۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
تمدید طرح ملی توسعه مشاغل خانگی؛ وابستگی طرح‌های اشتغال‌زا به تسهیلات باید کاهش یابد
رئیس دبیرخانه ستاد حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون خبر داد؛

تمدید طرح ملی توسعه مشاغل خانگی؛ وابستگی طرح‌های اشتغال‌زا به تسهیلات باید کاهش یابد

قم - امامدادی، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تمدید طرح ملی مشاغل خانگی خبر داد و گفت: باتوجه به درخواست برخی استان‌ها و نیز بررسی‌های انجام شده مدت فراخوان تا یک ماه دیگر نیز تمدید می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از جهاد دانشگاهی قم، مهناز امامدادی در حاشیه بازدید از فعالیت‌های اشتغال‌زای طلاب و بازدید از مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در قم بیان کرد: در بازدیدی که امروز ما به دعوت مرکز حوزه‌های علمیه داشتیم خوشبختانه بازدید و نظارت بسیار خوبی بود و توانمندی‌های ارزشمند و تلاشی که انجام شده‌بود را مشاهده کردیم.

وی افزود: مسلما به جهت رفع مشکلات کسب‌کار و اشتغال آحاد مختلف مردم بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌ها اولویت دارد و ضروری است. درواقع زمینه‌ها و رشته‌های جدید و امروزی و نیز سنتی با توسعه بیشتر و گسترش بیشتر و رشد و پیشرفت ارتقای کمی و کیفی این فعالیت‌ها زمینه اشتغال افراد بیشتر فراهم شود.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تلاش ما همواره بر این است که هم از تجارب ما که در زمینه اجرای سایر طرح‌ها بدست آوردیم در اختیار این دوستان قرار دهیم  و هم تجارب آنها را در کارهای مختلف استفاده کنیم. مسلما بحث انتقال تجربه و دانش هم به شمار خواهد رفت.

وی اضافه کرد: سرکشی ما از فعالیت های مختلف تنها به این معنی نیست که فقط گروه ما از دانش و تجربه برخوردار است بلکه من خودم به شخصه در هر بازدید نکته جدید و بهتر از این عزیزان یاد می‌گیرم، فلذا توانمندی بالا و ظرفیت بسیار خوبی که از طریق کارها و مرکز خدمات حوزه علمیه انجام شده بود بسیار قابل تحسین بود و امید است ما هم در توسعه هر چه بیشتر این فعالیت‌ها موثر واقع شویم.

امامدادی با اشاره به رشته مشاغل خانگی و استقبال اقشار جامعه از این طرح اظهار کرد: با توجه به تصویب قانون مشاغل خانگی در مجلس شورای اسلامی در سال 1389 مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در زمینه بررسی ظرفیت‌ها در مناطق مختلف، جمع‌بندی متقاضیان و صدور مجوزهای اعطاء تسهیلات به افراد علاقمند به فعالیت در مشاغل خانگی انجام شد.

وی ادامه داد: بعد از چندسال از ارزیابی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف کار خود متوجه شدیم که بخش خدمات باید قوی‌تر دنبال شود و برای توانمندسازی متقاضیان نیز بیشتر تمرکز کنیم، چرا که صرف تسهیلات و مجوز نمی‌توانست کفایت کند و لازم بود در کنار آنها توانمندسازی متقاضیان هم در این فعالیت‌ها زیاد شود.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در ستاد مشاغل خانگی گفت: بعد از بررسی‌های لازم الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به ستاد مشاغل خانگی پیشنهاد و تصویب شد، پیاده‌سازی این الگو در سال 1395 بود و جهاد نیز نهاد توسعه‌ای برای پیاده‌سازی و اجرای این طرح در نظر گرفته ‌شد.

وی افزود: این الگو در سه بخش قابل طرح بود، بخش اول بررسی مزیت‌ها و ظرفیت‌ها که صرفا منابع و رشته‌های فعال نیست و همه اشخاص حقیقی و حقوقی که می‌توانند نقش آفرین باشند شامل اولویت‌های مناطق محسوب می‌شوند. بخش دوم توانمندسازی متقاضیان  بود که از طریق فراخوان صورت می‌گرفت و آموزش، مشاوره و هدایت آنها و تیم‌سازی و کمک به ارتقاء کمی کیفی محصولات دنبال می‌شود.

امامدادی بخش سوم این الگو را اتصال به بازار برشمرد و عنوان کرد: مهمترین بخش همین بخش سوم است که بعد از بررسی کمی کیفی محصول، بسترسازی مناسب محصول برای عرضه موفق به بازار دنبال می‌شود. این طرح اول در استان‌های مرزی شرقی و غربی از سال 1396 کلید خورد و نتایج حوبی هم بدست آمد که البته در برخی استان‌ها قوی‌تر و برخی ضعیف‌تر دنبال شد.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج خوب واصله و پیشنهاد خانم دکتر ابتکار، معاون نهاد زنان و خانواده ریاست‌جمهوری این طرح برای 6  هزار زن خانوار در 23 استان انجام شد که بعد از مدتی استان فارس هم به آن اضافه شد و 6 هزار و 200 زن در 24 استان کشور شکل گرفت.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باتوجه به تجارب خوب بدست آمده از اجرای طرح پایلوت که از اواخر سال قبل برای 30 استان آغاز شد، بیان کرد: استان قم نیز میزبان طرح زنان سرپرست خانوار و مشاغل خانگی بوده‌ است و این طرح در 30 استان دیگر در مرحله شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌هاست که برای اینکه شروع مرحله دوم این طرح نیاز است و برای متقاضیان مشاغل خانگی نیز فراخوان داده‌شده و افراد زیادی نیز ثبت‌نام کرده‌اند و بعد از آن مراحل مشاوره و هدایت و آموزش آنها دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به درخواست برخی استان‌ها و نیز بررسی‌های انجام شده مدت فراخوان تا یک ماه دیگر نیز تمدید می‌شود، درواقع ما با توجه به نوع خدماتی که ارائه می‌دهیم اکثر متقاضیان نگاهشان به سمت تسهیلات است درصورتی که ما تسهیلات در ابتدای امر ارائه نمی‌کنیم و در جای مناسب و صحیح آن عرضه خواهیم کرد، فلذا علاقمندان نیز در بدو ورود متوجه این تفاوت می‌شوند و ممکن است نوع نگاهشان تغییر کند.

امامدادی با توجه به ایراد مهم در آسیب‌شناسی برخی طرح‌ها گفت: وابستگی شدید طرح‌های اشتغال‌زا به تسهیلات ایراد مخربی است که ما سعی در جلوگیری از آن داریم و تلاش ما بر این بوده که وابستگی کم‌تر شود و تسهیلات در جای مناسب خود اعطا شود و اولین کمک نیز صرفا تسهیلات نباشد.

وی در پایان گفت: امید است افرادی که توان خاصی پیدا می‌کنند و توانایی حضور در بازار را در خود تقویت می‌نمایند درصورت لزوم به آنها تسهیلات پرداخت شود تا به عنوان یک شاغل خانگی به امرار معاش خوبی دست پیدا کنند، از این رو امید است با بررسی و نظارت همکاران من در استان‌ها و تلاش‌های جهاد به نتایج خوبی در پیاده‌سازی این طرح و اشتغال مستمر و پایدار برسیم.

کد خبر: ۴۵٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha