۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
۲ هزار و ۸۰۰ رشته قنات تحت پوشش طرح های آبخیزداری قرار گرفت
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها:

۲ هزار و ۸۰۰ رشته قنات تحت پوشش طرح های آبخیزداری قرار گرفت

حسین پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در اجرای بند (ث) ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه کشور، از محل منابع اعتباری صندوق توسعه ملی، طی دو سال اخیر ۲۸۳۵ رشته قنات در ۶۱۳ حوزه آبخیز کشور تحت پوشش طرح های آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفت.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور با اعلام این خبر افزود: بیش از ۴۰ هزار رشته قنات به طول ۲۷۰ هزار کیلومتر به ارزش ۵۰ میلیارد دلار در کشور وجود دارد که در حال حاضر از ۳۲ هزار رشته قنات با آبدهی سالانه ۴، ۲ میلیارد مترمکب، بعنوان یکی از منابع آبی مهم در پایداری سکونتگاه های روستایی و تولید کشاورزی در پهنه وسیعی از مناطق خشک و نیمه خشک کشور بهره برداری می شود.

حسین پور اضافه کرد: بواسطه تغییرات اقلیمی و نوع بهره برداری از آبخوان های زیرزمینی، این منابع ارزشمند که بر اساس اصول همگام با طبیعت در ساختار تمدن کاریزی ایران زمین بنا شده اند، به شدت نیازمند اقدامات حفاظتی، احیائی و تغذیه ای می باشد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها تصریح کرد: اثربخشی و کارآیی طرح های پایدارساز آبخیزداری و آبخوانداری در تغذیه قنوات با متوسط افزایش ۳ برابری آبدهی قنوات و همچنین تکلیف قانونی مقرر در این زمینه، طرح آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه های آبخیز بالادست قنوات کشور تدوین و در حال اجراست.

حسین پور گفت: در این راستا برنامه «آبخیز تا جالیز» از دیگر اقدامات بخش آبخیزداری سازمان جنگل هاست که با جامع نگری در طرح های احیای قنوات با همکاری دفتر امور آب وزارت جهادکشاورزی و مشارکت ذینفعان بصورت الگویی در کشور در حال انجام است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها در پایان خواستار تقویت این رویکرد در برنامه هفتم توسعه کشور با ارتقای ظرفیت های بند (ث) ماده ۳۵ قانون برنامه ششم و اختصاص ردیف بودجه ای مستقل جهت طرح آبخیزداری و آبخوانداری حوزه های آبخیز بالادست قنوات کشور شد.

گفتنی است، پویش افتتاح پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه های آبخیز سیل خیز بحرانی کشور هر هفته ۴۸ هزار هکتار از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور آغاز و در دومین هفته پس از افتتاح طرح آبخیزداری و کنترل سیل شهر ایلام، در هفته جاری افتتاح پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری استان خراسان جنوبی را در برنامه دارد و این پویش تا بهره برداری کامل طرح های مذکور در ۱۱ استان سیل خیز کشور در آبان ماه ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۴۵٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha