۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
خودداری ۲ بانک از ابلاغ وام ۵۰ میلیونی مسکن/ گرانی ساخت مسکن در روستاها
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با بازار اعلام کرد

خودداری ۲ بانک از ابلاغ وام ۵۰ میلیونی مسکن/ گرانی ساخت مسکن در روستاها

مهدیان، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه برخی بانک ها هنوز مصوبه افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی را به استانها ابلاغ نکرده اند گفت: رشد نهاده های تولید مسکن روند بازسازی و احداث مسکن در روستاها را کُند کرده و ساخت مسکن در روستاها را گران کرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با ابلاغ ماه گذشته افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۵۰ میلیون تومان از سوی دولت، نوید روزهای بهتر و سریعتر بازسازی و احداث مسکن روستایی را داد. اما ظاهرا سنگ اندازی برخی بانک ها و تعلل در ابلاغ به استانها باعث شده تا برخی متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن روستایی در برخی استانها با مراجعه به شعب با پاسخ های منفی از سوی بانک ها مواجه شوند.

از سال ۸۴ طبق قانون مقرر شد تا سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی از محل تسهیلات بانکی احداث شود. در همان سال های نخست در مصوبه دولت و بانک مرکزی مقرر شد تا سالانه ۱۵ درصد به سقف تسهیلات اضافه شود. البته در برخی سالها رشد تورم دولت را وادار کرد تا در برخی سالها از این مصوبه عبور کرده و حتی سقف وام را تا ۲۰ درصد و یا ۲۵ درصد افزایش دهد تا نوسازی مسکن روستایی سرعت بیشتری به خود بگیرد. در سال اول اجرای این قانون، میزان تسهیلات ۵ میلیون تومان بود. 

امسال نیز طبق قانون، معاون اول رئیس جمهور در اواسط تیر ماه افزایش وام مسکن روستایی را از ۴۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان به بانک مرکزی و بنیاد مسکن ابلاغ کرد. بر این اساس برخی بانک ها نیز باید سهمیه خود را به استانها ابلاغ کنند تا تسهیلات روند اجرایی به خود بگیرد. اما آنطور که از شواهد بر می آید این است که برخی بانک ها در ابلاغ این مصوبه تعلل و یا هنوز سهمیه خود را به طور کامل به استانها ابلاغ نکرده اند.

سود وام ۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، ۵ درصد بوده و سازمان برنامه و بودجه از محل ردیف بودجه سنواتی مصوب در خصوص مابه التفاوت ۵ درصد با نرخ مصوب سود تسهیلات در شورای پول اعتبار را به بانک‌های عامل پرداخت می‌کند.

بنیاد مسکن نیز موظف است تا سهمیه هر استان از این ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات را مشخص کرده و به بانک مرکزی اعلام کند؛ این بنیاد همچنین مسئولیت نظارت بر ساخت و ساز روستایی با استفاده از خدمات سازمان نظام فنی روستایی را بر عهده خواهد داشت.

گرانی نهاده های تولید احداث مسکن در روستاها را کُندتر کرده
عزیزالله مهدیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که گرانی نهاده های تولید مسکن به روستاها نیز کشیده است و ظاهرا برخی بانک ها نیز  با تعلل خود پرداخت تسهیلات مسکن روستایی را کُندتر کرده اند؟ گفت: گرانی نهاده های تولید مسکن روند بازسازی و احداث مسکن در روستاها را کُندتر کرده است.

وی با اشاره به اینکه امسال بر خلاف سالهای گذشته که تنها ۱۵ درصد افزایش سقف تسهیلات داشتیم امسال شاید برای دومین مرتبه ۲۵ درصد رشد سقف تسهیلات را تجربه می کنیم اطهار داشت: دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تا حدودی می تواند برای متقاضیان روستایی مفید و مناسب باشد. اما برخی بانک ها هنوز سهمیه ۱۰۰ درصدی خود را به غیر از بانک مسکن به استانها ابلاغ نکرده اند. 

در میان بانک های عامل مسکن روستایی، بانک صادرات ۴۰ درصد سهمیه، بانک ملت ۵۰ درصد سهمیه و سپه هم نزدیک به ۱۰۰ درصد را ابلاغ کرده اند. اما نکته حائز اهمیت این است که هنوز بانک ملی و رفاه هیچ ابلاغیه ای به استانها برای پرداخت تسهیلات نداشته اند

مهدیان با اشاره به اینکه بانک مسکن تمام سهمیه ابلاغی خود را به استانها ابلاغ کرده است ادامه داد: در میان بانک های عامل مسکن روستایی، بانک صادرات ۴۰ درصد سهمیه، بانک ملت ۵۰ درصد سهمیه و سپه هم نزدیک به ۱۰۰ درصد را ابلاغ کرده اند. اما نکته حائز اهمیت این است که هنوز بانک ملی و رفاه هیچ ابلاغیه ای به استانها برای پرداخت تسهیلات نداشته اند.

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه میزان از وام ۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به استانها ابلاغ شده است؟ گفت: ۱۱۰ هزار تسهیلات بانکی از ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات بانکی مصوب دولت،  ۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از سوی بانک های عامل ابلاغ شده است  از سال ۸۴ تاکنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی با اعطای تسهیلات بانکی احداث و نوسازی شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه از تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی(مصوبه سال گذشته) که قرار بود به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی پرداخت شود ۱۴۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت شد گفت: از زمانی که مقرر می شود تا سقف وام افزایش یابد معمولا متقاضیان مسکن روستایی تلاش می کنند که صبر کنند تا از مزایای سقف بالاتر بهره مند شوند.

مهدیان در پاسخ به این پرسش که از سال ۸۴ که پرداخت تسهیلات مسکن روستایی آغاز شد تاکنون چه تعداد مسکن روستایی احداث و بازسازی شده است؟ گفت: از سال ۸۴ تاکنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با استفاده از تسهیلات بانکی مصوب دولت بازسازی و نوسازی شده است.

کد خبر: ۴۵٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha