۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
قیمت‌گذاری دستوری و تخصیص نامناسب ارز؛ چالش اصلی صنعت مرغداری
در نشست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران مطرح شد

قیمت‌گذاری دستوری و تخصیص نامناسب ارز؛ چالش اصلی صنعت مرغداری

نشست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با محور بررسی مشکلات موجود در حوزه مرغ، تخم‌مرغ و صنعت مرغداری کشور برگزار شد. در این نشست به نحوه تخصیص ارز، چگونگی واردات نهاده‌های دامی، قیمت‌گذاری دستوری در حوزه مرغ و تخم‌مرغ و تهدید آتی آنفولانزای مرغی پرداختند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با حضور اعضای کمیسیون، نمایندگان تشکل‌های طیور و جمعی از فعالان بخش خصوصی به‌منظور بررسی مشکلات موجود در موضوع و مسائل مرغ و تخم‌مرغ تشکیل جلسه داد. در ابتدای نشست کاوه زرگران، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران از وضعیت امروز صنعت مرغداری و مشکلات آن گفت. بعد از آن اشرف مرتضایی گزارشی از بازار نهاده‌ها و محصولات دامی و چالش‌های آن ارائه داد.

او در بخشی از گزارش گفت که در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۹، واردات کنجاله سویا و جو نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۶۱ و ۳۲ درصد کاهش داشته است.

مرتضایی در این گزارش تحولات بازار ذرت، جوف کنجاله، کنجاله سویه را بررسی کرد. او دلیل این وضعیت در بازار را تخصیص نامناسب ارز، تشدیدی تحریم‌ها و افزایش هزینه واردات، افزایش قیمت جهانی نهاده‌ها، قیمت‌گذاری دستوری نهاده‌ها و تولیدات دامی، محدودیت‌ها و ممنوعیت تجاری، عدم دسترسی به‌موقع به نهاده‌های دامی، از بین رفتن گله‌های مولد، کاهش تولیدات دامی کاهش قدرت خرید خانوار و رکورد و تورم داخلی عنوان کرد.

موضوع گزارش بعدی «چالش‌های تأمین نهاده‌های اصلی و قیمت‌گذاری در صنعت طیور» است؛ سید فرزاد طلاکش، دبیر انجمن ملی طیور ایران گفت: بررسی آمار مجموع واردات اقلام نهاده‌های دامی از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا بیست‌ویکم شهریورماه نشان می‌دهد که براساس جمعیت مرغ موجود در کشور نیاز استاندارد صنعت طیور به سه میلیون و ۲۲ هزار و ۱۸۲ نهاده ذرت و یک‌میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۰۶ تن کنجاله سویا نیاز است.

اما تعادل در واردات و نیاز صنعت وجود ندارد؛ اگرچه گفته می‌شود حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ذرت وارد کشور شده ولی نیاز به این نهاده حدود ۳ میلیون تن است؛ در اردیبهشت و ماه و تیرماه بیشتر از یک‌میلیون تن وارد شده است. همچنین از مهرماه ۱۳۹۸ تا مهرماه ۱۳۹۹ قیمت کنجاله سویا بیش از ۱۷ برابر افزایش‌یافته؛ قیمت هر کیلو کنجاله سویای وارداتی از کمتر از ۵۰۰ تومان به بیش از ۸۵۰۰ تومان رسیده است.

بعد از آن فعالان بخش خصوصی درباره این آمار اعلام کردند که قیمت نهایی در دست مصرف‌کننده بیش از ۱۳ هزار ۵۰۰ تومان است.

در بخش کنجاله سویا نیاز این حوزه یک‌میلیون و ۳۳۱ هزار تن است که ۴۱۵ هزار تن به‌صورت کنجاله سویا و ۸۹۸ هزار ۷۳۴ تن به‌صورت دانه سویا وارد شده، کنجاله حاصل از دانه سویا هم حدود ۴۹۳ هزار تن بوده است. باید عدد بیشتر از این باشد، تا کمبودی در کنجاله سویا نداشته باشیم ولی این‌گونه نیست.

آمارها نشان می‌دهد که واردات انجام‌شده است ولی نهاده دامی با قیمت بیش از ۱۳ هزار تومان به دست مصرف‌کننده رسیده است؛ آن بخشی از سویا که به دست مصرف‌کننده نرسیده، کجاست؟

به گفته طلاکش بخشی از این محصول موردنیاز از چرخه نامتعادل به دست مرغدار رسیده است؛ همتی می‌گوید من بالای ۹۰ درصد ارز واردات را تأمین کرده‌ام اگر سر جای خود ننشسته تقصیر من نیست. الآن باید بگویند مشکل کجاست؟ چرا آمار و رفتار باهم متفاوت است؟ آیا پشتیبانی سهل‌انگاری کرده؟ چه کسی می‌خواهد صنعت مرغ و تخم‌مرغ را وارد چالش کند؟ باید نیاز صنعت و واردات متناسب بود و دقیقاً به دست مرغدار برسد.

طلاکش ادامه داد: گزارش بازرگانی واردات اقلام نهاده‌ای از ابتدای سال تا ۲۱ شهریورماه نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که ثبت سفارش دانه‌های روغنی ۱۹۰ درصد، تخصیص ارز ۲۴ درصد، تأمین ارز منفی ۱۸ درصد و ترخیص وزنی منفی ۳۰ درصد است. این وضعیت در کنجاله سویه ۴۰ درصد ثبت سفارش، ۷ درصد تخصیص ارز، ۹ درصد تأمین ارز و منفی ۶۳ درصد ترخیص وزنی بوده است؛ همچنین در بخش ذرت ثبت سفارش منفی ۱۹ درصد، تخصیص ارز مثبت ۲۵ درصد، تأمین ارز ۴ درصد و ترخیص وزنی ۱۶ درصد بوده است.

او تصریح کرد: ثبت سفارش مهم نیست، تأمین ارز نهاده مهم است، در ترخیص وزنی ارز داده‌شده کالا سر جای خود ننشسته است.

به گفته طلاکش هزینه خانوار از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ نسبت هزینه خوراکی به هزینه کل تغییر معناداری نداشته است. نرخ هر کیلو تخم‌مرغ در صورت آزادسازی برای مصرف‌کننده در نیمه دوم سال ۹۹ به‌طور متوسط ۲۸۶۰۰۰ ریال خواهد بود. نرخ هر کیلو تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده در سال ۹۸ به‌طور متوسط ۸۱۸۰۰ ریال بوده است. میانگین خانوار برای ۴ دهک اول ۴ و برای سایرین ۴.۳ نفر محاسبه‌شده است.

طلاکش تصریح کرد: که مشکل اصلی این حوزه در چند نرخی بودن ارز است و اگر دولت نرخ ارز را آزاد کند، از این محل حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت که می‌تواند آن را در حوزه صنعت، واردات و پنج دهک پایین جامعه با دادن کارت پروتئین هزینه کند. دولت باید از تولید حمایت کند و درنهایت می‌تواند به ۳۳ میلیون نفر از دهک‌های پایین جامعه یارانه دهد.

طلاکش درباره چالش آینده تخم‌مرغ می‌گوید: حذف گله‌های نزدیک پایان دوره به دلیل قیمت تمام‌شده بالا و نرخ فروش پایین تخم‌مرغ با حکم دستوری؛ تهدید مجدد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تلفات اجتناب‌ناپذیر در گله‌های مرغ تخم‌گذار؛ توسعه صادرات غیرمجاز مرغ و تخم‌مرغ از کشور به دلیل بالا بودن نرخ دلار (تخم‌مرغ ۱ دلار و مرغ ۹۳ سنت)

در ادامه نشست فعالان این حوزه از نرخ‌گذاری دستوری، از وضعیت بسته‌بندی‌ها و آنفولانزای مرغی گفتند. یکی از فعالان حوزه طیور گفتند که باید دولت از بسته‌بندی تخم‌مرغ حمایت کند، این در هزینه تمام‌شده تخم‌مرغ تأثیر چندانی ندارد ولی در حفظ سلامت مصرف‌کننده‌ها بسیار اثرگذار است.

یکی دیگر از فعالان بخش خصوصی درباره تهدید آنفولانزا در ماه‌های پیش رو گفتند و اینکه باید تمهیدی جدی برای این حوزه اندیشیده شود.

کد خبر: ۴۵٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha