۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
نرخ ثابت نباید برای خرید تضمینی گندم تعیین شود
نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران:

نرخ ثابت نباید برای خرید تضمینی گندم تعیین شود

ایمانی، نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور به هیچ وجه نباید یک نرخ ثابتی برای خرید تضمینی محصول راهبردی گندم مصوب و اعلام شود چون روزانه قیمت ها در حال تغییر است.

به گزارش بازار، «علیقلی ایمانی» افزود: اگر دولت بخواهد امروز نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم را مصوب و اعلام کند این نرخ برای ۹ ماه دیگر است یعنی گندم ۹ ماه دیگر برداشت و از سوی دولت به شکل تضمینی خریداری خواهد شد.

وی اظهارداشت: بی تردید در این بازه زمانی اتفاقات زیادی رخ می دهد و قیمت ها تغییر خواهد کرد.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: قبل از شروع سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ قیمت پشنهادی برای خرید تضمینی محصول راهبردی گندم بر مبنای ارز نیمایی ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هرکیلوگرم چهار هزار و ۵۰۰ تومان بود.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر تامین تمامی نهاده های کشاورزی بر اساس ارز نیمایی است، افزود: هم اکنون قیمت ارز نیمایی ۲۳ هزار تومان است حال سئوال اینجاست آیا چهار هزار و ۵۰۰ تومان جوابگو هزینه ها خواهد بود.

ایمانی بیان داشت: تمامی نهاده های تولید اعم از سم، کود، آفتکش، دستمزد، ماشین آلات، ادوات، خدمات، لوازم یدکی، قطعات، حمل و نقل و ... روزانه بر اساس افزایش نرخ ارز در حال تغییر است.

وی ادامه داد: با این وضعیت نمی توان هیچ قیمتی را برای خرید تضمینی گندم مصوب و اعلام کرد.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: قیمت تمام شده گندم با ارز ۲۳ هزار تومانی نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ تومان در می آید.

وی افزود: رفع این مشکل نیازمند ایجاد ثبات اقتصادی در کشور یا اعلام نرخ پایه گندم بصورت موقت و اعمال تورم انتظاری درزمان برداشت و خرید محصول از سوی دولت است.

ایمانی ضمن اشاره به اینکه کشاورز با افزایش سرسام آور قیمت ها توان خرید نهاده های مورد نیاز خود را ندارد، اظهارداشت: این هم به معیشت کشاورز و هم به تولید ملی صدمه می زند.

وی یادآورشد: وقتی کشاورز توان خریدسم، کود و دیگر نهاده ها را نداشته باشد بدن شک عملکرد تولید در واحد سطح به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۴۵٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha