۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
رمزارزها حاکمیت دولت‌ها را نقض می‌کنند
کارشناس اقتصاد بین‌الملل:

رمزارزها حاکمیت دولت‌ها را نقض می‌کنند

ظهره‌وند، کارشناس اقتصاد بین الملل بیان کرد: رمز ارزها ناقض حاکمیت دولت‌ها هستند و باید برای معاملات ارزهای دیجیتال پشتوانه طلا را درنظر گرفت.

به گزارش بازار، ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: شرایط تحریم، کرونا و بهره‌گیری‌های ترامپ از اهرم‌های اقتصادی در برابر کشورهایی که با آنها زاویه دارد بر اقتصاد اثرگذار است و در این میان رمز ارزهایی چون بیت کوین متعارض با حاکمیت دولت‌ها و بانک مرکزی است. این رمز ارزها از این جنبه حاکمیت‌ها را نقض می‌کنند که در تجارت سیاه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

وی توضیح داد: در حال حاضر چین، یوان را با مرکزیت دولت به عنوان فرصت و اهرم فشاری دربرابر امریکا مورد استفاده قرار می‌دهد و از۲۰۱۵ تاکنون همواره بر اساس ادعای امریکا؛ چین درحال کاهش ارزش یوان است و امریکا با تعرفه بر کالای چینی در این جنگ اقتصادی مقابله می‌کند و حال در تلاش چین برای پایین نگه داشتن ارزش پول ملی، نقش رمزارزها مشخص می‌شود.

ظهره وند گفت: دولت‌ها در برابر رمزارزهایی چون بیت کوین و تکنولوژی بلاکچین به عنوان یک تهدید و چالش موضع گرفتند، چراکه رمزارزها با حاکمیت دولت‌ها مغایرت دارد، بانک‌های مرکزی نماد حاکمیت دولت بر گردش مالی و حجم پولی هر کشور هستند، بنابراین رمزارزها این حاکمیت را نقض می‌کنند و در رمزارزها نظارتی بر مبادلات وجود ندارد.

وی افزود: البته رمزارزها جنبه‌های مثبت برای تبدیل شدن به فرصت هم دارند همانطور که چین، یوان دیجیتال را با مرجعیت روشن برای عبور از سلطه امریکا و سوئیفت در نظر گرفته است.

ظهره وند ادامه داد: ذخایر جواهرات و سرمایه‌های ارزی به پول هر کشوری ارزش می‌دهد و بانک مرکزی تعهد به ارزش پول‌های رایج بین مردم دارند، در ارزهای دیجیتال هم باید یک پایه تعریف شود.

وی عنوان کرد: افزایش قیمت دلار و پایین بودن ارزش پول ملی در شرایطی که حاکمیت دلار را پذیرفته‌ایم ما را در موضع واکنشی قرارداده تا متوسل به رمزارزهایی چون بیت کوین شویم، در حالی که ریشه همین رمزارزها هم در دست ما نیست و اگر در زمانی که این خاموش شد دارنده آن نمی‌داند به چه کسی و کجا باید مراجعه کند پس ما باید تدبیری بیندیشیم که ارزش پول ثابت بماند و از روند کاهش ارزش پول ملی کاسته شود، اما جایگرین این مساله حذف سلطه دلار در کشور است امری که چین به آن رسیده پس ما باید ارز دیجیتال را با پشتوانه بانک مرکزی برپایه طلا طراحی کنیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: پول مولفه‌ای برای هویت ملی است که باید از ضعف آن جلوگیری کرد، اروپا با پذیرفتن یورو هویت بالاتری را پذیرفت ولی ما تا وقتی به این ساختار نرسیم نباید سراغ پولی غیر از پول ملی برویم و با استفاده از ریال پایه طلا، دولت در برابر میزان طلایی که به دست می‌آورد می‌تواند ارز دیحیتال بدهد و پس از اینکه ثبات ایجاد شد، مرحله به مرحله پول ملی ریال بر پایه طلا شکل بگیرد.

کد خبر: ۴۵٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha