۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
رکورد بی سابقه صادرات برخی از محصولات کشاورزی
معاون فنی گمرک ایران خبر داد

رکورد بی سابقه صادرات برخی از محصولات کشاورزی

ارونقی، معاون فنی گمرک ایران گفت: صادرات محصولات کشاورزی در ۶ ماه نخست ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی افزود: در شش ماهه نخست امسال، ۳ میلیون و ۷۰۶ هزار تن محصولات کشاورزی صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ با وزنی معادل ۲ میلیون و ۹۷۹ هزار تن، از افزایشی معادل ۲۴/۴۰٪ برخوردار بوده است.

وی گفت: ارزش اقلام و محصولات صادر شده از کشور در شش ماهه نخست سال معادل ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ارزش کالاهای صادر شده در مدت مشابه سال ۱۳۹۸، با ارزشی معادل ۲ میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار، از افزایشی معادل ۱۲/۲۸٪ برخوردار بوده است.

ارونقی اضافه کرد: ۱۰ قلم اول صادرات کالاهای کشاورزی در شش ماهه نخست سال جاری، پسته، گوجه فرنگی، هندوانه، رب گوجه فرنگی، مغز پسته، شیرینی، بیسکویت، سیب، سیب زمینی و هلو است.

وی گفت: در این مدت صادرات پسته با پوست، برابر با ۴۷ هزار تن با ارزش ۳۰۴ میلیون دلار است که نسبت به سال قبل در این مدت، از نظر وزنی ۱۴۳٪ و از نظر ارزشی ۱۰۱٪ رشد داشته؛ میزان صادرات رب گوجه فرنگی در شش ماه برابر با ۱۰۴ هزارتن و ارزش ۸۸ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۱۰۸٪ و از نظر ارزشی ۴۸٪ افزایش داشته است. همچنین صادرات مغز پسته به وزن ۷ هزار تن با ارزشی معادل ۸۱ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی معادل ۹۱٪ و از نظر ارزشی برابر با ۵۲٪ افزایش نشان می‌دهد.

معاون فنی گمرک ایران در ادامه به میزان صادرات سیب، سیب زمینی و هلو در شش ماهه نخست سال و مقایسۀ آن با مدت مشابه در سال قبل اشاره کرد و گفت: میزان صادرات سیب برابر با ۱۶۶ هزار تن با ارزش ۶۱ میلیون دلار می‌باشد که از نظر وزنی ۱۳۰٪ و از نظر ارزشی ۴۳٪ افزایش داشته است. صادرات سیب زمینی با وزن ۲۷۰ هزارتن و ارزش ۵۲ میلیون دلار، از رشد وزنی ۱۳۰٪ و ارزشی ۹٪ برخوردار بوده و نهایتاً میزان صادرات هلو، شلیل و شفتالو برابر با ۷۴ هزار تن و ارزش ۵۱ میلیون دلار بوده که از رشد وزنی و ارزشی ۲۰۱٪ برخوردار بوده است.

ارونقی عمدۀ کشورهای مقصد این محصولات را عراق، امارات متحدۀ عربی، افغانستان و چین برشمرده و تأکید کرد: با وجود تحریم‌های اقتصادی، شرایط بحرانی کرونا در کشورها و مشکلات موجود در زمینه رویۀ صادرات، صادرات محصولات کشاورزی همچنان رکورد دار بوده و کرونا و تحریم نتوانسته حریف صادرات محصولات کشاورزی شود.

کد خبر: ۴۵٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha