۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
ارزهای صادراتی ۲ هزار و ۲۸۶ صادرکننده به کشور بازگشت
رییس سازمان توسعه تجارت ایران:

ارزهای صادراتی ۲ هزار و ۲۸۶ صادرکننده به کشور بازگشت

زادبوم، رییس سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: تعداد صادرکنندگانی که تا پایان مرداد ماه امسال ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند ۲۲۸۶ نفر است.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، بانک ‌مرکزی چندی پیش اعلام کرده بود که ۲۷ میلیارد یورو ارز از سوی بخش خصوصی به کشور بازنگشته است و حالا در تازه ترین خبر از سوی رییس کل بانک مرکزی اعلام شد: صادرکنندگان بیش از ۸ میلیارد دلار از تعهدات ارزی ۲۷ میلیارد دلاری ایفانشده شان، مربوط به پروانه‌های صادراتی سال‌های ۱۳۹۷ - ۱۳۹۸ خود را به تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنها به حدود ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافته است.

در همین باره حمید زادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید: تاکنون ۳۵ میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است و این امر نشانگر بازگشت ۶۸ درصدی ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور است.

وی گفت: بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی هر کشوری به طور قطع در توسعه اقتصادی آن تاثیرگذار است و در واقع جریان رفت و آمد ارز مانند گردش خون در رگ هاست.

زادبوم همچنین با اشاره به اینکه ۲۱ هزار و ۲۵۴ نفر صادرکننده در مدت زمانی ۲۲ فروردین ۹۷ تا فروردین ۹۹ ارز خود را به اقتصاد کشور بازگرداندند، تصریح کرد: تعداد صادرکنندگانی که تا پایان مرداد ماه امسال ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند ۲۲۸۶ نفر صادرکننده بود که این رقم در بازه زمانی فروردین تا تیرماه، ۲۰۱۴ نفر بود.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تراز پرداختی و تراز تجاری دو شاخص مهم در اقتصاد است، تاکید کرد: تراز پرداختی همان ورود و خروج ارز است که کشورها نیز به دنبال متعادل سازی آن هستند چرا که اگر دچار کسری شوند باید به فکر تامین ارز از منابع دیگر باشند. مانند تراز تجاری که اگر برابر یا حتی مثبت باشد نیز به سود اقتصاد کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه روند بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بهبود یافته و صادرکنندگان بیشتری این قانون را رعایت کردند، گفت: ۳۲۲۵ نفر صادرکننده تعهدات ارزی خود را بین یک تا ۹۹ درصد ایفا کرده‌اند که ۱۹ درصد از تعداد کل صادرکنندگان بوده و ۵۳ درصد از میزان صادرات و همچنین ۵۴ درصد از میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.  

کد خبر: ۴۵٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha