راه‌اندازی بازارچه قیمت بر اساس کیفیت اعلام خواهد شد. در همین راستا تصمیم بر این گرفته شد تا دقیقاً همچون شهر تربت‌حیدریه، بازارچه‌ای با تعدادی مشخص غرفه در فاروج راه‌اندازی شود و قیمت بر اساس کیفیت گل زعفران اعلام شود و کشاورز در صورت تمایل گل‌های خود را به فروش برساند.

مدیر اتحادیه تعاون روستایی فاروج  بابیان اینکه تعاون روستایی برای راه‌اندازی این بازارچه ۲۵ میلیون وام ۱۸ درصد دریافت کرده است، ادامه می‌دهد: در ابتدا برای راه‌اندازی این بازارچه از سوی یک تعداد افراد که دلال بودند به‌شدت مخالفت‌ها شنیده می‌شد و طی چندین جلسه برگزارشده از آن‌ها نیز درخواست شد تا برای اجاره این غرفه‌ها اقدام کنند که در ابتدا هیچ استقبالی از سوی آن‌ها نشد.

خالق نژاد با بیان اینکه امسال به‌هیچ‌عنوان اجازه خریدوفروش گل زعفران در سطح شهر فاروج به کشاورز و دلال‌ها داده نمی‌شود، می‌گوید: تاکنون از ۳۰ غرفه مذکور ۱۵ غرفه اجاره داده‌شده است همچنین اولویت واگذاری این غرفه‌ها با فاروجی‌ها است اما در صورت عدم استقبال به سایر افراد نیز اجاره داده خواهد شد.  اگر این غرفه‌ها به‌خوبی مدیریت شود، پیش‌بینی می‌شود که کشاورز در روستا از فروش گل زعفران به‌صورت نسیه نیز خودداری کند.

 برداشت ۲۱ تن سرگل زعفران
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  نیز در گفتگو با بازار می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود امسال از سطح چهار هزار و ۲۰۰ هکتار زیر کشت زعفران در استان ۲۱تن سرگل زعفران برداشت شود. برای جمع‌آوری و برداشت گل زعفران در هر هکتار ۱۵۰ تا ۱۸۰ کارگر مشغول به کار می‌شوند.

محمدعلی شریکیان بابیان اینکه شهرستان فاروج با داشتن دو هزار هکتار سطح زیر کشت بیش از۱۵ تن زعفران تولید می‌کند می‌افزاید: باهدف حمایت از زعفران کاران استان با همکاری فرمانداری فاروج بازارچه زعفران در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین از اعطای هفت مجوز فراوری زعفران برای برند سازی و بسته‌بندی برای صادرات این محصول خبر می‌دهد و می‌گوید: طی امسال آزمایشگاه تخصصی درجه‌بندی زعفران نیز در استان تجهیز و زعفران‌های تولیدی در خود استان به هنگام برداشت مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. زعفران کاران قبل از اقدام حتماً به موضوعاتی ازجمله کیفیت خاک منطقه، ظرفیت نیروی انسانی با توجه به کوتاه بودن زمان برداشت توجه کنند که مانند سال قبل متضرر نشوند.  با توجه به افزایش نرخ ارز و نهاده‌های کشاورزی انتظار می‌رود قیمت زعفران هم افزایش داشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص خرید حمایتی زعفران نیز می‌گوید: سال گذشته خرید حمایتی زعفران را داشتیم امسال نیز با توجه به اینکه هنوز زمان برداشت محصول زعفران نرسیده ولی پیگیری‌هایی از سوی سازمان جهاد کشاورزی و وزارت تعاون روستایی صورت گرفته و قول‌های مساعدی در این زمینه داده‌شده است.

 قیمت خرید زعفران تعیین شد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: در جلسه‌ شورای ملی زعفران در تاریخ ۱۰ مهرماه سال جاری که با حضور نمایندگان مجلس، صادرکنندگان زعفران و اعضای شورای ملی زعفران برگزار  شد، قیمت تصویب‌شده به نسبت قیمت سال گذشته برای کشاورزان بسیار به‌صرفه‌تر و بهتر است که می‌تواند باعث رونق گرفتن کشت زعفران در شهرهای خراسان شمالی و سایر نقاط کشور شود.

امان‌الله حسین پور تصریح می‌کند: بر اساس قیمت‌گذاری جدید، حداقل قیمت خرید گل تازه زعفران، هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان، قیمت خرید زعفران پوشال از کشاورز، هر کیلو ۱۶ میلیون تومان٬ قیمت خرید زعفران نگین از کشاورز، هر کیلو ۲۰ میلیون تومان تعیین‌شده است.

مشکل فقدان بازار یکی از اصلی ترین مسائلی است که در زمینه زعفران خراسان شمالی می توان به آن اشاره کرد لذا باید دید با تصمیماتی که مسئولان این استان می گیرند آیا می توان از مرز های وسیع این استان با کشور های همسایه در راستای توسعه تجارت زعفران خراسان شمالی استفاده کرد.

کد خبر: ۴۵٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha