۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
بی‌رغبتی کشاورزان برای تحویل گندم به دولت؛ قیمت خرید تضمینی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد:

بی‌رغبتی کشاورزان برای تحویل گندم به دولت؛ قیمت خرید تضمینی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

بجنورد- مهلت تعیین‌شده برای خرید تضمینی گندم به اتمام رسیده اگرچه در خراسان شمالی و برخی از استان‌های دیگر یک ماه دیگر تمدیدشده با این‌وجود کشاورزان رغبتی برای تحویل گندم به سیلو ندارند زیرا بسیاری شان قیمت تضمینی را به صرفه نمی دانند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرساله در فصل برداشت گندم و خرید تضمینی آن از سوی دولت وعده‌هایی به کشاورز داده می‌شود که هرچند این امر به‌عنوان مرهمی بر زخم کهنه بازار فروش پیش‌بینی‌شده است اما کشاورزان خراسان شمالی از قیمت پایین گندم و مقرون‌به‌صرفه نبودن فروش محصولات تولیدی و عدم دریافت مطالباتشان بسیار گلایه‌مند هستند و می‌گویند حاضر هستند گندم‌ها به سمت دامداری برود ولی به سمت سیلوها نرود.

بر اساس آمارها هنوز در خراسان شمالی بیش از ۶۰ هزار تن گندم هنوز تحویل سیلوها داده نشده است. یکی از کشاورزان خراسان شمالی می‌گوید: قیمت گندمی که باید حداقل پنج هزار تومان باشد اکنون دولت پایین از نرخ بازار خرید می‌کند.

جهانی با اشاره به افزایش قیمت جو اظهار می‌دارد: اکنون قیمت جو بالاتر از گندم است و بجای اینکه جو را باقیمت بالاتری از بازار برای دام بخریم همین گندم را برای دام استفاده می‌کنیم. اکنون استان‌های دیگر اعلام کردند که گندم را با باقیمت بالاتری از ما می‌خرند.

افزایش هزینه‌های تولید
یکی دیگر از کشاورزان خراسان شمالی در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه  از ۲۳ مردادماه سال جاری که محصولات گندم‌هایم را به دولت تحویل داده‌ام اما تاکنون یک ریال بابت محصول گندم به بنده پرداخت‌نشده است، می گوید: کشاورز باید از الآن هزینه کند تا ۹ ماه دیگر محصول خود را به‌عنوان یک کالای اساسی و حیاتی برداشت کند و بازیان به دولت بفروشد و منتظر پرداخت وجه آن بماند.

تاکنون کشاورزان سه هزار و ۲۸۸ میلیارد و ۵۹۸ میلیون ریال وجه بابت فروش محصول خود دریافت کردند و تنها از مجموع مطالبات کشاورزان استان ۳۱۸ میلیون ریال باقی‌مانده است

این کشاورز گفت: بنده در زمان تحویل گندم به سیلوها دولت اعلام کرده بود گندم را کیلویی ۲۵۰۰ می‌خرد ولی با افتی که برای گندم زده‌اند دو هزار و ۴۵۰ تومان شد درحالی‌که قیمت گندم در بازار بیشتر از این نرخ است.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش پنج‌تا هفت برابری قیمت کودهای شیمیایی، افزایش پنج برابری قیمت سموم، افزایش افسارگسیخته نرخ دلار و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر نهاده‌های کشاورزی، افزایش تورم بی‌سابقه در سال جاری، دستمزد کارگری، حمل‌ونقل و هزینه‌های جاری و معیشتی خانواده، اصلاً همخوانی ندارد.  از دولت انتظار داریم تا فرصت باقی است قیمت را اصلاح کند تا تولید مانند گذشته افت نکند.

کاهش ۱۸ درصدی تحویل گندم
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار، می‌گوید: در سال جاری در فصل برداشت گندم، گندم کاران استان ۱۳۱هزار و ۱۸۶تُن از گندم‌های تولیدی خود را به سیلوهای غله استان تحویل دادند همچنین باید گفت تاکنون کشاورزان سه هزار و ۲۸۸ میلیارد و ۵۹۸ میلیون ریال وجه بابت فروش محصول خود دریافت کردند و تنها از مجموع مطالبات کشاورزان استان ۳۱۸ میلیون ریال باقی‌مانده است که به‌زودی پرداخت می‌شود.

 جلال موسوی با بیان اینکه نیمه نخست سال گذشته میزان گندم تحویل‌شده گندم کاران استان به سیلوهای غله استان ۱۶۱هزار تُن بوده که در سال جاری خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل۱۸.۶ درصد کاهش دارد، بیان کرد:  در سال گذشته ۳۰هزار تُن از گندم تحویل‌شده به سیلوهای استان که مازاد بر نیاز بود به خارج از استان ارسال شد گندم‌های تحویل‌شده امسال به سیلوهای استان فقط به مصرف استان خواهد رسید و ارسال خارج از استان نخواهیم داشت.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون سیلوی دولتی بجنورد برای تحویل گندم کشاورزان فعال است و از تمامی گندم کاران درخواست می‌شود اگر قصد تحویل محصول خود رادارند، سریع‌تر اقدام کنند.

گلایه کشاورزان بجاست
عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید:  گلایه کشاورزان درباره قیمت خرید تضمینی گندم بجا است.
بر اساس قانون سال ۱۳۶۸ تعیین خرید تضمینی محصولات کشاورزی ازجمله گندم بر عهده دولت بوده است و شورای اقتصاد این قیمت را تعیین می‌کرده و کشاورز هیچ دخالتی نداشته که این حالت کاملاً یک‌سویه است.

امان‌الله حسین پور با بیان اینکه قیمت سال گذشته ۲۵۰۰ تومان بود که عملاً برای کشاورز نمی‌صرفید که گندم را تحویل سیلو بدهد، ابراز کرد: در سال جاری حدود ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولیدشده، اما هشت میلیون تن خرید تضمینی داشتیم و در کل ۱۹ هزار میلیارد تومان گندم خریداری‌شده و دو میلیون تن گندم باقیمت تمام‌شده هفت هزار تومان وارد کشور شده که حدود ۱۴هزار میلیارد تومان ارز از کشور خارج کرده است.

وی افزود:  راهکار تنها اصلاح قانون است که در قالب طرح دوفوریتی روز چهارشنبه همراه با جزئیات مصوب شد و به شورای نگهبان ارسال شد و اگر شورای نگهبان تائید کند تبصره‌های یک و دو قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی که مصوبه سال ۱۳۶۸ هستند٬ را اصلاح می‌کنیم.

اصلاح رویه
نماینده مردم اسفراین در مجلس می‌گوید: در شکل اصلاحیه این طرح٬ تیمی مرکب از وزیر جهاد، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، نظام صنفی کشاورزی، اتحادیه تعاونی‌های روستایی، نظام‌مهندسی کشاورزی و سه نفر از کشاورزان خبره همراه با دو نماینده مجلس عضو کمیسیون کشاورزی که به‌عنوان اعضای ناظر می‌باشند٬ قیمت خرید تضمینی را مشخص می‌کنند.

حسین پور خاطرنشان می‌کند:  این شورا درواقع تعیین‌کننده نرخ اقلام اساسی کشاورزی ازجمله گندم با توجه به هزینه کرد کشاورزان است؛ در مصوبه مجلس ذکرشده که قیمت امسال را هم باید شورا تعیین کند و لازم‌الاجراست و قیمت تضمینی امسال هم باید بازنگری شود و ان شاالله بتوانیم موجب کشت و تولید بیشتر این محصول شویم.

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز می‌گوید: با توجه به اینکه هم‌زمان با شروع خرید گندم در استان، شاهد افزایش تدریجی قیمت جو بودیم، این موضوع باعث کندی تحویل گندم به مراکز شد و همواره در شرایطی که قیمت جو افزایش پیدا می‌کند، این وضعیت ایجاد می‌شود لذا باید گفت برخی کشاورزان گندم‌های ضعیف‌تری را برای مصرف دام در انبارها نگهداری کرده‌اند و برخی نیز به‌منظور افزایش قیمت، گندم‌ها را تحویل سیلوها نداده‌اند.

اگر حتی آنطور که مسئولان می گویند رویه اصلاح قیمت ها نیز صورت گیرد، حداقل برای امسال کشاورزان و گندم کاران خراسان شمالی، این موضوع نان و آبی نمی شود زیرا آنها معتقد هستند که امسال تحویل گندم هایشان به دولت چیزی جز ضرر برایشان ندارد از سوی دیگر برخی شان معتقد هستند که واردات گندم سبب شده تا آنها در تولید و فروش وضعیت مناسبی نداشته باشند حال باید دید در آینده چه اتفاقی در این زمینه رخ خواهد داد و مسئولان چقدر به قول هایشان برای حمایت از گندم کارانت پای بند خواهند ماند.

کد خبر: ۴۵٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • تازه‌واردبدبخت‌‌بورس‌که‌به‌.......‌اعتمادکردم IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      0 0
      واقعا جای از دنیا دولتی با این تدبیر و ملتی با این ناامیدی سراغ دارید بنده هم کشاورزی از استان مرکزی وضعیت صدبدتراز کشاورزان مشهد دارم پول ایشان را لااقل در بورس از دستش نگرفتن