۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
موانع بانک های کرمان برای پرداخت تسهیلات؛ صدای مسئولان استان هم درآمد
درهای بسته بانکها به روی مردم

موانع بانک های کرمان برای پرداخت تسهیلات؛ صدای مسئولان استان هم درآمد

کرمان- عدم توجه بانک های استان کرمان برای رفع مشکلات اقتصادی و مانع تراشی برای پرداخت تسهیلات و گاه خروج منابع از کرمان صدای مسئولان استانی را در آورد.

بازار؛ گروه استان ها: بانک های استان کرمان سال هاست نقش تاثیرگذاری در رفع موانع تولید و مشکلات اقتصادی استان نداشته اند و در کنار تاخیر در پرداخت تسهیلات به مردم تولیدکنندگان خرد و کلان هم دل خوشی از آنها ندارند.

در سال جاری مشکلات مالی موجب کاهش شدید نقدینگی گردش مالی تولیدکنندگان شده است اما در این میان بانکها نقشی برای پویایی اقتصادی نداشته اند و در سال جهش تولید نیز حلقه مفقوده ای به نام بانکها وجود دارد که به جای توسعه استان به فکر سود آوری است.

در سال جهش تولید نیز حلقه مفقوده ای به نام بانکها وجود دارد که به جای توسعه استان به فکر سود آوری است

نه صنایع زود بازده و نه کسب و کارهای خرد و صنایع کلان استان دل خوشی از سیستم بانکی ندارند طی روزهای اخیر کار به جایی رسیده که در کنار مردم و تولیدکنندگان صدای استاندار و رئیس دادگستری استان کرمان هم درآمده است.

طولانی شدن پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان
استاندار کرمان که چند روز قبل از بانک مرکزی خواسته بود بر روند فعالیت بانکها در کرمان نظارت کند در گفتگو با بازار در این خصوص گفت: اعتقاد داریم که بانکها نقش تاثیر گذاری در اقتصاد استان ندارند و نمی توان رفتاری که نشان دهنده احساس مسئولیت باشد در بانکها مشاهده کرد.

محمد جواد فدایی افزود: وقت کشی و طولانی شدن مشکلات برای دریافت تسهیلات کاملا مشهود است، در پرداخت تسهیلات کرونایی که می تواند بخشی از مشکلات مردم را حل کند نیز این رویه دیده می شود.

وی تصریح کرد: رتبه استان در پرداخت تسهیلات مناسب نیست و در تبصره ماده ۱۸ پرداخت تسهیلات در استان کرمان در رده آخر قرار دارد و مشخص نیست چنین رفتار اقتصادی چرا انجام می شود.

کرمان رتبه مناسبی در پرداخت تسهیلات بانکی ندارد
استاندار کرمان افزود: باید بررسی شود که مانع پرداخت تسهیلات در بانک های استان کجاست و این مشکل باید به صورت جدی حذف شود و با این کم کاری ها به هیچ عنوان مماشات نمی کنیم.

فدایی بیان کرد: عجیب است که بانکهای سایر استانها با همین بخشنامه ها و ابلاغیه های بانک مرکزی روند مطلوبی دارند اما روند کار بانکها در استان اینقدر نا امید کننده است.

عجیب است که بانکهای سایر استانها با همین بخشنامه ها و ابلاغیه های بانک مرکزی روند مطلوبی دارند اما روند کار بانکها در استان اینقدر نا امید کننده است

وی با اشاره به نارضایتی مردم کرمان از روند پرداخت تسهیلات گفت: در این شرایط اقتصادی کشور مردم می خواهند مشکلات خود را برطرف کنند اما باید ساعتهای در صف بانکها معطل بمانند.

استاندار کرمان گفت: شخصا تصور می کنم باید یک گروه از بانک مرکزی روند کار بانکها در کرمان را بررسی کنند و مشکلات را احصا و به مردم معرفی کنند.

وی با اشاره به وجود محرومیت، مشکلات ناشی از کرونا و لزوم اشتغالزایی و رفع موانع تولید گفت: این موارد نیاز به کار جهادی دارد و با وقت کشی و بروکراسی های اداری نمی توان مشکلات را رفع کرد.

برخی بانکها سرمایه ها را از کرمان خارج می کنند
رئیس دادگستری استان کرمان نیز در خصوص وضعیت موجود در استان به خبرنگار بازار گفت: ما به صورت جدی در خصوص رفع موانع تولید و اقتصاد در استان ورود می کنیم و همه ارکان اقتصادی باید همکاری لازم را داشته باشند.

یدالله موحد گفت: بسیار عجیب است که منابع مالی توسط برخی از بانکهای خصوصی و موسسات مالی و اعتباری از استان خارج و در یک استان دیگر سرمایه گذاری می شود.

وی با تذکر به این بانکها گفت: نهادهای اجرایی، نظارتی و اطلاعاتی در این زمینه ورود کنند و دستگاه قضایی هم همکاری لازم را برای توقف این رویه انجام می دهد.

موحد بر توجه به اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: بانکها در این زمینه باید همکاری بهتری داشته باشند و منابع را در اختیار تولیدکنندگان بومی قرار دهند و سرمایه گذاری در داخل استان انجام شود.

با وجود اینکه یک بار زمان ارائه تسهیلات کرونایی در کرمان تمدید شده است اما همچنان بسیاری از صاحبان کسب و کارها از عدم در یافت این تسهیلات گلایه دارند

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد که باید از خروج سرمایه های مالی موجود در استان جلوگیری شود.

صنعت و کشاورزی پشت درهای بسته بانک ها
با وجود اینکه یک بار زمان ارائه تسهیلات کرونایی در کرمان تمدید شده است اما همچنان بسیاری از صاحبان کسب و کارها از عدم در یافت این تسهیلات گلایه دارند.

از سوی دیگر با توجه به صنعتی بودن بخش قابل توجهی از اقتصاد استان کرمان تسهیلات مورد نیاز در این بخش در بروکراسی اداری و وقت کشی گرفتار شده است.

در این میان وضعیت کشاورزان که مهمترین گروه اشتغال استان را به خود اختصاص داده اند هم مناسب نیست و با وجود خسارت های عمده به کشاورزان به دلیل عدم صادرات محصولات اما مردم برای بازپرداخت تسهیلات گذشته با مشکل مواجه شده اند و هم اکنون هم با کمبود نقدینگی و گردش مالی مواجه هستند و تولیدکنندگان و کشاورزان باید ماهها در صف دریافت تسهیلات منتظر بمانند.

کد خبر: ۴۵٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha