۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
قیمت تخم مرغ در  اصفهان ۱۰ درصد مازاد بر نرخ مصوب کشوری/ یارانه نهاده‌ها برداشته شود
معاون جهاد کشاورزی اصفهان در گفت‌وگو با بازار:

قیمت تخم مرغ در اصفهان ۱۰ درصد مازاد بر نرخ مصوب کشوری/ یارانه نهاده‌ها برداشته شود

اصفهان- ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان چرایی افزایش ۱۰ درصدی تخم مرغ در استان اصفهان نسبت به دیگر استان‌های کشور را تشریح کرد.

مریم یاوری؛ بازار: تخم مرغ یکی از مهم‌ترین کالاهای اساسی در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی است، کالایی که در بسیاری از خانواده‌ها جای محصولات پروتئینی و به ویژه گوشت و مرغ را گرفته و به نوعی می‌توان گفت که قشر زیادی از مردم ایران با توجه به شرایط اقتصادی موجود تنها قدرت خرید این ماده غذایی را برای شیر کردن شکم خود و خانواده‌هایشان داشته باشند و این در حالی است که اخیراً و به دلایل مختلف قیمت گذاری این محصول نیز با نوسانات زیادی روبرو شده و قیمت تخم مرغ نقل بسیاری از محافل شده است.

در این راستا و به منظور آشنایی با قیمت‌گذاری تخم مرغ در استان اصفهان گفت‌وگویی را با حسین ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

*آخرین وضعیت تولید تخم‌مرغ در استان اصفهان چگونه است؟
اصفهان به لحاظ تولید تخم مرغ دومین تولید کننده  کشور است، سال گذشته ۱۰۴ هزار تن تولید تخم مرغ داشتیم، در حال حاضر  ۸.۵  میلیون مرغ تخم‌گذار در استان اصفهان وجود دارد که مشغول تخم‌گذاری هستند.

*چرا قیمت تخم مرغ در سال جاری دچار نوسانات زیادی شد، به گونه‌ای که در خرداد و تیرماه قیمت عرضه تخم مرغ در بازار کمتر از میران مصوب بود؟
بله قیمت مصوب تنظیم بازار تخم مرغ در خرداد ماه ۹ هزار و ۵۰۰ در مرغداری و ۱۱ هزار تومان در مغازه بوده است، اما قیمت‌ها در بازار در این بازه زمانی به ۹ هزار تومان نرسید چرا که در این بازه زمانی مصرف تخم مرغ شهروندان کاهش یافت و این در حالی است که تولید به همان میزان دوران پرمصرفی بود و تولید بیشتر از مصرف بود.

در این شرایط عوارض صادرات تخم مرغ را تا ۹۰ درصد کاهش دادیم که این شوک خوبی به بازار بود و قیمت‌های عرضه تخم مرغ به خودی خود به قیمت مصوب نزدیک شد، در این بین باید توجه داشت که در شهریور و مهر ماه مصرف تخم مرغ شهروندان خود به خود افزایش می‌یابد و این نیز دلیل دیگری بر نوسان قیمت تخم مرغ در بازار اصفهان بود.

در تابستان امسال ۴۰ درصد از نهاده‌ها توسط سامانه بازارگاه به فروش رسید و از سوی دیکر افزایش قیمت نهاده‌ها را از ابتدای سال داشتیم و نه طی دو ماه اخیر

البته برخی از کارشناسان بر این باور هستند که افزایش قیمت نهاده‌ها منجر به افزایش قیمت تخم مرغ شده است، در این زمینه باید یادآور شوم که در تابستان امسال ۴۰ درصد از نهاده‌ها توسط سامانه بازارگاه به فروش رسید و از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده‌ها را از ابتدای سال داشتیم و نه طی دو ماه اخیر.

*در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ در استان اصفهان چقدر است؟
باید توجه داشت که قیمت مصوب کشوری هر کیلو تخم مرغ در کشور ۱۲ هزار تومان در مرغداری و ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در مغازه است و این در حالی است که از آنجایی که اصفهان بزرگترین استان تولید کننده تخم مرغ این اختیار داده شده است که با افزایش ۱۰ درصدی قیمت تخم مرغ در این استان قیمت مصوب تخم مرغ در مرغداری ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۱۵ هزار و ۹۵۰ تومان تعیین شد.

در حال حاضر پنج نهاده دانه جو، دانه ذرت، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن یارانه می‌گیرند و ما بقی یارانه‌ها به ویژه از روی واکسن‌ها، داروهای دامی، ضدعفونی کننده‌ها و حتی مکمل‌ها برداشته شده است

*آیا افزایش قیمت تخم مرغ و کاهش توان خرید مردم می‌تواند عاملی برای کاهش تولید تخم مرغ در استان باشد؟
ما نگران تولید تخم مرغ در آینده نیستیم، این افزایش قیمت برای کل پارامترها در نظر گرفته شده است، همه شرایط دست به دست هم داده تا تولید گران شود، امسال سیاست بر این بود که یارانه نهاده‌ها برداشته باشد، در حال حاضر پنج نهاده دانه جو، دانه ذرت، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن یارانه می‌گیرند و ما بقی یارانه‌ها به ویژه از روی واکسن‌ها، داروهای دامی، ضدعفونی کننده‌ها و حتی مکمل‌ها برداشته شده است.

*برداشتن یارانه‌ها از روی نهاده‌ها دامی چه تاثیری خواهد داشت؟
در حال حاضر کنجاله سویا تا ۱۳ هزار تومان هم  در بازار خرید و فروش می شود حتی اگر این انحصار و یارانه را برداریم قیمت آزاد ۱۱ هزار تومان است و باید توجه داشت که با برداشتن یارانه و از بین بردن بازار سیاه نه تنها قیمت کنجاله سویا افزایش نمی‌یابد بلکه شاهد کاهش دو هزار تومانی قیمت این نهاده خواهیم بود.

کد خبر: ۴۵٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha