۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
نیمی از معادن ایمن نیستند
در گفت‌وگوی تفصیلی با بازار مطرح شد

نیمی از معادن ایمن نیستند

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت از ایمن بودن ۴۹ درصد معادن کشور خبر داد و گفت: کمتر از ۵۰درصد از حقوق دولتی معادن برای تامین ایمنی به نهادهای مسئول میرسد.

بازار-محمد فکوری: عباسعلی ایروانی درباره وضعیت ایمنی معادن و قوانین مربوط به ایمنی در معادن کشور، اظهار کرد: بحث ایمنی در هر فعالیتی یک اصل بوده و باید ضوابط آن را در تمام سطوع حفظ کرده، بخصوص در معادن کشور که ریسک آن بالا بوده و جزو مشاغلی است که ضریب حادثه بالایی دارند لذا در این چهارچوب، معیارهایی تعیین شده که افراد شاغل در معادن بتوانند ایمنی خود و محل کار را تامین کنند.

وی افزود: در زمینه ایمنی معادن بخشنامه‌ها و ضوابطی وجود دارد که با توجه به اتفاقات و حوادثی که در گذشته برای معادن رخ داده آن‌ها را تهیه و برای ابلاغ به سازمان صمت فرستاده می‌شود و از این طریق به بهره برداران ابلاغ می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت با اشاره به بازدیدهای مختلف از معادن برای برقراری ایمنی در این حوزه، خاطرنشان کرد: بازدیدهای مختلفی از معادن در بخش ایمنی صورت می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به بازرسی‌های وزارت کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و از سوی دیگر بازرسی‌های وزارت صمت با همکاری سازمان نظام مهندسی به عنوان دستگاه نظارت نیز در دستور کار قرار دارد.

ایروانی افزود: سال گذشته بودجه پنج میلیارد تومانی برای بازدید از ایمنی معادن کشور در اختیار نهادهای نظارتی قرار گرفت که با این بودجه از هزار و ۸۰۰ معدن که جزو معادن اصلی کشور بوده و ریسک آنها بالا بود بازدید صورت گرفت و تذکراتی در بحث ایمنی به این معادن داده شد.

وی با بیان اینکه ادامه فعالیت معادن کشور منوط به تجهیز و ایمن سازی محیط کار بوده، گفت: در بازرسی‌های صورت گرفته از این هزار و ۸۰۰ معدن، هر معدنی که بحث ایمنی را به شکل صحیح رعایت نکرده بود طبق ابلاغیه، ادامه فعالیت آن منوط به برطرف مشکلات ایمنی معدن شدند و همچنین معادنی که مشکل ایمنی نداشتند فعالیت خود را ادامه دادند.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت، تصریح کرد: در حال حاضر از هزار و ۸۰۰ معدنی که بازدید از آن‌ها انجام شده و ایمنی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته را می‌توان به ۳دسته تقسیم کرد که این ۳دسته شامل، معادن پر ریسک با ضریب ایمنی پایین، معادن متوسط که سطح ایمنی آنها تا حدودی زیادی رعایت شده و معادنی که دارای ایمنی بالایی هستند.

۴۹درصد معادن کشور از ایمنی خوبی برخوردارند

ایروانی با اشاره به آمارهای بدست آمده از میزان معادن ایمن در کشور، بیان کرد: معادنی که دارای ایمنی بالایی بودند حدود  ۴۹درصد معدن بوده و خطرات آنها پایین بوده و کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و ۴۶درصد از این معادن ایمنی متوسط برخوردار بودند که به آنها اخطار داده شده و ادامه فعالیت آنها منوط به برطرف کردن نواقص ایمنی بوده و ۵درصد از معادن دارای ایمنی پایین بوده که ادامه بهره‌برداری از آن‌ها منوط به ایمن سازی معادن و تجهیز آنها به وسایل ایمنی مورد نیاز در معادن بودند و فعالیت آنها متوقف شده است.

وی افزود: همچنین معادنی که در فرصت مقرر شده نتوانستند ایمنی را برقرار سازند و به آن توجهی نداشتند، طبق ماده ۲۰ ایمنی معادن، فرم سلب صلاحیت از بهره‌برداری این معادن برای آن‌ها پر شده و به وزارت صمت برای دستور ارسال گردیده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت، با بیان اینکه اصلی ترین مشکل در برطرف سازی ایمنی معادن بحث آموزش بوده، خاطر نشان کرد: علیرغم برگزاری کلاس‌های آموزشی که توسط سازمان ایمیدرو انجام می‌گیرد بعضا این موارد اجرایی نشده و رعایت نمی‌شود لذا این دوره ها باید به صورت مستمر باشد که این موارد در ذهن افراد شاغل در معادن مرور شود.

وی ادامه داد: بحث دوم در مشکلات ایمنی معادن کشور، کمبود وسایل و تجهیزات ایمنی در کشور بوده، زیرا تجهیزات معادن تقریبا قدیمی بوده از این رو این تجهیزات باید به روز رسانی شود و بخش سوم، با توجه به ایمنی‌های روز دنیا باید معادن را مجهز به وسایل ایمنی از جمله سنسورها و مانیتورهای تشخیص که تمامی فعالیت‌های معادن رو تحت نظر قرار ‌می‌دهد، کنیم.

تخصیص بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای بازرسی و ارزیابی ریسک معادن

ایروانی، گفت: در سال جاری حدود ۱۰میلیارد تومان برای انجام بازرسی و ارزیابی ریسک معادن وهمچنین ۱۰میلیارد دیگر برای پرداخت تسهیلات به بهره‌بردارها در نظر گرفته شده تا بتوانند ایمنی لازم را در معادن برقرار سازند البته باید گفت این مقدار برای تجهیز معادن کشور کافی نبوده اما در حال حاضر با توجه به شرایط کشور این ارقام در صورت پرداخت شدن کامل می‌تواند تا حد زیادی به ایمنی معادن کشور کمک کند.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت، افزود: همچنین ۳۰ میلیارد تومان برای احداث ۴ پایگاه‌ امداد و نجات در کشور تخصیص داده شده که این پایگاه‌ها به معادن کمک خواهد کرد که تلفات و آسیب وارده به معادن و تجهیزات آنها بسیار کاهش یابد.

وی تصریح کرد: این بودجه در حال حاضر در دسترس بوده و قرار بر آن شده که شرکت تهیه و توزیع مواد معدنی طی مناقصه‌ای اقدام به پیدا کردن متولی برای اجرای طرح احداث ۴ پایگاه‌ امداد و نجات کرده و به نظر می‌رسد این مناقصه تا پایان سال جاری و یا در سال آینده اجرایی شود.

کمتر از ۵۰درصد از حقوق دولتی معادن برای تامین ایمنی به نهادهای مسئول میرسد

ایروانی با تاکید بر اینکه تنها کمتر از ۵۰درصد حقوق دولتی برای توسعه و ایمنی معادن به دست نهادهای مسئول می‌رسد، گفت: وزارت صمت حدود ۶۵درصد از حقوق دولتی معادن کشور که رقمی بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده را باید به دفتر نظارت بر امور معدنی پرداخت کند که در بحث‌های توسعه‌ای معادن و ایمنی آنها صرف شود اما به دلیل مشکلات داخلی کشور، صد درصد این تسهیلات پرداخت نمی‌شود و تنها در بهترین شرایط ۵۰درصد آن پرداخت می‌شود.

ایران درخرید تجهیزات ایمنی مشکل  ندارد

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت، با بیان اینکه در سال گذشته ۴۰۰ دستگاه‌ فشار سنج معادن از امریکا وارد ایران شده است، گفت: در بحث خرید لوازم و تجهیزات ایمنی از خارج از کشور مشکل خاصی وجود نداشته و کشورهایی مانند روسیه، چین و کشورهای دیگری که در این زمینه دارای تخصص هستند می‌توانند در بحث تجهیز معادن به ایران کمک کرده البته در سال گذشته حدود ۴۰۰ دستگاه فشار سنج از کشور امریکا خریداری شد که به معادنی که این تجهیزات را نیاز داشتند واگذار شد.

کارگران معدن زمستان یورت گلستان ایمنی را رعایت نکردند

وی با بیان اینکه معدن زمستان یورت یکی از موارد بود که اهمیت بحث آموزش را برای معادن کشور گوشزد کرد، اظهار کرد: همانطور که در جریان هستید ۴۰درصد تلفات جانی این معدن افرادی بودند که در لحظه انفجار بیرون از معدن بوده و با شنیدن صدای اولین انفجار به صورت احساسی و بدون تجهیزات، داخل معدن شده و به کمک افراد مجروح پرداخته که خود گرفتار انفجارهای بعدی شدند.

ایروانی، ادامه داد: این مهم تجربه تلخی بود که باعث شد توجه بیشتری به ایمنی معدن شود البته این معدن در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تمام مطالبات کارگران این معدن به آن‌ها پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت، درباره برنامه‌های سال آینده دفتر نظارت بر امور معدنی، گفت: در سال آینده دفتر نظارت بر امور معدنی با همکاری سازمان نظام مهندسی، حدود ۸۰۰ معدن را در برنامه ارزیابی ریسک و افزایش ایمنی در دستور کار داشته و اگر معادنی مشکل ایمنی داشته باشند به آن‌ها تذکر داده می‌شود که در صورت عدم برطرف ساختن مشکلات ایمنی پروانه بهره‌برداری این معادن به حالت تعلیق و یا باطل خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین حدود هزار و ۲۰۰ معدن دیگر را مورد بازرسی قرار خواهیم داد و به دنبال تکمیل و راه اندازی ۴ پایگاه ایمنی و امداد و نجات خواهیم بود لذا تنها مشکل در این بخش تعیین پیمانکار برای اجرایی کردن آن باقی مانده که امیدواریم در سال ۹۹ به این مهم دست پیدا کنیم.

کد خبر: ۴٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha