۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
ضرورت حل اختلاف صدا و سیما و وزارت ارتباطات برای توسعه ۵ جی
«بازار» از ضرورت گسترش نسل جدید نت در کشور گزارش می دهد:

ضرورت حل اختلاف صدا و سیما و وزارت ارتباطات برای توسعه ۵ جی

آگاه‌سازی و اطلاع رسانی درست به مردم درباره اینترنت ۵ جی و نحوه استفاده از آن مهمترین رکن برای توسعه و گسترش این نوع اینترنت در کشور است اما نهادها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی که باید این وظیفه خطیر را انجام دهند چه نهادهایی هستند؟

احمدرضا صباغی؛ بازار: اینترنت ۵ جی و ورود آن به کشور با استقبال فراوان بسیاری از فعالان و مسئولان روبرو شد اما در شرایط کنونی تامین زیرساخت لازم برای اتصال و انجام امور متعدد با اینترت ۵ جی به نظر می‌رسد هنوز به طور کامل مهیا نشده است.

از یک طرف وزیر ارتباطات برگسترش و توسعه این نوع اینترنت در کشور تاکید می‌کند و از طرف دیگر هنوز برای بسیاری از مردم مشخص نشده است که اینترنت ۵ جی روی چه برندها و چه مدل‌ها از گوشی‌های هوشمند کاربرد دارد.

درحقیقت ایجاد فرهنگ استفاده از اینترنت ۵ جی در بین مردم و نحوه استفاده از آن مهمترین رکنی است که باید برای توسعه و گسترش اینترنت ۵ جی در کشور رعایت شود.

موضوع زیرساخت و تامین فرکانس و پهنای باند مناسب برای توسعه اینترنت ۵ جی موضوع مهمی است که در شرایط کنونی هنوز به طور عمیق درباره آن صحبت نشده است.

اختلاف وزارت ارتباطات با صداو سیما درباره موضوع مربوط به فرکانس‌های رادیویی هنوز در محافل خبری به یک سوژه مهم تبدیل شده است.

ازطرف دیگر ورود اینترنت ۵ جی به کشور موجب شده است تا حدودی خطوط ۴ جی هم اینترنت را تا حدود ۴ و نیم جی دریافت کنند اما سوال مهم این است که کاربرد اینترنت ۵ جی در زندگی مردم و مزایای آن نسبت به اینترنت‌های نسل گذشته چیست؟

آگاه‌سازی و اطلاع رسانی درست به مردم درباره اینترنت ۵ جی و نحوه استفاده از آن مهمترین رکن برای توسعه و گسترش این نوع اینترنت در کشور اما نهادها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی که باید این وظیفه خطیر را انجام دهند چه نهادهایی هستند؟

تعیین وظایف درست برای دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی می‌تواند نقش موثری در گسترش اینترنت ۵ جی در تمام مناطق کشور از منطقه‌های روستایی و محروم تا مناطق شهری و برخوردار داشته باشد.

برای بررسی کاربرد اینترنت ۵ جی و مشکلات پیش‌روی آن با کارشناسان و فعالان حوزه آی‌تی گفت‌وگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.

آموزش و فرهنگ‌سازی اینترنت ۵ جی در کشورهای توسعه یافته
آرش سروری که از فعالان برجسته حوزه آی هست و امور بسیاری از نهادهای دولتی کشورا در این حوزه انجام داده است با اشاره به اینکه کاربرد اینترنت ۵ جی مانند ۴ جی برای گوشی‌های هوشمند نیست، افزود: اینترنت ۵ جی بیشتر برای سرویس‌ها شبکه‌های پخش است زیرا به دلیل سرعت زیاد این شبکه اینترنتی می‌توانیم شاهد وقوع اتفاق‌های خارق‌العاده در بخش استریم آنلاین سریال باشیم.

وی افزود: برای ورود اینترنت نسل ۵ جی به کشورهای صنعتی دنیا یک مسابقه بین اپراتورهای اینترنت و موبایل فعال در این کشورها برگزار شد و پس ازآن شرکت‌های موفق و پیروز در این مسابقه مجوز ورود اینترنت نسل پنجم را به کشور خودشان دریافت کردند.

سروری گفت: چین، آمریکا، ژاپن و استرالیا از نخستین کشورهایی بودند که اینترنت ۵ جی را وارد کشورهای خود کردند.

این فعال حوزه آی‌تی تصریح‌کرد: فرهنگ سازی و نحوه کاربرد از اینترنت ۵ جی برای هر ۴ کشور به درستی انجام شد تا کاربر استفاده‌کننده از اینترنت ۵ جی بداند در چه زمانی و برای چه موضوعاتی از اینترنت ۵ جی استفاده کند.

سروری اضافه‌کرد: بین برندهای گوشی‌های موبایل در بازار نوکیا، اریکسون، هوآوی، ال جی در حال رقابت برای راه‌اندازی اینترنت نسل ۵ جی در کمپانی‌های خودشان هستند زیرا مدیران ارشد این کمپانی‌ها براین موضوع مهم واقف هستند که اینترنت نسل پنجم چقدر می‌تواند در ارتقای رتبه این کمپانی‌ها موثر باشد هرچند نباید از ذکر این موضوع غافل شویم که زیرساخت لازم برای کشورهای پیشرو و استفاده‌کننده از اینترنت ۵ جی به درستی و در زمان مقرر مهیا شده است و در شرایط کنونی مردم این کشورها در حال آموزش دیدن برای استفاده از نسل پنجم اینترنت هستند.

توسعه اینترنت ۵ جی در گرو حل اختلاف صدا وسیما و وزارت ارتباطات
سیداحمد سیدحائری که از کارشناسان و فعالان عرصه حوزه آی‌تی کشور است به چالش عدم توسعه اینترنت ۵ جی در کشور می پردازد و گفت: انحصارباند فرکانس‌های کوتاه رادیویی که اینترنت ۵ جی به آن نیاز دارد در اختیار صدا و سیماست و وزارت ارتباطات به همین دلیل با صداو سیما اختلاف گسترده دارد.

وی افزود:در سال‌های گذشته مجوز فعالیت اپراتورهای مطرح کشور در باند فرکانس‌های کوتاه و اعطای مجوز فعالیت اینترینتی موسوم به ((fcp )) در اختیار صداوسیما بوده که وزارت ارتباطات بر سراین موضوع مهم بحث‌ها متعدد و مختلفی با صداو سیما داشته است اما هنوز موفق نشده تا برای گسترش و توسعه اینترنت۵ جی در کشور رسانه ملی را راضی کند که مجوز باند فرکانس‌های کوتاه را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی واگذار کند.

سیدحائری با بیان اینکه نرخ گوشی‌هایی که برای استفاده از اینترنت ۵ جی کاربرد دارد، بسیار گران است، گفت: اگر اینترنت ۵ جی در کشور گسترده شود می‌توان تا ۲۰ سال آینده به پیشرفت ایران در زمینه انجام عمل‌های جراحی با استفاده از اینترنت ۵ جی امیدوار بود.

این کارشناس و فعال حوزه آی تی اضافه کرد: از مزیت‌های مهم اینترنت ۵ جی این است که اگر کلیپ یا فیلمی با اینترنت ۴ جی حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا دانلود شود همان فیلم یا کلیپ با اینترنت ۵ جی کمتر از یک دقیقه دانلود خواهد شد.

کد خبر: ۴۵٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha