۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
افزایش فروش حواله‌های ارزی، نرخ دلار را کاهش خواهد داد
کارشناس مسائل اقتصادی:

افزایش فروش حواله‌های ارزی، نرخ دلار را کاهش خواهد داد

آرگون، کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در جنگ اقتصادی، تمرکز و برنامه ریزی سیاست گذار ارزی مبنی بر افزایش صدور حواله های ارزی می تواند تاثیر بسیار مثبتی در ثبات بازار ارز داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، عملا موج تازه ای از تحریم های ظالمانه بر اقتصاد ایران تحمیل شد. در این میان با افت معنادار صادرات نفت خام، شاهد کاهش درآمدهای ارزی و در نهایت افزایش نرخ ارز در بازار بودیم.

اما پس از ماه ها فشار اقتصادی، اخیرا رویترز در گزارشی از رشد صادرات نفت ایران خبر داده و بیان داشته صادرات نفت ایران با وجود تحریم های آمریکا در ماه سپتامبر به شدت افزایش یافته که راه نجاتی برای اقتصاد این کشور خواهد بود.

موضوعی که مدیر کل اداره صادرات بانک مرکزی نیز بر آن تاکید دارد. صمد کریمی در اینباره اظهار داشت: در ماه‌های اخیر روند صادرات نفتی کشور افزایشی بوده و با تصمیمات و تدابیر اتخاذ شده شاهد بهبود این روند نیز خواهیم بود که این موضوع توان بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی نهایی و نیز ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز را افزایش داده است.

در این میان، خبرها از تصمیم بانک مرکزی مبنی بر افزایش فروش حواله های ارزی صادراتی در نیمه دوم سال حکایت دارد. سیاستی که در شرایط کنونی اقتصاد کشور، حائز اهمیت است و می تواند بر ثبات و مدیریت بازار ارز موثر باشد.

پیش بینی افزایش صدور حواله های ارزی در نیمه دوم سال در حالی است که جدیدترین آمار از رشد ۷۷ درصدی فروش این حواله ها در شهریورماه سال جاری نسبت به مردادماه حکایت دارد.

کارشناسان معتقدند در جنگ اقتصادی، برنامه ریزی در جهت افزایش فروش حواله ارزی و اسکناس در بازار ثانویه، می تواند در خنثی سازی تحریم های آمریکا موثر واقع شود.

در این خصوص، عباس آرگون کارشناس اقتصادی و نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران از لزوم توجه به تقویت سمت عرضه در بازار ارز گفت و اظهار داشت: در جنگ اقتصادی، تمرکز و برنامه ریزی سیاست گذار ارزی مبنی بر افزایش صدور حواله های ارزی می تواند تاثیر بسیار مثبتی در ثبات بازار ارز داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت ثبات ارزی در اقتصاد ایران افزود: مسلما اگر برنامه ریزی بانک مرکزی در جهت تقویت سمت عرضه و فروش حواله های ارزی، عملیاتی شود و قابلیت اجرایی داشته باشد، شاهد توقف رشد نرخ ارز خواهیم بود. اما در این میان، مهم تر از کاهش نرخ ارز، موضوع ثبات بازار ارز اسست. زیرا در شرایط کنونی، تولیدکننده در شرایط کاهش نوسان نرخ ارز، می تواند برنامه ریزی و تولید داشته باشد که در نهایت به ارزآوری برای کشور منجر خواهد شد.

آرگون در ادامه افزود: نرخ ارز تابعی از عرضه و تقاضاست؛ وقتی تقاضا باشد ولی عرضه ای نباشد، شاهد رشد قیمت ارز خواهیم بود. ولی زمانی که متناسب با تقاضا، عرضه ارز داشته باشیم و نیازهای کشور تامین شود، قطعا قیمت ارز فروکش خواهد کرد. در نتیجه با افزایش صدور حواله های ارزی در نیمه دوم سال، شاهد کاهش نوسان قیمت ارز خواهیم بود. منتهی سیاست گذار بایستی تمام تلاش خود را بر عملیاتی کردن این برنامه، به کار بگیرد تا اعتماد فعالان اقتصادی، آسیب نبیند.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، یک تولیدکننده در شرایط ثبات نرخ ارز است که می تواند برنامه ریزی و تولید داشته باشد و ثبات نیز زمانی به وجود می آید که تعادل در عرضه و تقاضای ارز صورت بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم برنامه ریزی برای افزایش صدور حواله های ارزی در ماه های پیش رو، عملیاتی شود تا شاهد کاهش التهابات و توقف انتظارات افزایشی در بازار ارز باشیم.

کد خبر: ۴۵٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha