۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
چه بر سر انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‌آید؟
متعاقب ابتلای ترامپ به کرونا مطرح شد؛

چه بر سر انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‌آید؟

انتخابات ریاست جمهوری کمتر از یک ماه بعد برگزار می شود ولی در این رورها پر تنش و پر هیاهو، خبر ابتلای رییس جمهوری امریکا به بیماری کرونا شوک تازه ای بود که به دنیا وارد شد. شوکی که باعث ایجاد سوالهای زیاد در مورد آینده انتخابات شد.

مونا مشهدی رجبی؛بازار: ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا مهمترین خبری است که این روزها در رسانه های دنیا دست به دست می شود. رسانه های امریکایی از عدم شفافیت کاخ سفید در اطلاع رسانی در مورد وضعیت رییس جمهوری این کشور صحبت می کنند و این گمانه زنی ها وجود دارد که رییس جمهوری این کشور درشرایط حاد بیماری قرار دارد.

پزشک رییس جمهور آمریکا در جلسه ای در حضور خبرنگاران در مورد وضعیت دونالد ترامپ گفت که ۴۸ ساعت آینده او شرایطی بحرانی و سختی خواهد داشت. جمله ای که به تعبیر خبرنگار سی ان ان  نشان از وخامت حال رییس جمهور و ابتلای او به نوع سخت بیماری دارد.

نکته دیگری که در سخنان پزشک ترامپ توجه خبرنگاران را جلب کرده بود این بود که رییس جمهور امروز برای تنفس نیازی به استفاده از اکسیژن ندارد. خبرنگاران این طور تعبیر کردند که پیشتر  او برای تنفس نیاز به اکسیژن داشته است. مساله ای که توسط پزشکان نه تایید شده است و نه تکذیب.

سی ان ان در مصاحبه ای با یکی از پزشکان اورژانس آمریکا که طی ۸ ماه گذشته هزاران بیمار کرونایی را مداوا کرده بود در مورد وضعیت رییس جمهور گفت: «با توجه به اخبار و با توجه به اینکه بانوی اول در کاخ سفید مانده است و رییس جمهور به بیمارستان منتقل شده است می توان  این طور ارزیابی کرد که حال رییس جمهور بدتر است و او به دلیل وضعیت سنی و جسمی خود  احتمال درگیری با این بیماری برای دوره ای طولانی را خواهد داشت. از طرف دیگر با وجود اینکه گفته می شود این بیماری ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد و ترامپ می تواند به عرصه رقابتهای انتخاباتی باز گردد ولی تجربیات من نشان داده است در مورد این بیماری به  خصوص نوع سخت آن، پیش بینی زمان دقیق برای بهبود کار سختی است و ممکن است دونالد ترامپ تا هفته ها یا ماه ها درگیر عوارض این بیماری باشد.»

دیلی تلگراف در گزارش خود در مورد وضعیت سلامتی رییس جمهوری امریکا  به نقل از منابع آگاه نوشت: «وضعیت سلامتی رییس جمهور طی ۲۴ ساعت اخیر نگران کننده بوده است.»

در این میان چند مساله مهم وجود دارد. اول اینکه آیا احتمال به تاخیر افتادن انتخابات به دلیل بیماری دونالد ترامپ وجود دارد یا خیر؟ دوم اینکه آیا در طول تاریخ انتخابات امریکا شرایط مشابهی اتفاق افتاده است یا خیر؟

آیا امکان تاخیر در زمان برگزاری انتخابات وجود دارد
 بی بی سی در پاسخ به این سوال نوشت: «احتمال تاخیر در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری  امریکا وجود ندارد. زیرا در طول تاریخ هیچ گاه چنین اتفاقی نیافتاده است . تصمیم در مورد تاخیر انتخابات باید توسط کنگره اتخاذ شود و سنا هم آن را تایید کند. از آنجا که کنگره و سنا توسط احزاب مختلفی اداره می شوند، توافق در زمینه تاخیر در زمان انتخابات بسیار دور از انتظار است و می توان اطمینان داشت که انتخابات در روز سوم نوامبر و در تاریخ موعود برگزار می شود.»

برخی این سوال را مطرح می کنند که اگر دونالد ترامپ به نوع سخت بیماری مبتلا شده باشد و از نظر جسمی و سلامتی توان کار تا روز انتخابات را نداشته باشد، آیا احتمال جابجایی نام او با نام فرد دیگری به عنوان کاندیدا وجود دارد یا خیر؟ سی ان ان در این مورد نوشت: «با اینکه از نظر قانونی حزب جمهوریخواه می تواند کاندیدایی را به عنوان کاندیدای جایگزین معرفی کند و  او را وارد عرضه انتخابات کند ولی در شرایط فعلی که کمتر از ۲۹ روز تا زمان برگزاری انتخابات باقی مانده است امکان این جابجایی وجود ندارد زیرا کاندیدای تازه نمی تواند تبلیغات کند و سیاستهایش را به مردم معرفی کند. بنابراین همچنان نام ترامپ به عنوان کاندیدای حزب جمهوری خواه در انتخابات باقی می ماند.»

آیا پیش از این روسای جمهوری امریکا با بیماریهای سخت درگیر شده اند
مطالعات تاریخی نشان می دهد که این مساله در تاریخ امریکا سابقه داشته است. به گزارش فاکس نیوز در سال ۱۹۸۵، زمانیکه رونالد ریگان به دلیل عمل سرطان روده در بیمارستان بستری بود جورج بوش  که نقش معاون اول او را داشت مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفت. بر مبنای گزارش ارایه شده توسط فاکس نیوز، در فاصله سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ میلادی و در دوره ای که جورج بوش پسر برای کولونوسکوپی های دوره ای به بیمارستان مراجعه می کرد، بارها معاون اولش را به عنوان مسئول اداره کشور در غیاب خود منصوب کرد.

بحرانی که بتوان آن را با بحران کنونی مقایسه کرد در سال ۱۹۱۲ اتفاق افتاد. در دوره ای که جیمز شرمان کاندیدای حزب جمهوری خواه چند روز قبل از انتخاباتی که میان او و ویلیام هوارد کاندیدای حزب دموکرات بود، از دنیا رفت. دفتر حزب جمهوری خواه برای معرفی کاندیدای جدید زمان کافی در اختیار نداشت و به همین دلیل  انتخابات بین هوارد و فردی که دیگر در دنیا نبود برگزار شد. در نهایت پیروز این انتخابات کاندیدای حزب جمهوری خواه بود که چند روز قبل از انتخابات از دنیا رفته بود و بعد از پیروزی این حزب وودرو ویلسون از طرف حزب جمهوری خواه به عنوان رییس جمهور انتخاب شد.

کد خبر: ۴۵٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha