۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
اشتغالزایی چشمگیر بوشهری ها در تولید خرما
مدیرعامل شهرک های صنعتی استان بوشهر در گفتگو با بازار:

اشتغالزایی چشمگیر بوشهری ها در تولید خرما

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر، گفت: تعداد واحدهای صنعتی خوشه خرما از ۴۳ واحد بسته بندی و فرآوری به ۶۱ واحد صنعتی و بیش از ۱۷۰۰ واحد بسته بندی سنتی رسیده است که در کل این زنجیره ۱۶ هزار نفر اشتغالزایی داشته است و بازار عمده صادرات خوشه خرما کشورهای آسیای میانه، روسیه، اوکراین، چین، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین بازار داخل کشور است.

سجاد صفری، بازارمهدی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چند واحد تولیدی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان بوشهر در زمینه تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و شوینده فعالیت دارند؟ اظهار داشت: در حال حاضر ۵ واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان بوشهر به تولید محصولات بهداشتی و ضد عفونی  شامل الکل، دستکش یکبار مصرف و ماسک و گاز اکسیژن طبی، جهت مقابله با کرونا مشغول هستند.

کرونا فعالیت واحدهای تولیدی را متوقف نکرده است
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر در پاسخ به این پرسش که واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، تولید آن ها (با توجه به بیماری کرونا) به حالت عادی برگشته است؟ به خبرنگار بازار، گفت: واحدهای صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، پس از شیوع بیماری کرونا و اعلام پروتکل های بهداشتی توسط وزارت بهداشت، فعالیت های خود را با رعایت پروتکل ها آغاز کرده اند و به تولید مشغول هستند.

جایگاه ویژه تولید خرما در اقتصاد کشور
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر در پاسخ به این پرسش که خرما یکی از محصولات تولیدی و صادراتی استان بوشهر است و با توجه به این که فصل برداشت خرما فرا رسیده آیا این محصول بیشتر به خارج از کشور صادر می شود یا به استان های کشور فرستاده می شود؟ به خبرنگار بازار، گفت: استان بوشهر با داشتن ۶ میلیون اصله نخل و ۳۹ هزار هکتار سطح زیر کشت بزرگترین تولیدکننده خرما کشور است و از مهمترین اهداف مدیریت استان و همچنین شرکت شهرک های صنعتی، استفاده از این ظرفیت بی نظیر برای توسعه استان است.

صفوی اظهار داشت: برای این اهم با شناسایی و ایجاد خوشه خرمای استان با حمایت صنایع کوچک این خوشه با تولید محصولات خرمایی با کیفیت به عنوان خوشه صنعتی نمونه کشور معرفی شده است.

وی تصریح کرد: درپایان پروژه توسعه خوشه خرما، تعداد واحدهای صنعتی این خوشه از ۴۳ واحد بسته بندی و فرآوری به ۶۱ واحد صنعتی و بیش از ۱۷۰۰ واحد بسته بندی سنتی رسیده است که در کل این زنجیره ۱۶ هزار نفر اشتغالزایی داشته است. همچنین این خوشه با کمک به افزایش صادرات از ۱۳ هزار تن با ارزش ۱۶ میلیون دلار در سال ۹۱ به بیش از ۲۷ هزار تن به ارزش ۳۲.۵ میلیون دلار و تولید سالانه ۱۷۰ هزار تن خرما جایگاه ویژه و مهمی در اقتصاد منطقه و کشور به خود اختصاص داده است.

صفوی در ادامه، افزود: بازار عمده صادرات خوشه خرما شامل کشورهای آسیای میانه، روسیه، اوکراین، چین، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین بازار داخل کشور است. ایجاد مراکز فروش خرما، ارتقا استانداردهای ملی و بین المللی، گسترش آموزش، برگزاری سالانه بزرگترین نمایشگاه خرمای کشور و حضور مستمر در نمایشگاه های داخلی و بین المللی، انجام مطالعات بازار در کشورهای هدف صادراتی از جمله کارهایی است که برای توسعه این خوشه در شرکت شهرک های صنعتی استان انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر، گفت: لازم به ذکر است؛ کنسرسیوم خرمای استان در کنار انجمن ملی خرما شعبه بوشهر یک نهاد مهم و تاثیرگذار در این صنعت محسوب می شود که بیشترین حجم صادرات خرمای استان را به خود اختصاص داده است و در سال های اخیر نیز با حضور اعضا در نمایشگاه های بین المللی مختلف نظیر حلال مالزی، صنایع غذایی Gold food امارات و Word   food روسیه طی پنج سال گذشته به خلق بازارهای جدید دست زده است که در آینده، این مهم ادامه خواهد یافت.

فعالیت ۲۰ شهرک و نواحی صنعتی در بوشهر
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر در پاسخ به این پرسش که چه تعداد شهرک و نواحی صنعتی در استان بوشهر فعالیت دارند و چه تعداد نیروی انسانی در واحدهای تولیدی آنها مشغول به کار هستند، به خبرنگار بازار، گفت: تعداد ۲۰ شهرک و نواحی صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان بوشهر فعالیت دارند که در مجموع حدود ۴۰۵ واحد تولیدی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده‌اند و به فعالیت مشغول هستند.

صفوی اظهار داشت: واحدهای به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با ظرفیت‌های مختلف به کار مشغول هستند و تعداد ۵ هزار نفر در واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به کار مشغول هستند.

کشورهای شرق آسیا بازار صادراتی بوشهر
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر در پاسخ به این پرسش که بازار صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی استان بوشهر کدام کشورها هستند، گفت: خرما و آبزیان محصولات صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان هستند که بازار محصولات آبزیان کشورهای شرق آسیا و چین هستند.

صفوی اظهار کرد: خرما که دیگر محصول صادراتی استان بوشهر است بازار هدف آن علاوه بر کشورهای شرق آسیا کشورهای قطر و امارات هستند.

تسهیلات رفع موانع تولید برای صنایع کوچک
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر در پاسخ به این پرسش که واحدهای تولیدی کشور با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند و این مشکل تا چه میزان در واحدهای تولیدی و صنعتی استان بوشهر مشهود است، گفت: نقدینگی مشکلی است که بیشتر واحدهای تولیدی کشور و به خصوص صنایع کوچک با آن روبه‌رو هستند و این مشکل هم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان بوشهر که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشغول به کار هستند وجود دارد.

صفوی اظهار کرد: واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان که در بخش کشاورزی فعالیت دارند توسط جهاد کشاورزی به بانک کشاورزی برای اخذ تسهیلات معرفی شده‌اند تا از این طریق بتوانند مشکل خود را مرتفع کنند.

وی افزود: دیگر واحدهای تولیدی نیز به بانک‌های عامل برای اخذ تسهیلات معرفی شده‌اند و استفاده از تسهیلات رفع موانع تولید از دیگر تمهیداتی است که برای واحدهای تولیدی و صنعتی در نظر گرفته شده است.

۹۰ درصد واحدهای تولیدی بوشهر صنایع کوچک هستند
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان بوشهر در پاسخ به این پرسش که در هفته دولت، چند واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: در هفته دولت چند واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به بهره‌برداری رسید و طبق برنامه هایی که مدنظر داریم در نیم سال دوم امسال چند واحد تولیدی و صنعتی دیگر اعم از واحدهای راکد و واحدهای جدید به چرخه تولید وارد می‌شوند.

صفوی با اشاره به صنایع کوچک، اظهارکرد: حدود ۹۰ درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان صنایع کوچک و متوسط هستند و این صنایع سهم بزرگی در تولید و اشتغالزایی استان دارند.

کد خبر: ۴۵٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha