۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
یاقوت سرخ ساوه زینت بخش محافل جهانی/ انار درجه یک صادر می شود
بازار از ظرفیت صادراتی ساوه گزارش می دهد؛

یاقوت سرخ ساوه زینت بخش محافل جهانی/ انار درجه یک صادر می شود

ساوه- اگرچه انار ساوه همچنان به جایگاهی که استحقاق آن را دارد، نرسیده است، اما امسال یکصد هزار تُن یاقوت سرخ از باغات ساوه به‌عنوان پیشکش مردم سختکوش این دیار به بازارهای داخلی و جهانی عرضه شده است.

بازار؛ شهرستان ساوه قطب کشاورزی استان مرکزی است، که بیش از ۷۰ نوع محصولات باغی و کشاورزی تولید می کند، اما در بین تمام این محصول ها، انار به عنوان عروس باغات استان مرکزی شهرت داشته و علاوه بر آن که بهترین برند انار کشور است، جنبه گردشگری نیز دارد و هر ساله در فصل برداشت انار، گردشگران زیادی به ساوه سفر کرده و چیدن انار از باغات این شهر را به نظاره می نشینند.

این شهرت و جایگاه انار ساوه سبب شده تا اقداماتی برای بالندگی بیش از پیش برند انار ساوه انجام شود و این برند را بیش از پیش توسعه دهند.

برداشت حدود یکصد هزار تن انار ساوه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه با بیان این که برداشت انار از اوایل آبان ماه و با کمی تاخیر نسبت به سراسر کشور آغاز می شود، به خبرنگار بازار گفت: به طور متوسط در هر هکتار از باغات ساوه ۱۵ تن انار تولید می شود و در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار تن محصول انار برداشت شد.

حسن شریفی در پاسخ به این سوال که برداشت انار ساوه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، افزود: نمی توان زمان معینی برای برداشت محصولات اعلام کرد، چرا که زمان برداشت بسته به مساحت باغ و تعداد کارگر برداشت، بین یک الی ۲ ماه به طول می انجامد.

وی کیفیت انار ساوه را دارای رتبه اول کشور دانست و گفت: ساوه بیش از ۹۹ درصد انار استان مرکزی را تولید می کند و بیش از کمیت، کیفیت این محصول است، که سبب شهرت آن شده است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه در حال حاضر ۴ درجه انار در ساوه تولید می شود، که به ترتیب درجه و مرغوبیت برای صادرات، استفاده در مصرف داخل و نیز تولید آب انار، رب انار و کنسانتره مصرف می شود.

صادرات انار ساوه به بازارهای جهانی

فرماندار ویژه ساوه نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از ایجاد تمهیدات برای صادرات انار ساوه خبر داد و افزود: متاسفانه به دلیل برخی مشکلات در سال ۹۷ صادرات انار ساوه نداشتیم، اما امسال انار درجه یک ساوه به روسیه، ترکیه، کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی برخی از کشورهای خاور دور صادر شد.

علی میرزایی گفت: بارندگی های سال جاری نگرانی ها در مورد وارد آمدن خسارت به محصولات انار کشاورزان را ایجاد کرده بود، اما خوشبختانه با سرعت عمل کشاورزان و باغداران در برداشت محصول انار این خسارات کاهش یافت.

وی در پاسخ به این سوال که بارندگی ها ممکن است، چه خسارتی به محصول انار وارد کند، گفت: اگر انار برداشت نشده باشد، بارش باران سبب ترکیدگی محصول خواهد شد، که این ترکیدگی درجه محصول را کاهش داده و از کیفیت و قیمت آن می کاهد و در نتیجه به ضرر باغدار و کشاورز تمام خواهد شد.

معاون استاندار مرکزی با بیان این که در زمستان سال ۹۵ تمامی باغات انار به علت سرمازدگی کف‌بر شدند، اضافه کرد: در حال حاضر حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات انار تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفته‌اند، که این میزان بیش از ۵۵ درصد اراضی تحت پوشش باغات انار در ساوه است.

۲ کارگاه فرآوری فعال در ساوه وجود دارد

همان طور که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه اشاره کرد، از انارهایی که از نظر کیفیت قابل صادرات به خارج از کشور و یا مصرف داخل نیستند، در تولید آب انار، رب انار و کنسانتره استفاده می شود، اما این که در ایجاد کارخانه های تولید این محصولات و نیز فرآوری انار در ساوه موفق عمل شده است و آیا جای کار بیشتر روی این محصول وجود دارد، یا خیر سوال هایی است، که مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در پاسخ به آن ها به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر ۲ کارگاه فعال به منظور فرآوری محصولات تولیدی انار در شهرستان ساوه وجود دارد.

علی اصغر زارعی اضافه کرد: این ۲ کارگاه تا حدود زیادی نیازهای فرآوری انار ساوه را تامین می کنند، اما هنوز جای کار بیشتر در این زمینه وجود دارد، اما فصلی بودن محصول تا حدودی از جذابیت آن برای کارگاه ها می کاهد.

وی افزود: البته نیاز به فرآوری انار در کشور تامین می شود و از سایر استان‌ها متقاضی خرید انار ساوه و فرآوری آن وجود دارد و در این زمینه مشکلی نداریم.

ساوه به‌ عنوان مهد محصولات باغی و کشاورزی استان مرکزی شناخته شده است و اکنون انار، شامل انواع ملس ساوه، ملس تبریز، یوسف خانی و الک از جمله ارقام ممتاز انار باغات است و یکی از این محصولاتی است، که در ساوه تولید می شود و از مرغوب ترین انواع این محصول در سطح جهان به شمار می رود.

شهرت انار ایران و ساوه در کشور و حتی سطح بین الملل تا حدی است، که برخی کشورها و نیز دیگر شهرهای کشور خودمان تلاش می کنند، تا انار تولیدی خود را نام محصول ساوه روانه بازارهای داخلی و بین المللی کنند و این نشان از اهمیت و جایگاه انار ساوه دارد.

کد خبر: ۴٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha