۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
بانک مرکزی باید برای رمزارزها پشتوانه تعریف کند
معاون دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت:

بانک مرکزی باید برای رمزارزها پشتوانه تعریف کند

جامی، معاون دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت بیان کرد: بانک مرکزی باید برای رمزارزها پشتوانه تعریف کرده و با احراز هویت اشخاص آن را ارزش‌گذاری و شفاف کند.

به گزارش بازار، سارا جامی، معاون دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در پی بحران مالی و بی اعتمادی به نهادهای مرکزی در سال ۲۰۰۹ بازارهای مالی جهان با پدیده نوینی به نام رمز ارزها مواجه شدند که طبق معادلات پیچیده کشف و بر اساس تمایل افراد به آنها ارزش می‌یابند.

وی ادامه داد: در زمان بسیار کوتاهی این نوع پول‌ها توانستند جایگاه خود در مبادلات روزانه مردم پیدا کنند و اگرچه حاکمیت‌ها نسبت به پذیرش این نوع از پول مقاومت نشان داده‌اند و برخوردهای متناقضی در این زمینه وجود دارد، اما مخترعان این نوع پول‌ها و فعالان مالی با تلاش برای رفع چالش‌ها و ایجاد نوآوری مالی در این عرصه سعی در گسترش این پدیده دارند.

جامی گفت: تعداد پول‌های مجازی در دنیا در حال افزایش است که از آن جمله می‌توان به بیت کوین به عنوان پرکاربردترین و باارزش‌ترین پول مجازی در دنیای واقعی اشاره کرد.

معاون دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت عنوان کرد: رمزارزها از چهار جنبه «کارکرد پولی»، «کارکرد دارایی»، «استخراج ICO» و «انتشار توکن» بررسی می‌شوند و اقدامات و سیاست‌های مرتبط با مدیریت هر یک، تبیین می‌شود. اما در کنار چالش‌هایی که این نوع ارز در برابر حاکمیت کشورها مطرح کرد نقاط قوتی دارد که کارشناسان با تکیه بران بر استفاده این ارز تاکید دارند.

وی در ادامه به برخی از این نکات مثبت اشاره کرد، گفت: فناوری بلاکچین بر مبنای غیر متمرکز بودن تراکنش‌ها را از این طریق که کاربران تایید می‌کنند درآمدزایی دارد و تقسیم پذیری رمز ارزها شفافیت بیشتری برای وقایعی ثبت شده ایجاد می‌کنند و افراد زیادی تغییرات را تایید می‌کنند و دست واسطه‌ها قطع می‌شود، بر همین اساس یکی از شاخص‌های آن فساد ناپذیری و تایید معاملات است. از سویی قابلیت حمل دارد و شامل تحریم نمی‌شود و در همه جای جهان ارزش واحد دارد، قابلیت جعل ندارد و براساس تقاضا و مساله محدود است پس می‌توان این مسائل را برای برنامه ریزی در کابرد این نوع ارز در معاملات لحاظ کرد.

جامی در بخشی دیگر تهدیدهایی نیز برای این نوع ارز برشمرد و گفت: نقض حاکیت کشورها و بانک مرکزی، استفاده از رمز ارزها در معاملات سیاه وکاهش ارزش ریال به واسطه سودآوری خرید و فروش رمزارزها از آثار احتمالی است که می‌تواند بحران‌های اقتصادی جدی برای کشور به وجود آورد که با برنامه‌ریزی درست و ارائه سازوکار می توان از آن عبور کرد و اگرچه چالش‌ها و تهدیدهای بسیاری در حوزه رمزارزها برای اقتصاد کشور وجود دارد، اما بیشتر این چالش‌ها را می‌توان با تدوین مقررات مربوطه و نیز مدیریت صحیح، مرتفع کرد.

وی افزود: در کشور رویکرد مثبتی نسبت به رمز ارزها وجود دارد، اما بحث مصرف برق مطرح شده است و در کارشناسی ماینینگ و استخراج رمز ارز با توجه به دقتی که وجو دارد مشخص می‌شود بر اساس کیلووات چد دلار استخراج شده و ایران ظرفیت برق بسیاری دارد و با وجود فضای خنک در کشور نیاز به صرف انرژی برای خنک کردن منبع نداریم، پس راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد.

جامی به اثرات مثبت بهره از رمز ارزها در مبادلات اشاره داشت و گفت: یکی از راه‌های بهینه برای صادرات انرژی به خارج از کشور استفاده از رمزارزها است و ارز رایج به کشور وارد می‌شود از سویی اشتغالزایی شده و می‌توان از تحریم‌ها عبور کرد.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: کمیسیون های تخصصی مجلس بهتر است با توجه به بسترهای اشتغالزایی و شفافیت‌هایی موجود در این حوزه موقعیت‌های فرصت ساز را استخراج کرده و براساس آن سیاستگذاری انجام شود.

معاون دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت گفت: چه بسا تعلل در این زمینه هزینه‌های اقتصادی بر کشور تحمیل کرده و از سویی زمینه ساز ارتکاب تخلف برای جوانانی در پی کسب و کار می‌شود و به شکل زیرزمینی این نوع معاملات شکل می‌گیرد.

جامی در پایان بیان کرد: در کشور باید رمز ارزهای بهادار با پشتوانه بانک مرکزی داشته باشیم، نمی‌توان رمزارز را کنار گذاشت و باید به عنوان ابزار مبادلاتی پشتوانه‌ای برای آن تعیین کرد و با احراز هویت اشخاص این رمزارزها را در اختیار آنها قرار داد، چراکه رمزارزها در زمان تحریم یک فرصت به شمار می‌آیند.

کد خبر: ۴۵٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha