۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
دلایل افزایش نرخ دلار؛ از افزایش پایه پولی و نقدینگی تا مشکلات نرخ دستوری
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس مطرح کرد

دلایل افزایش نرخ دلار؛ از افزایش پایه پولی و نقدینگی تا مشکلات نرخ دستوری

حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس، اصرار بر وجود نرخ ارز دستوری در کشور، شکاف میان عرضه و تقاضا و افزایش پایه پولی و نقدینگی را از جمله عوامل افزایش قیمت دلار دانست و گفت: حرکت دولت به سمت سیاست‌های تسهیل و تشویق صادرات یکی از راه های کنترل بازار ارز است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید شمس‌الدین حسینی، به دلایل افزایش افسارگسیخته قیمت دلار در کشور و راه‌های جلوگیری از این مهم اشاره کرد و گفت: عدم تعادل در بازار ارز را باید یکی از دلایل افزایش قیمت دلار دانست، درواقع مجموعه‌ای از عوامل سبب کاهش صادرات نفتی و غیرنفتی شده است، از طرفی دیگر به دلیل آنکه واردات به داخل کشور عمدتا مواد اولیه واسطه‌ای و حتی کالاهای اساسی است که به نوعی انعطاف‌پذیری آن کم است سبب شده کشور دچار کسری بودجه شود و این کسری درمجموع زمینه افزایش قیمت ارز را فراهم کند.

نرخ ارز دستوری یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت دلار
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی سیاست‌گذاری‌های اشتباه را عامل دیگری افزایش افسارگسیخته قیمت ارز عنوان کرد و گفت: به طورمثال از زمان تعیین قیمت ارز به‌صورت دستوری یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی، رانت ارزی پدید آمد و افراد دسترسی پیدا کرده به این رانت، به درآمد سرشاری رسیدند که نتیجه آن فراهم شدن تقاضاهای کاذب برای ارز است، در عین حال انگیزه‌های عرضه ارز در مکانیزم رسمی با قیمتی که دولت تایین می‌کند کاهش یافت و ارزهای صادراتی در مسیر رسمی جریان پیدا نکردند.

شکاف میان عرضه و تقاضا عاملی دیگر برای افزایش قیمت ارز
به گفته وی مجموعه ای از عوامل همچون شکاف میان عرضه و تقاضا و عوامل تاثیرگذار بر ایجاد ارز چند نرخی در بازار، منجر به افزایش قیمتها شده است.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید با بیان اینکه کسری بودجه دولت و مکانیزم تامین کسری بودجه منجر به افزایش پایه پولی و نقدینگی شده است، گفت: همین افزایش پایه پولی و نقدینگی عاملی برای افزایش قیمت ارز است.

کنترل نقدینگی یکی از راه‌های کنترل قیمت ارز
وی یکی از راه‌های کنترل قیمت ارز را کنترل نقدینگی عنوان کرد و افزود: در واقع دولت باید با کنترل نقدینگی، از روش‌های استفاده کند که رشد نقدینگی به‌عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت ارز، افزایش پیدا نکند.

بکارگیری سیاست‌های تسهیل و تشویق صادرات یکی دیگر از راه‌های کنترل قیمت ارز
رییس فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی توضیح داد: دولت باید با کنار گذاشتن ارز دو یا چند نرخی، از گسترش رانت جلوگیری کند و به سمت سیاست‌های تسهیل و تشویق صادرات قدم بردارد، البته استفاده از مکانیزم‌های جذاب برای ورود ارز به چرخه رسمی تجارت کشور، ضروری است.

کد خبر: ۴۵٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha