۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
شیوه‌های نوین کشاورزی نسخه رهایی از خشکسالی؛ گلخانه‌های مشهد توسعه پیدا می‌کند
بازار گزارش می دهد؛

شیوه‌های نوین کشاورزی نسخه رهایی از خشکسالی؛ گلخانه‌های مشهد توسعه پیدا می‌کند

مشهد- بنابر اظهارات بسیاری از مسئولان شیوه برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی خسارات جبران‌ناپذیری مانند فرونشست‌ را در دشت‌های مشهد به دنبال داشته است لذا تمامی مسئولان آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی بر کاهش مصرف آب با استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی و هم‌چنین افزایش سطح گلخانه‌ها باهدف افزایش بهره‌وری تأکید دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمبود آب، گرانی نهاده‌های تولید و فرسایش خاک و افزایش تقاضا برای مصرف همگی موجب شده تا  فعالان حوزه کشاورزی از کشاورزی به طریقه سنتی فاصله گرفته و به سمت روش‌های نوین گام بردارند.

هزینه کمتر درآمد بیشتر
در همین راستا قائم‌مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به ما می‌گوید: واقعیت این است که ما به دلیل برداشت‌های بی روی با کمبود آب در دشت‌های مشهد روبرو هستیم و برای تعادل بخشی آب باید نسبت به کاهش مصرف به‌صورت جدی وارد عمل شویم.

علیرضا طاهری بابیان اینکه تلاش برای کاهش مصرف آب در خرسان رضوی در طی سال‌های گذشته با موفقیت‌های بسیاری همراه بوده است اظهار می‌کند: در طی ۱۵ سال گذشته، مصرف آب در استان خراسان از ۹۲ درصد به حدود ۸۵ درصد کاهش‌یافته است.

وی می‌گوید: هرچند سعی شده تا با اجرای طرح تعادل بخشی آب مصرفی و تولید طبیعی به تعادل برسد اما واقعیت این است به دلیل برداشت ۱۳۰ درصدی آب در دشت مشهد ما همیشه ۳۰ درصد از بازیابی عقب هستیم.

قائم‌مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تنها راه‌حل برای کاهش مصرف آب و افزایش راندمان محصول را توجه به کشت و توسعه گلخانه‌ها عنوان کرده و می‌افزاید: به‌طور مثال کشاورز ما به‌صورت سنتی در یک هکتار زمین تنها ۳۰ تن گوجه‌فرنگی قادر به برداشت است اما در یک گلخانه نوین و پیشرفته می‌توان با استفاده از آب کمتر ۱۰ الی ۱۵ برابر این محصول را به بار آورد و برداشت کرد.

وی عنوان می‌کند: بخش کشاورزی دچار پرمصرفی  است و لذا ضروری است به سمت تولید گیاهان کم‌آب طلب و ایجاد گلخانه‌ها برویم.

کشاورز ما به‌صورت سنتی در یک هکتار زمین تنها ۳۰ تن گوجه‌فرنگی قادر به برداشت است اما در یک گلخانه نوین و پیشرفته می‌توان با استفاده از آب کمتر ۱۰ الی ۱۵ برابر این محصول را می توان به بار آورد و برداشت کرد

طاهری بابیان اینکه با استفاده و بکارگیری کنتورهای هوشمند در طی چند سال گذشته سعی شده تا مصرف آب کنترل شود ابراز می کند: استفاده از سیستم‌های هوشمند آبیاری و توجه به توسعه گلخانه‌ها و کاشت گیاهانی که نیاز آبی کمتری دارند تأثیر بسزایی در کاهش آب و به تعادل رسیدن مصرف دارد.

حمایت جهاد کشاورزی
در همین راستا مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بابیان اینکه یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی تشویق و حمایت بهره‌برداران از کشت‌های گلخانه‌ای است در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: گلخانه‌های کوچک امکان افزایش تولید و کیفیت محصولات و درآمدزایی بیشتر را فراهم می‌کند و  از فضای حداقلی امکان برداشت مناسب محصول را ممکن می‌سازد.

احداث گلخانه‌های کوچک امکان افزایش تولید و کیفیت محصولات و درآمدزایی بیشتر را فراهم می‌کند و  از فضای حداقلی امکان برداشت مناسب محصول را ممکن می‌سازد

محمد جعفری  بابیان اینکه در اراضی کوچک می‌توان با ایجاد گلخانه با کمترین انرژی و مصرف آب بیشتری محصول را برداشت کرد افزود: خوشبختانه استقبال از این گلخانه‌ها به‌تازگی در مشهد مقدس افزایش داشته است.

وی در این رابطه توضیح داد: در همین راستا با توجه به صدور ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز گلخانه‌های کوچک‌مقیاس لذا واحدهای گلخانه‌ای با مساحت کمتر از ۳۰۰ مترمربع اجازه تأسیس و فعالیت پیدا می‌کنند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد توجه و حرکت به این سمت را عامل بسیار مهمی در راستای مقابله با خشک‌سالی و کمبود آب عنوان کرد و افزود: ضمن اینکه این طرح به کاهش مصرف آب کمک می‌کند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال در روستاها خواهد داشت .

وی گفت: ایجاد گلخانه در تغییر الگوی کشت، آشنایی کشاورز با کاشت سایر محصولات، افزایش تجربه در کاشت و بهره‌برداری محصولات دیگر برای کشاورزان بسیار حائز اهمیت است.

جعفری خاطرنشان کرد: هم‌چنین درراه اندازی گلخانه‌های کوچک بدون شک سرمایه‌گذاری کمتری نیاز است و لذا به دلیل عدم نیاز به سرمایه کلان فرصت برای ورود به بازار کار بیشتر بوده و با دریافت تسهیلات اندک نیز می‌توان در روستاها اشتغال ایجاد کرد.

وی عنوان کرد: با احداث گلخانه‌های کوچک به دلیل تولید و ایجاد نوع کشت لذا بسیاری از مواد مصرفی خانواده‌ها ازجمله سبزی و صیفی در خارج از فصل تأمین می‌شود و ازآنجاکه دیگر نیازمند تأمین بسیاری از محصولات از خارج شهرستان  و با هزینه‌های حمل‌ونقل گزاف دیگری خبری نیست لذا نه‌تنها تولیدکننده سود بیشتری را کسب می‌کند بلکه قیمت محصول نیز برای مصرف‌کننده به‌صرفه‌تر خواهد بود.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: در همین راستا و هم سو باسیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه احداث گلخانه‌های کوچک‌مقیاس، افزایش سطح زیر کشت و تولید محصولات سبزی و صیفی در تمام فصول، این طرح  در مشهد به اجرا درآمدهاست.

حمایت از متقاضیان
مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد  در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه جهاد کشاورزی برای ایجاد همراهی متقاضیانی چه حمایت‌هایی انجام می‌دهد نیز افزود: مهم‌ترین بخش صدور پروانه فعالیت است که کارشناسان جهاد طی بازدید و همکاری برای تشکیل پرونده تا پایان روند اداری که منجر به صور مجوز خواهد شد متقاضیان را همراهی می‌کنند.

وی ادامه داد: البته برگزاری آموزش چهره به چهره با برپایی کارگاه‌های آموزشی، توزیع اطلاعیه‌های ترویجی، برگزاری بازدیدهای ترویجی، انجام بازدیدهای کارشناسی و معرفی به بانک عامل در صورت تأیید، جزو سایر اقداماتی است که به متقاضیان ارائه خواهد شد.

جعفری در خصوص الزام برخی از فاکتورها برای صدور مجوز پروانه تأسیس گلخانه کوچک‌مقیاس بیان کرد: باید امکان احداث در حوزه منطقه سکونت متقاضیان مقدور باشد و متقاضی به آب و گاز نیز دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۰  فقره پروانه تأسیس و پروانه بهره‌برداری گلخانه کوچک‌مقیاس توسط این مدیریت به مساحت هفت هزار و ۴۰۳ مترمربع احداث و به بهره‌برداری رسیده است افزود: از آن جا که نیاز به سرمایه‌گذاری با حجم اندک سرمایه برای شروع کار نیاز است لذا با اعطای تسهیلات کم‌بهره، احداث گلخانه‌های کوچک‌مقیاس می‌تواند در زمینه اشتغال‌زایی سهم به سزایی داشته باشد.

وی عنوان کرد: احداث گلخانه کوچک‌مقیاس، راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران خشک‌سالی است و صرفه‌جویی بسیار بالای آب در این نوع گلخانه‌ها از مهم‌ترین علل توجه به این بخش در کشاورزی است.

کد خبر: ۴۵٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha