۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
آمادگی بانک مرکزی اروپا برای عرضه «یورو دیجیتالی»

آمادگی بانک مرکزی اروپا برای عرضه «یورو دیجیتالی»

پانتا، یکی از اعضای شورای حکام بانک مرکزی اروپا روز جمعه اعلام کرد: این نهاد بانکی قرار است خود را برای عرضه «یورو دیجیتالی» با هدف تکمیل اسکناس‌های بانکی آماده می‌کند.

به گزارش بازار، فابیو پانتا از اعضای شورای حکام بانک مرکزی اروپا، با اعلام این خبر گفت: انجام این کار، منوط به فراهم شدن شرایط زمانی و ضرورت آن است. وی افزود: بانک‌های مرکزی بزرگ کشورهای عضو منطقه یورو در حال ایجاد ارزهای دیجیتالی رسمی هستند که با بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه رقابت خواهند کرد تا تقاضاها برای پرداخت‌های الکترونیکی را برآورده کنند.

در تحقیقی که روز جمعه منتشر شد بانک مرکزی اروپا اعلام کرد «یورو دیجیتال» در شرایطی که شهروندان، استفاده از پول نقد را کنار بگذارند یا استفاده از اشکال پول‌های الکترونیکی خارجی افزایش یابد و یا سایر روش‌های پرداخت در دسترس نباشد، می‌تواند کمک کننده باشد.

وی افزود: ما باید آماده صدور «یورو دیجیتال» باشیم. این بدان معناست که باید از قبل، خود را برای آن آماده کنیم.

بانک مرکزی اروپا تا اواسط سال آینده به خود فرصت داده است تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد این طرح را که اکنون به نظرخواهی عمومی گذاشته است، ادامه دهد یا خیر؟ یکی از نگرانی‌های اصلی در مورد «یورو دیجیتال» آن است که می‌تواند جایگزین سپرده‌های سنتی شود که با این کار، سودمندی بانک‌های تجاری را زیر سئوال می‌برد.

بانک مرکزی اروپا در تحقیقی که انجام داده است اعلام کرد: سپرده‌های دیجیتالی یورو احتمالاً محدود خواهند بود و حداقل تا حدی مشمول نرخ سود سپرده بانک مرکزی اروپا (در حال حاضر -۰.۵ درصد) خواهند شد. ریسکبانک Riksbank سوئد چندین ماه است پول الکترونیکی کرون را آزمایش می‌کند و بانک خلق چین نیز در حال آزمایش یک بستر پرداخت از طریق انتقال‌های بانکی است.

اما استفاده از پول نقد هنوز در آلمان و دیگر کشورهای منطقه یورو رواج دارد؛ بدان معنا که یک ارز دیجیتال احتمالی ممکن است در بلوک اروپا از جذابیت کمتری برخوردار باشد. از طرف دیگر، بانک مرکزی آمریکا (فدرال رِزِرو)، بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی انگلیس تاکنون، موضع محتاطانه‌ای در مورد معرفی احتمالی ارز دیجیتال اتخاذ کرده اند.

کد خبر: ۴۵٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha