۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
حق کمیسیون مشاوران املاک باید ثابت شود؛ وضع کنونی املاکی‌ها سوداگری را تقویت می‌کند
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس:

حق کمیسیون مشاوران املاک باید ثابت شود؛ وضع کنونی املاکی‌ها سوداگری را تقویت می‌کند

خنکداری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی راه کارهای مختلفی برای اصلاح ساختار تعرفه ای مشاوران املاک وجود دارد، البته حق کمیسیون املاک هفته گذشته اصلاح و کاهش یافت، اما به نظر من تعیین حق کمیسیون ثابت برای انعقاد قرارداد مسکن بهترین راه کار برای مدیریت این حوزه است.

به گزاش بازار به نقل از خانه ملت، کمال علیپور خنکداری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، بر ضرورت نظارت و ساماندهی حوزه مشاوران املاک در کشور تأکید کرد و گفت: املاکی ها یکی از مولفه های تأثیرگذار در بازار مسکن محسوب می شوند، از این رو عملکرد این بخش در ثبات یا بروز تلاطم در بازار موثر است.

وضعیت کنونی مشاوران املاک تنها به سوداگری در بازار مسکن دامن می زند
نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وضعیت کنونی مشاوران املاک تنها به سوداگری در بازار مسکن دامن می زند، بر اساس قانون، املاکی ها مبلغی را به عنوان واسط معامله به صورت درصدی از قیمت کل مسکن از خریدار و فروشنده دریافت می کنند، اما مشکل اینجاست که برخی از مشاوران املاک برای افزایش سود و حق کمیسیون خود، قیمت مسکن را بالا می برند.

علیپور خنکداری گفت: در شرایط فعلی یک کارشناس رسمی دادگستری بالاترین مبلغی که برای بررسی و کارشناسی یک ساختمان ۵۰۰ میلیارد تومانی دریافت می کند، حدود ۳۰ میلیون تومان است، اما املاکی ها برای انعقاد قرارداد چنین ساختمانی بسیار بیشتر دریافت می کنند.

لزوم تعیین حق کمیسیون ثابت برای انعقاد قرارداد مسکن
وی افزود: در شرایط کنونی راه کارهای مختلفی برای اصلاح ساختار تعرفه ای مشاوران املاک وجود دارد که باید بهترین راه کار و مکانیزم انتخاب شود، البته حق کمیسیون املاک هفته گذشته اصلاح و کاهش یافت، اما به نظر من تعیین حق کمیسیون ثابت برای انعقاد قرارداد مسکن بهترین راه کار برای مدیریت این حوزه است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من هیأت دولت می تواند به موضوع کاهش حق کمیسیون مشاوران املاک یا تعیین تعرفه ثابت برای املاکی ها ورود کرده و آیین نامه آن را اصلاح کند، البته اگر دولت اقدامی در این عرصه صورت ندهد، مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی نسبت به ساماندهی این بخش اقدام خواهد کرد.

کد خبر: ۴۵٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha