۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
حمایت گرایی اقتصادی ترامپ آسیب جدی به کارگران زد/ مشکل اقتصاد آمریکا «تجارت آزاد» نیست
مشاور مجلس سنا آمریکا در گفتگو با بازار:

حمایت گرایی اقتصادی ترامپ آسیب جدی به کارگران زد/ مشکل اقتصاد آمریکا «تجارت آزاد» نیست

«کیمبرلی کلاوزینگ» معتقد است که سیاست های حمایت گرایانه اقتصادی ترامپ بیشترین آسیب را به کارگران آمریکایی وارد نموده است.

بازار؛ گروه بین الملل: با وزش باد جنگ تجاری و سیاست های حمایت گرایانه چپ و راست، یک اقتصاددان برجسته نشان می دهد که چگونه اقتصاد آزاد می تواند هنوز بهترین راه برای پیشبرد منافع آمریکایی های شاغل باشد.

«کیمبرلی کلاوزینگ» استاد دانشگاه کالیفرنیا(UCLA) , «کالج رید» و یکی از کارشناسان مطرح آمریکا در زمینه مالیات شرکت های چند ملیتی، کتاب «گشوده بودن؛ مورد مترقی تجارت آزاد، مهاجرت و سرمایه جهانی» را به رشته تحریر درآورده است.

وی که مشاور مجلس سنا آمریکاست معتقد است که آمریکایی ها، به ویژه آنهایی که درآمد متوسط ​​و پایین دارند، در عصر حاضر با چالش های جدی اقتصادی روبرو هستند. اما این مشکلات نیازی به عقب نشینی از اقتصاد جهانی ندارند و اقتصاد آزاد و تجارت بین المللی باعث ثروتمندتر شدن کشورها، بالا بردن سطح زندگی، تامین منافع مصرف کنندگان و گردهم آوردن ملت ها می شود.

پروفسور «کیمبرلی کلاوزینگ» در خصوص پرسش اصلی کتاب «گشوده بودن؛ مورد مترقی تجارت آزاد، مهاجرت و سرمایه جهانی» به خبرنگار بازار گفت: همه مقامات در واشنگتن اکنون به این اجماع رسیده اند که دهه ها رشد اقتصادی گسترده به کارگران آمریکایی آسیب رسانده، نابرابری را افزایش داده و طبقه متوسط ​​را از بین برده است و محدودیت های جدید در تجارت و مهاجرت می تواند خسارت را جبران کند.

وی یادآور شد: به همین دلیل ترامپ در سال ۲۰۱۶ شرکای تجاری آمریکا و توافق نامه های تجاری آن با دیگر کشورها نظیر نفتا و ترانس پاسیفیک را لغو کرد و در مورد نفتا به توافق جدیدی رسید. او پدیده مهاجرت را مقصر این وضعیت اقتصادی دانست. بنابراین وی پس از تصدی پست ریاست جمهوری سیاست های اقتصادی حمایت گرایانه را اتخاذ کرد. از توافق های تجاری، آمریکا را خارج نموده و محدودیت هایی برای مهاجران در نظر گرفت.

وی افزود: اما ترامپ در نبرد خود علیه آزادی اقتصادی تنها نبوده است. در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ «برنی سندرز» نیز توافق های بد را مسئول اوضاع اقتصادی کارگران آمریکایی دانست. بنابراین وقتی صحبت از تجارت آزاد می شود، دموکراتها نیز نظر جمهوریخواهان را می پذیرند. باید گفت کارگران آمریکایی واقعا آسیب دیده اند، اما سیاست های اقتصادی آزاد به نفع آنها است زیرا تجارت آزاد بیشتر از اینکه به آنها آسیب برساند با کاهش قیمت برای مصرف کننده به کارگران کمک می کند و شغل برای آنها ایجاد می کند. آنچه برای بهبود اوضاع و احوال مردم عادی آمریکایی لازم است اعمال تعرفه و ساخت دیوارها نیست.

مشاور سنای آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا مقامات واشنگتن تجارت آزاد و شرکای تجاری خود را عامل وضعیت بد اقتصادی کارگران آمریکایی می دانند گفت: از نظر مقامات واشنگتن تجارت سزاوار سرزنش است زیرا هنگامی که ایالات متحده کالاهایی را از کشورهای پر کار مانند چین و هند خریداری می کند، تقاضا برای نیروی کار داخلی کاهش می یابد. اقتصاددانانی چون «دیوید آتور»، «دیوید دورن» و «گوردون هانسون» تخمین زدند که نحوه تجارت با چین ممکن است باعث شغل یک میلیون تا دو میلیون آمریکایی در این دوره شود. اما باید گفت اقتصاد ایالات متحده پویا بوده به طوریکه حدود شش میلیون شغل از دست رفته در طی سه ماهه مجددا احیاء شده است.

سهم آمریکایی های مشغول به کار از سال ۱۹۵۰ به طور مداوم در حال کاهش است حتی با رشد و کاهش رشد معاملات بین المللی که نشان می دهد عواملی غیر از تجارت در این زمینه نقش دارند

وی افزود: علاوه بر این، سهم آمریکایی های مشغول به کار از سال ۱۹۵۰ به طور مداوم در حال کاهش است حتی با رشد و کاهش رشد معاملات بین المللی - که این مهم نشان می دهد عواملی غیر از تجارت در این زمینه نقش دارند. اکثر اقتصاددانان بر این باورند که تاثیر تغییر فناوری بر بازارهای کار آمریکا بسیار مهمتر از تجارت بین الملل است. اقتصاد ایالات متحده نتوانسته است به اساسی ترین هدف خود یعنی ایجاد رشد فراگیر برسد.

«کیمبرلی کلاوزینگ» در مورد ارتباط توافق نامه های تجاری با کسری تجاری آمریکا نیز گفت: منتقدان تجارت در دو جناح چپ و راست معتقدند که بیشتر مشکلات مربوط به معاملات تجاری بدی است که واشنگتن منعقد کرده است. در جناح چپ، نگرانی عمده این است که توافق نامه های تجاری منافع شرکت ها را بر منافع کارگران در اولویت قرار داده اند. در جناح راست، نیز نگرانی عمده این است که توافق نامه های تجاری بر هدف همکاری های بین المللی و به هزینه ایالات متحده آمریکا متمرکز شده است. ترامپ استدلال کرده است که معاملات تجاری ایالات متحده علیه واشنگتن بوده و به کسری تجاری بزرگ کمک می کند و تولید را داخل از بین می برد.

وی افزود: سندرز نیز این نگرانی ها را در گذشته تکرار کرده است. اما همانطور که تجارت به طور کلی مقصر مشکلات کارگران آمریکایی نیست، توافق نامه های تجاری نیز دلیل شرایط نامطلوب کارگران آمریکایی نیست. در واقع، شرایط توافق نامه های تجاری به طور معمول برای ایالات متحده بسیار مطلوب است.

استاد دانشگاه کالیفرنیا در ادامه گفت: حتی توافقنامه های تجاری ایده آل برای رفع نابرابری اقتصادی و رکود دستمزد کار چندانی نمی کنند، زیرا توافق نامه های تجاری ارتباط چندانی با این مشکلات ندارند. منتقدان تجارت آزاد که استدلال می کنند توافق نامه های ایالات متحده کسری تجاری را گسترش داده است اشتباه می کنند.

مشاور مجلس سنا آمریکا در پایان گفت: همانطور که اقتصاددانان مدتهاست درک کرده اند، هر زمان که کشوری بیش از درآمد خود هزینه کند، کسری تجاری ظاهر می شود و هر زمان که کشوری درآمد بیشتری داشته باشد، مازاد تجاری ایجاد می شود. کسری و مازاد تجاری به سادگی جنبه اصلی استقراض و وام های بین المللی بوده و برخی کشورها مانند ایالات متحده وام گیرنده و برخی مانند آلمان وام دهنده هستند.

کد خبر: ۴۵٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha