۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
سقوط ۲ پله ای دلار در ۲ روز/ بازار کشش دلار ۳۰ هزار تومانی را ندارد
بازار از تغییر قیمت ها در بازار ارز گزارش می دهد؛

سقوط ۲ پله ای دلار در ۲ روز/ بازار کشش دلار ۳۰ هزار تومانی را ندارد

قیمت دلار که در اواخر هفته گذشته مرز ۳۰ هزار تومان را رد کرد طی ۲ روز اخیر روندی کاهشی به خود گرفته تا جایی که اکنون قیمت دلار به ۲۸ و ۴۵۰ تومان و سکه  ۱۴ میلیون ۳۰۰ تومان رسیده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: نرخ ارز در بازار نزولی شده است و خیلی از سرمایه گذاران این کالا فروشنده شدهاند طوری که بازار داد و ستد ارز در هفته جاری سرد و کسی خریدار ارز برای سرمایه گذاری نیست.  بازاری که در یک ماه گذشته پر التهاب و با جنب و جوش بود اما اکنون رمقی ندارد چرا که سرمایه گذارانی که برای سودآوری و حفظ دارایی هایشان بازار سرمایه را ترک و وارد بازار سکه و ارز شده اند افق روشنی را در این بازار نمی بینند.
کاهش قیمت ها در بازار ارز در حالی شروع شده است که بانک مرکزی اقدام جدی برای عرضه ارز به بازار با هدف تعادل قیمت ها نکرده است، جالب اینجاست که این بانک حتی قیمت ها را از طریق بازارساز (صرافی بانک ها) کاهش داده است که البته چنین رویکردی از سوی بانک مرکزی سیگنالی است که به بازار داده شده است تا قیمت ها برمدار نزول قرار گیرند.
قیمت ها در حالی در بازار ارز نزولی شده است که خبرگزاری «بازار» اخیرا درگزارشی کاهش قیمت ها را در این بازار پیش بینی کرده بود.

چرا قیمت ارز در چند ماه اخیر افزایش و اکنون کاهشی شده است؟
اما اینکه چرا قیمت ها در بازار سکه و ارز طی شش ماه اخیر ۲ برابر افزایش و اکنون سیر نزولی به خود گرفته است، حکایت از برخی سیاست گذاری های غلط و تصمیم گیرهای غیر کارشناسانه بدنه دولت و بانک مرکزی به عنوان متولی نرخ ارز دارد. تصمیماتی چون کاهش نرخ سود بانکی و رساندن آن به رقم ۱۵ درصد در شرایطی که نرخ تورم در کشور حدود ۴۰ درصد است از یک طرف و بهادادن به بازار سرمایه و حمایت علنی دولت از این بازار به همراه کسری بودجه ۲۵۰ هزارمیلیاردی بودجه و نیز بی توجهی به همه بازارهای سرمایه گذاری در کنار غول نقدینگی ویرانگر همه و همه دست به دست هم داد تا بازارهای سرمایه گذاری به هم بریزند و قیمتها در این بازارها بی منطق و غیر واقعی افزیش یابد.
چنین سیاست های که خود دولت اکنون برای ساماندهی بازارها مات و مبهوت مانده است موجب شد تا با کاهش نرخ سود بانکی، سپرده ها از بانک ها خارج و به سمت بازارهای موازی حرکت کنند. بازار سرمایه نیز که سودهای جذاب به همه سرمایه گذاران می داد بالاخره از اواسط تابستان با افت شدید شاخص ها همراه و خیلی از سرمایه گذاران با خروج از این بازار راهی بازار سکه و ارز شدند. ناتوانی بانک مرکزی در عرضه ارز انبوه به بازار برای پاسخ به تقاضای این کالا در راستای تعدیل قیمت ها به دلیل محدودیت های منابع ارزی کشور دیگر عللی بود تا قیمت ها در این بازار نوسانی و صعودی شوند.

سیاست های غلطی که آبروی پول ملی را برد/ بی اعتمادی به دولت و بانک مرکزی در ساماندهی قیمت ها در بازار
نتیجه سیاست گذاریهای غلط و اقدامات ضعیف دولت باعث شد تا دلار به ۳۰ هزار تومان و سکه در آستانه ۱۵ میلیون قرار گیرد و ارزش پول ملی بشدت کاهش یابد تا جایی که ارزش پول ایران از افغانستان هم کمتر شده است.  افزایش قیمتی که رئیس کل بانک مرکزی هر از چند وقت دست به قلم شده ودر فضایی مجازی اعلام می کند؛ قیمت ها در این بازار غیر واقعی بالا می روند و بانک مرکزی بدنبال ساماندهی بازار ارز و تحول اقتصادی است.
به عقیده کارشناسان اقداماتی بدین شکل جزگفتار درمانی اثر مثبتی برکاهش قیمت ها در بازار به جای نگذاشت و فعالان بازار نیز نسبت به چنین اظهاراتی با توجه به وعده ای بی عمل، بانک مرکزی در ساماندهی بازار بی اعتماد شده اند.
کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز در هفته اخیر در حالی اتفاق افتاده است که فعالان این بازار علت سیر نزولی قیمت ها را حضور همتی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام و بازگشت ارزهای صادراتی عنوان می کنند.

بازار کشش قیمت ارز ۳۰ هزار تومانی را ندارد
دکتر ایمان اسلامیان کارشناس بانکی در گفتگو با «بازار» درباره علت کاهش نرخ ارز در ۲ روز اخیر گفت: چند عامل در سیر نزولی نرخ ها در بازار ارز تاثیر گذار است، ابتدا اینکه چرا دلار از مرز روانی ۳۰ هزار تومان عبور نکرد این است که خیلی از فعالان اقتصادی و معتقدند که بازار کشش دلار بیش از ۳۰ هزار تومان را ندارد چرا که نرخ دلار بر اساس محاسبات انجام شده زیر ۲۷ هزار تومان برآورد شده است.
وی اخبار مثبت آزاد سازی ارز و بازگشت ۸ هزار میلیارد دلار ارز صادر کنندگان به کشور را دیگر عامل کاهش نرخ ارز و سکه در بازار در ۲ روز اخیر عنوان کرد و اظهارداشت: این اخبار تاثیر مثبتی را بر روی بازار به جای گذاشت و قیمت ها را نزولی کرد. دکتر اسلامیان در ادامه گفت: سرمایه گذاران در بازار ارز اکنون فروشنده شده اند و از ترس کاهش قیمت این کالا ارزهای خود را برای فروش با قیمت کمتر به بازار آورده اند تا از این بازار خارج و بیش از آن متضرر نشوند.

دلار در کانال ۲۸ هزار تومان
بنا به این گزارش، ‌ قیمت دلار در بازار ارز امروز با کاهش نسبت به روزهای قبل از کانال ۲۹ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان بازگشته است و به قیمت ۲۸ هزار و ۴۵۰ تومان رسیده است همچنین قیمت یورو نیز ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان شده است. البته با کاهش قیمت ها در بازار ارز بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا گرفت علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.  این در حالی است که از دیروز و با انتشار خبرهای امیدوار کننده بازار ارز و طلا مسیر نزولی را پیش گرفته است و برهمین اساس نیز دلار آزاد از کانال ۲۹ هزار تومان به کانال ۲۸ هزار تومان، دلار رسمی از کانال ۲۸ هزار تومان به کانال ۲۷ هزار تومان و سکه از کانال ۱۵ میلیون تومان به کانال ۱۴ میلیون تومان بازگشته است.

کاهش قیمت ارز در صرافی بانک ها
همچنین قیمت فروش دلار در صرافی ها با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۷ هزار و ۹۸۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۷ هزار و ۸۸۰ تومان درج شده است. علاوه بر این قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۲ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۲ هزار و ۸۵۰ تومان تعیین شده است.  
با کاهش قیمت ارز قیمت سکه و طلا نیز سیر نزولی به خود گرفته است. تا جایی که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۳۰۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۷۴۲ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

کد خبر: ۴۵٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha