۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
بورس گزینه مناسب تامین نقدینگی صنایع کوچک
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در گفتگو با بازار مطرح کرد:

بورس گزینه مناسب تامین نقدینگی صنایع کوچک

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، گفت: نیاز است صنایع کوچک برای تامین نقدینگی وارد بورس شوند و وابستگی خود را به تسهیلات بانکی کم کنند.

سجاد صفری، بازارصنایع کوچک و متوسط ۹۲ درصد از صنایع کشور را شامل می‌شوند و حدود ۶۰ درصد شاغلان حوزه صنعت کشور در صنایع کوچک و متوسط مشغول به کار هستند و این در صورتی است که درحال‌حاضر حدود ۹۵۰۰ از واحدهای صنایع کوچک و متوسط کشور راکد هستند و اگر این واحدها احیا شوند زمینه اشتغال حدود ۱۸۰ هزار نفر دیگر را مهیا خواهند کرد. صنایع کوچک و متوسط بر خلاف صنایع بزرگ چندان مورد حمایت و توجه دولت قرار ندارند و همین موضوع باعث شده که این صنایع با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند که عدم نقدینگی بارزترین مشکل پیش روی آن ها است. در این خصوص با مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

محمدحسین مقیسه در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که حمایت صندوق ضمانت سرمایه گذاری از صنایع کوچک از شرکت های دانش بنیان، تاکنون چگونه بوده است، اظهار داشت: در گذشته، مبنای حمایت صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک بر این بوده است که محصولات خود را به صنایع کوچک ارائه بدهد هر چند شرکت های دانش بنیان که در زمینه تولید فعالیت داشتند؛ بصورت پراکنده از محصولات این صندوق، استفاده کرده اند.

وی افزود: در سال گذشته، طبق تصمیماتی که توسط اعضای هیئت مدیره این صندوق، گرفته شد؛ صدور ضمانت نامه ها برای صنایع کوچک، اولویت بندی شد که یکی از این اولویت ها حمایت از شرکت های دانش بنیان بود.

این مقام مسئول، تصریح کرد: بنابراین برای اینکه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، بتواند بصورت مدون و کلی، محصولات خود را به شرکت های دانش بنیان، ارائه بدهد در سالجاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد مذاکره شد و خروجی آن منجر به امضای یادداشت تفاهمی شد تا مطابق آن بتوانیم به شرکت های دانش بنیان، محصولات صندوق را ارائه دهیم.

مقیسه در ادامه، بیان کرد: بنابراین شرکت های دانش بنیانی که ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت دارند می توانند از خدمات و محصولات صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک بهره مند شوند.

ارائه خدمات صندوق به صنایع کوچک
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در پاسخ به این پرسش که صنایع بزرگ می توانند از خدمات و محصولات این صندوق بهره مند شوند، گفت: طبق قانونی که برای صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، تعریف و تدوین شده است فقط صنایع کوچک می توانند از خدمات و محصولات این صندوق استفاده کنند.

مقیسه اظهار داشت: صنایع کوچک به صنایعی گفته می شود که در زمینه تولید فعالیت دارند و کمتر از ۵۰ نفر را به کار، مشغول کرده اند و بنابراین فقط این صنایع می توانند از خدمات و محصولات صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک استفاده کنند.

صنایع وارد بورس شوند
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در پاسخ به این پرسش که صنایع کوچک برای تامین نقدینگی متکی به دریافت تسهیلات بانکی هستند و برای اینکه از میزان وابستگی صنایع برای گرفتن وام کاسته شود چه اقداماتی نیاز است که انجام بگیرد؟ به خبرنگار بازار، گفت: در کشورهای پیشرفته و صنعتی، صنایع از دو طریق بازار سرمایه و بازار مالی متکی بر نظام بانکی درخصوص تامین نقدینگی اقدام می کنند که میزان قابل توجهی از نقدینگی مورد نیاز آن ها توسط بازار سرمایه تامین می شود و میزان اندکی، توسط تسهیلات بانکی تامین می شود.

مقیسه اظهار داشت: در کشور ما بیشتر صنایع، برای تامین نقدینگی متکی به نظام بانکی هستند و به دنبال آن هستند که با دریافت تسهیلات بانکی مشکل نقدینگی واحد خود را مرتفع کنند.

وی تصریح کرد: نیاز است صنایع کوچک برای تامین نقدینگی به بورس که بازار جذابی برای تامین نقدینگی است، ورود پیدا کنند و در این خصوص، لازم است به صنایع آموزش داده شود و  فرهنگ سازی مناسب انجام بگیرد.

این مقام مسئول در ادامه، بیان کرد: برای اینکه صنایع کوچک، بتوانند وارد بازار سرمایه شوند نیاز است که صورت های مالی آن ها شفاف باشد و این صنایع می توانند به بورس، برای تامین نقدینگی، دید میان مدت و بلند مدت داشته باشند چون که برای ورود به این بازار نیاز است فرآیند پذیرش آن ها طی شود که این می تواند زمان بر باشد.

خدمات صندوق ضمانت به صنایع معدنی
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در پاسخ به این پرسش که آیا این صندوق علاوه بر صنایع کوچک به معادن کشور هم خدمات و محصولات خود را ارائه می دهد؟ به خبرنگار بازار، گفت: طبق قانونی که برای صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک تعریف شده است این صندوق، می تواند به صنایع کوچک خدمات و محصولات خود را ارائه بدهد و معادن کشور، نمی توانند از خدمات این صندوق استفاده کنند.

مقیسه اظهار داشت: معادن کشور می توانند از خدمات صندوق ضمانت سرمایه گذاری معادن و بیمه معدنی استفاده کنند لذا معادنی که در پروانه بهره برداری آن ها موضوع صنایع معدنی، لحاظ شده است همانند صنایع کوچک می توانند از خدمات و محصولات صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک استفاده کنند.

شناخت کافی وزیر صمت در حوزه صنعت و معدن 
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در پاسخ به این پرسش که علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت می تواند مشکلات پیش روی صنایع کوچک را مرتفع کند؟ به خبرنگار بازار، گفت: رزم حسینی در استان های کرمان و خراسان رضوی فعالیت داشته است و این استان ها در حوزه صنعت و معدن در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و ایشان در مدتی که در این استان ها فعالیت داشته، شناخت مناسبی از حوزه تولید به دست آورده است.

مقیسه اظهار داشت: کارنامه مدیریتی و اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت گویای این موضوع است که ایشان می تواند با بکارگیری تجاربی که در استان های کرمان و خراسان رضوی کسب کرده است به حوزه صنعت کمک کنند.

کد خبر: ۴۵٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha