۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
اقدامات دولت باعث افزایش شدید نقدینگی و تورم شده است
رئیس کل پیشین بانک مرکزی:

اقدامات دولت باعث افزایش شدید نقدینگی و تورم شده است

مظاهری، رئیس کل پیشین بانک مرکزی اظهار کرد: دولت برای تأمین نیازها و هزینه‌های خود از روش‌هایی مانند چاپ پول استفاده کرده که موجب افزایش نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی شده است.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری، رئیس کل پیشین بانک مرکزی با تصریح بر اینکه ضرورت حفظ ارزش پول ملی نیازی به بحث ندارد، گفت: این موضوع یک ضرورت عقلی، اعتقادی و مدیریتی است و هر مسئولی در هر کشوری به دنبال این مهم است، زیرا ارزش پول ملی، قدرت خرید و سطح شهروندان آن کشور را حفظ می‌کند و بنابراین هر چقدر پول ملی یک کشور با ارزش‌تر و باثبات‌تر باشد، مردم آن کشور هم از سطح زندگی بهتری برخوردار خواهند بود و هم به آینده اطمینان بیشتری خواهند داشت.

وی درباره چرایی سقوط ارزش پول ملی اظهار کرد: در یک سر ترازوی اقتصاد، تولید ناخالص و ارزش تولیدات یک کشور اعم از خدمات و کالا قرار دارد و در یک سر دیگر ترازو، قدرت خرید و توازن خرید برای کالا و خدمات است که متناسب با میزان نقدینگی یا پولی که چاب می‌شود، وجود دارد که این دو سر ترازو، نمودار نقدینگی را تشکیل می‌دهند.

رئیس کل پیشین بانک مرکزی نخستین ویژگی نقدینگی را ایجاد قدرت و تقاضای خرید دانست و عنوان کرد: وقتی دو سر ترازوی اقتصادی یعنی ارزش تولیدات و میزان چاپ پول به یک نسبت باشند، ارزش پولی حفظ می‌شود، اما اگر این تعادل برهم بخورد ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: تولید ناخالص کشور در یک سال منفی سه درصد بوده است، اما دولت برای تأمین نیازها و هزینه‌های خود از روش‌هایی مانند چاپ پول استفاده کرده است که موجب افزایش بسیار زیاد نقدینگی، تورم و کاهش ارزش پول ملی شده است. بر اساس آمارها رشد نقدینگی حدوداً ۲۹ درصد بوده است اما از سوی دیگر رشد تولیدات نزدیک به صفر بوده است، این افزایش تقاضا به هر کالایی هجوم بیاورد، باعث تورم می‌شود.

مظاهری درباره راه‌هایی که برای کاهش نقدینگی می‌توان انجام داد اشاره و اظهار کرد: یکی از این اقدامات که باعث ثابت شدن نقدینگی می‌شود، سود بانکی است و با افزایش سود بانکی، کسانی که نقدینگی دارند تقاضای خرید نکنند و پول‌شان را به سمت بانک بیاورند که البته این اقدام فقط تا حدودی مقدور است.

کد خبر: ۴۵٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha