۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
رکود تورمی در بازار اجاره بهای استان تهران/ شهروندان به «حاشیه» می‌روند
گزارش بازار از رهن و اجاره مسکن در پایتخت؛

رکود تورمی در بازار اجاره بهای استان تهران/ شهروندان به «حاشیه» می‌روند

تهران- افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی اجاره بها در ماه های اخیر در استان تهران در شرایطی رخ داده است که به گفته برخی از فعالان این بازار، چنین شرایطی باعث روی آوردن شهروندان به مهاجرت اجباری از پایتخت به شهرستانهای استان شده است.

بازار؛ کلیت بازار رهن و اجاره مسکن در استان تهران در حالی دی و بهمن ماه با کاهش معاملات همراه بود، که به اعتقاد اغلب کارشناسان، آذر ۹۸ پر رونق ترین ماه سال جاری در معاملات سال جاری اعم از خرید و فروش و اجاره بوده است.

البته ماههای آخر سال همواره با کاهش معاملات همراه بوده است، اما یکی از فعالان بازار مسکن میزان افت رهن و اجاره در دی و بهمن ماه را حتی کم تر از مدت مشابه سال گذشته می داند و در توضیح علت این افت به خبرنگار بازار می گوید: افزایش نرخ اجاره بها از مهم ترین دلایل کاهش تعداد معاملات است.

محمد رجبی ادامه می دهد: طبق پرسش هایی که از مشاوران املاک در اقصی نقاط استان تهران داشته ام، در برخی مناطق حتی تعداد قراردادهای رهن و اجاره به نصف قراردادهای سال گذشته رسیده است.

وی اضافه کرد: در این حالت به نظر می رسد، که مستاجران با آگاهی از افزایش نرخ اجاره بها سعی در کسب رضایت و توافق موجران داشته و قراردادهای اجاره را به طور شفاهی و یا نوشتن توافقی پشت اجاره نامه تمدید می کنند.

این فعال بازار مسکن که یکی از مشاوران املاک استان تهران نیز است، با بیان این که مشاوران املاک از افزایش نرخ اجاره بها و نیز قیمت مسکن راضی نیستند، ادامه می هد: زمانی که تعداد معاملات کاهش یابد، مشاوران املاک متضرر می شوند، چرا که گرانی نرخ اجاره بها برای مشاوران املاک سودی ندارد و این تعداد معاملات است، که برای مشاوران املاک حائز اهمیت است.

مراجعان رهن و اجاره در این فصل اغلب تازه عروس و دامادها هستند

یک فعال دیگر بازار مسکن نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در این فصل از سال اغلب افراد خانه تهیه کرده اند و مستاجران نیز زمان عقد قرارداد اجاره سعی دارند، جابجایی را به ۳ ماه آخر سال نیاندازند و به همین دلیل است، که تعداد مراجعان رهن و اجاره کاهش محسوسی دارد.

محمد وثوقی اضافه کرد: در این فصل یا زوج های جوان که مراسم عروسی در پیش دارند، برای اجاره مسکن مراجعه می کنند و یا افرادی که خانه های خود را به هر دلیل فروخته اند، متقاضی اجاره مسکن هستند، البته اجاره کارگاه، مغازه، محل کسب و ... متفاوت است و در این فصل رونق بیشتری نیز دارد.

وی که در منطقه ری بنگاه مشاوره املاک دارد، در مورد قیمت رهن و اجاره در این منطقه نیز گفت: رهن کامل یک واحد مسکونی ۷۵ متری نوساز در شهرری حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان است.

وثوقی می‌گوید: متراژ اغلب واحدهای مسکونی در شهرری به هم نزدیک بوده و بین ۶۰ تا ۷۵ متر مربع است.

کرایه های بالا بسیاری را از شهر تهران به شهرستان ها می کشاند

مشاور املاک دیگری که در رباط کریم فعال است، با اشاره به کاهش تعداد متقاضیان اجاره مسکن در دی و بهمن به خبرنگار بازار می‌گوید: قیمت رهن و اجاره در سال جاری نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۵ درصد افزایش داشته و توان مستاجران برای اجاره منازل کاهش یافته است.

وی ادامه می دهد: همین امر سبب کوچ بسیاری از مستاجران که توانایی پرداخت اجاره بهای بالا را ندارند، از شهر تهران به شهرستان های اطراف شده است و این کوچ سبب کاهش شدید متقاضیان اجاره مسکن در شهر تهران و کاهش نسبی و با شیب کم در اطراف تهران از جمله رباط کریم شده است.

این مشاور املاک می افزاید: برآورد من از بهار و تابستان سال ۹۹ در صورت تداوم افزایش رهن و اجاره ها هجوم متقاضیان از شهر تهران به اطراف و افزایش حداقل ۲۰ درصدی تعداد معاملات رهن و اجاره و حتی خرید و فروش خواهد بود.

به گفته این فعال بازار مسکن، رهن کامل یک واحد مسکونی ۸۰ متری نوساز در رباط کریم، ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان و واحد ۷۰ متری ۱۰ سال ساخت حدود ۳۰ الی ۳۵ میلیون تومان است.

رشد ۳۵ درصدی اجاره بها و کاهش ۱۰ الی ۲۰ درصدی قراردادها

یکی از مشاوران املاک فعال در شهریار در غرب تهران نیز با اشاره به این که کاهش تعداد معاملات و متقاضیان رهن و اجاره نتوانسته مانع افزایش نرخ کرایه در دی و بهمن ماه شود، به خبرنگار بازار می گوید: اگر به نرخ رهن و اجاره و نیز تعداد معاملات آن در دی و بهمن سال گذشته نگاه کنیم و آن را با نرخ سال جاری بسنجیم، به خوبی متوجه رشد حدود ۳۵ الی ۴۰ درصدی نرخ رهن و اجاره و کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تعداد معاملات می شویم.

او اضافه می‌کند: رهن کامل یک واحد مسکونی ۱۰ سال ساخت ۷۰ متری متری حدود ۵۵ میلیون تومان می‌شود، چون قیمت رهن آپارتمان ۱۰ ساله هر مترمربع حدود ۸۰۰ هزار تومان است.

رکود تورمی در بازار رهن و اجاره مسکن

یکی از فعالان بازار مسکن که در پاکدشت در جنوب شرق تهران دفتر مشاوره املاک دارد، نیز وضعیت بازار را راکد توصیف کرده و می‌گوید: در ۲ ماه اخیر شاهد کاهش تعداد قرارداد رهن و اجاره و در عین حال افزایش نرخ کرایه ها بودیم.

وی اضافه می کند: هم تعداد موجران و متقاضیان اجاره دادن خانه کاهش یافته است و هم تعداد مستاجران به شدت کم شده است و اکنون با رکود تورمی قابل ملاحظه ای مواجه هستیم و در حال حاضر تنها ۶ مورد برای اجاره دادن آپارتمان و واحد مسکونی مراجعه کرده اند.

این مشاور املاک اظهار می‌کند: البته نباید از تاثیر اپلیکیشن ها و سایت های معاملات مسکن و نیز رهن و اجاره را در کاهش تعداد معاملات غافل شویم، بسیاری از موجران و مستاجران در این سایت ها با هم آشنا شده و برای این که کمیسیون مشاوران املاک را ندهند، به طور دستی قرارداد می نویسند، که البته این امر نیز مشکلات فراوانی دارد.

او اظهار می‌کند: رهن کامل یک واحد مسکونی ۸ سال ساخت روبرو پارک خیابان ۲۰ متری با ۸۰ متر مربع بنا حدود ۳۰ میلیون تومان است.

کد خبر: ۴٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha