۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
رشد ۳۰ درصدی قیمت ها در کرمان و کتمان مسئولان/ بنزین کوره قیمتها را داغ کرد
بررسی وضعیت بازار کرمان

رشد ۳۰ درصدی قیمت ها در کرمان و کتمان مسئولان/ بنزین کوره قیمتها را داغ کرد

کرمان – افزایش قیمت بنزین هر چند بنا به گفته مسئولان قرار بود روی قیمت سایر کالاها بی تاثیر باشد اما بررسی های میدانی نشان می دهد موجب رشد حداقل ۳۰ درصد قیمت ها در بازار بزرگترین استان کشور شده است.

به گزارش بازار، اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین هنوز عمرش به یک ماه نیز نرسیده اما تاثیرش بیشتر از تورم چندین ماه گذشته روی بازار در استان کرمان تاثیر گذاشته است.

این در حالیست که سهمیه های تعیین شده برای بسیاری از مشاغل نیز هنوز به باک ماشین ها نرسیده و در حال گمانه زنی و یا روی کاغذ مانده است.

این روزها رشد قیمت ها را می توان به سادگی در اکثر واحدهای صنفی مشاهده کرد از کرایه حمل و نقل شهری و بین شهری گرفته تا قیمت البسه، کالاهای اساسی و مصرفی، برخی از کاسبان نیز تیز هوشی کرده اند و با نصب تابلوهایی مردم را برای خرید کالا با قیمت های قبل از افزایش قیمت بنزین ترغیب می کنند.

مسئولان استان کرمان به طرز اعجاب آوری اصرار دارند که قیمت ها تغییر نکرده و با حضور بازرسان و ناظران در بازار عملا کسی قیمت را افزایش نداده و تمامی مصوبات قبلی در خصوص افزایش قیمت نیز ملغی شده استدر این میان اما مسئولان استان کرمان به طرز اعجاب آوری اصرار دارند که قیمت ها تغییر نکرده و با حضور بازرسان و ناظران در بازار عملا کسی قیمت را افزایش نداده و تمامی مصوبات قبلی در خصوص افزایش قیمت نیز ملغی شده است.

اما در واقعیت بازار کرمان چه خبر است؛ طبق اعلام مراجع مستقل در استان کرمان قیمتها حداقل ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است بررسی های میدانی خبرگزاری مهر نیز نشان می دهد در اکثر کالاها حداقل رشد ۳۰ درصدی را شاهد هستیم.

دومینوی افزایش قیمت ها در بازار

وقتی پای حرفهای بازاریان می نشینیم می گویند برای اینکه انصاف رعایت شود کالاهایی که قبل از گرانی بنزین به صورت عمده خریداری کرده اند را با همان قیمت می فروشند. اما به دلیل افزایش قیمت بعد از گرانی بنزین اکثر کالاهای جدید شاهد افزایش قیمت هستند زیرا عمده فروشان قیمت ها را افزایش داده اند.

محمد یکی از بازاریان کرمان است که می گوید: وقتی خودرویی که باید این کالا را از میدان تره بار به مغازه بیارود و یا از مزرعه به میدان تره بار منتقل کند باید بنزین سه هزار تومانی استفاده کند و هزینه اش نسبت به قبل سه برابر شده است با چه منطقی باید توجیه کنیم که نباید قیمت ها را افزایش دهد.

وی افزود: فرزند من با سرویس به مدرسه می رود و هنوز هیچ سهمیه ای به راننده ها اختصاص نیافته، عملا راننده سرویس قصد دارد کار خود را کنار بگذارد و یا درخواست هزینه سه برابر گذشته را می کند در مقابل این توجیه ساده و درخواست طبیعی راننده من چه پاسخی می توانم بگوییم؟ همین امر در مورد تاکسی تلفنی ها، حمل نقل برون شهری و درون شهری و حمل و نقل کالا صادق است چون بخش اعظمی از حمل و نقل توسط بخش خصوصی فاقد سهمیه بنزین انجام می شود.

زهرا ایرانمنش یکی از استادان بخش اقتصاد یکی از دانشگاه های کرمان است که به خبرنگار مهر می گوید: شوک اقتصادی که به بازار داخلی وارد شد هیچ گونه توجیه منطقی پشت سر خود ندارد و عملا این موجب در یک حرکت دومینویی به سایر اقدام مورد نیاز مردم می رسد.

وی افزود: اینکه به صورت مصنوعی ما قیمت ها را پایین نگه داریم و زبانی بگوییم که قیمت ها افزایش ندارد اما در عمل شاهد بی عملی در کنترل باشیم چاره کار نیست و در یک بررسی ساده میدانی می توان مشاهده کرد که اکثر قیمت ها افزایش داشته است طوریکه وقتی برای خرید یک کالا به مغازه ها مراجعه می کنیم در یک قفسه سه برچسب قیمت بر روی یک کالا که در بازه زمانی چند ماه اخیر تولید شده اند را می توان مشاهده کرد.

وی گفت: موج افزایش قیمت ها بدون شک به سایر کالاهای مورد تقاضای مردم می رسد و دولت باید قبل از اینکه تورم موجب رکود در جامعه شود جلوی اثرات طرح اصلاح قیمت بنزین را بگیرند و وضعیت بازار را مدیریت کنند.

تاثیر اصلاح قیمت بنزین بر اقتصاد

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار اظهارداشت: متاسفانه شاهد تورم شدید در جامعه هستیم و شوک های قیمتی که به دلیل اجرای سیاست های اشتباه پولی و مالی، ارزی و همچنین افزایش قیمت بنزین روی داده بر روی اقتصاد اثر گذار بوده است.

فزایش قیمت بنزین طرحی کارشناسی نشده است و اگر نیاز به اجرای این طرح است باید شیب افزایش قیمت های کند باشد بطوریکه برای مردم در این وضعیت اقتصادی قابل تحمل باشدمحمد رضا پور ابراهیمی افزود: افزایش قیمت بنزین طرحی کارشناسی نشده است و اگر نیاز به اجرای این طرح است باید شیب افزایش قیمت های کند باشد بطوریکه برای مردم در این وضعیت اقتصادی قابل تحمل باشد.

وی گفت: شوک های ارزی نیز یکی دیگر از عوامل تورم در جامعه است طبق قانونی که چند سال قبل ایجاد شده بود تفاوت قیمت ارز در زمان افزایش قیمت می تواند منجر به درآمدزایی برای دولت نیز شود و این امر خود به یکی از عوامل بیماری اقتصاد ایران تبدیل شده است.

پور ابراهیمی به تحریم ها نیز اشاره کرد و بیان کرد: آمریکا نیز سعی دارد به هر نحو ممکن فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها را بر مردم و جامعه ایران افزایش دهد و در این خصوص از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند به همین دلیل باید در سیاست های اقتصادی داخلی به دنبال نقاط امید و روحیه بخش به جامعه باشیم و جلوی افزایش قیمت ها را به هر شکل ممکن بگیریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر حضور جدی بازرسان در بازار از آنها خواست با هر گونه افزایش قیمت مطابق با قانون و سختگیرانه برخورد کنند.

در روزهای بعد از گرانی بنزین سطح بازرسی ها را بیشتر کرده ایم اما متاسفانه طبق گزارش ها شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت ها هستیممهدی حسینی نژاد می گوید: همه دستگاه های نظارتی و متولی باید در زمینه کنترل بازار با ما همکاری کنند، در روزهای بعد از گرانی بنزین سطح بازرسی ها را بیشتر کرده ایم اما متاسفانه طبق گزارش ها شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت ها هستیم.

وی از تشکیل ۲۰۰ پرونده تخلف صنفی در کرمان خبر داد و گفت: تمام پرونده ها با جدیدت رسیدگی و با متخلفان برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: عده ای به دنبال سوء استفاده از شرایط موجود هستند و همین امر هم موجب افزایش قیمت در بازار کرمان شده است.

نکته جالب توجه اینکه در هفته گذشته در حرکتی نمادین قرار بود با حضور مسئولان وضعیت بازار مورد کنکاش قرار گیرد که علیرغم دعوت از معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، فرماندار کرمان، رئیس اتاق اصناف این مسئولان در این حرکت حضور نیافتند.

به نظر می رسد در حالی گفته می شود؛ کنترل بازار شهر و استان کرمان از سوی مسئولان به صورت دقیق مانیتور می شود که این رصد از پشت میزهای کار انجام می شود و قیمت ها نیز توسط بازرسانی به مسئولان منتقل می شود که خود وظیفه کنترل قیمتها را دارند و ارائه قیمتهای واقعی در جامعه می تواند نشان دهنده عملکرد آنها باشد.

مسئولان برای اینکه بتوانند قیمتهای بازار را کنترل کنند باید کنترل بازار را در مقیاس واقعی و میدانی پیگیری کنند و به گزارشهای سطحی اکتفا نکنند.

کد خبر: ۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha