۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
بهترین استراتژی هفتگی؛ حفظ سهام ارزنده/ سقف یک میلیون و ۹۰۰هزار واحد تا انتخابات آمریکا
مدیر عامل کارگزاری بانک آینده مطرح کرد؛

بهترین استراتژی هفتگی؛ حفظ سهام ارزنده/ سقف یک میلیون و ۹۰۰هزار واحد تا انتخابات آمریکا

اشتیاقی، مدیر عامل کارگزاری بانک آینده می‌گوید از این به بعد بازار بورس با افزایش دلار، حرکت نمی‌کند و معاملات خود را بر اساس دلار ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان انجام می‌دهد.

بازار؛ گروه بورس:  شاخص کل بازار در آخرین روز معاملات خود یعنی چهارشنبه ۹ مهر ماه با حدود ۱۰ هزار واحد صعود بر روی ۱میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار گرفت. هم زمان با درجا زدن بورس، قیمت دلار روز به روز در حال افزایش است که نرخ آن در آخرین روز هفته به نزدیک ۳۰ هزار تومان در بازار رسید. با وجود اینکه برخی از کارشناسان تنها مولفه رشد بازار را افزایش نرخ ارز می‌دانند اما شاهد این هستیم که بازار هیچ واکنشی به این افزایش از خود نشان نداده که برخی دلیل آن را کند بودن سرعت بازار بورس از بازارهای موازی می‌دانند. اما برخی دیگر بر این باورند که مولفه نرخ دلار تا قبل از اصلاح تاثیرات خود را بر بازار گذاشته و دیگر بورس کشش و توان بیشتری از آن را ندارد.

در همین رابطه اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با دید روشن نسبت به شرایط کنونی بازار سرمایه می‌گوید که از این به بعد بازار به سمت دلار نمی‌رود و بر اساس دلار ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان معاملات خود را انجام می‌دهد.

p/e شرکتی که  بر اساس دلار ۲۳ زیر ۱۰ باشد ارزنده است و اگر بین ۱۰ تا ۱۵ باشد می‌توان گفت در قیمت ذاتی خودش قرار دارد و بالاتر از آن گران است

احمد اشتیاقی مدیر عامل کارگزاری بانک آینده در گفتگو با بازار در مورد روند بورس گفت: بازار یک اصلاح خیلی خوبی داشت به گونه‌ای که قیمت‌های سهام به یک ارزندگی خاصی رسیدند و هر کسی الان نیتش سهامداری با نگاه یکساله باشد می‌تواند سهم‌های ارزنده را خریداری کنند و در مجامع حضور پیدا کنند و از سود تقسیمی شرکت‌ها منتفع شود. الان شرکت‌های خوبی در گروه پتروشیمی، معدنی، فلزی و در حال حاضر گروه سیمانی و دارویی داریم اما باید این نکته را توجه کنیم که p/e این شرکت‌ها منطبق بر ۱۰ باشد.

اشتیاقی اضافه کرد: آنچه در این مقطع دارای اهمیت است، هدفمند سرمایه گذاری کردن بوده به معنای این که هدفمند سهم بخریم و نگاهمان به خرید،  خرید سهم‌هایی باشد که امکان حضور در مجمع آن وجود داشته باشد که از محل سودی که تقسیم می‌کنند بتوانیم  عایدی خوبی کسب کنیم. سعی کنیم با همین مدل سرمایه‌گذاری کنیم و نگاه کوتاه مدت و نوسانگیری نداشته باشیم.

سهامداران خرد حداقل تا تیرماه سال بعد صبر کنند
این کارشناس بازار سرمایه به گزارش شش ماهه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با توجه  به گزارش تولید و فروش شهریور ماه شرکت‌ها و همچنین با در نظر گرفتن اینکه ۵۰ درصد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس دلار محور هستند(حتی اگر دلار نیمایی را در محدوده  ۲۳ هزار تومان در نظر بگیریم و بالاتر هم نرود) می‌توان منافع خوبی از بازار سهام تا آخر سال به دست آورد.

وی به نسبت p/e شرکت‌ها پرداخت و گفت: در بخش فلزی و معدنی p/e  برخی از شرکت‌ها را که محاسبه کردیم بین ۷.۵ تا ۸ است در نتیجه این شرکت‌ها ارزنده هستند و الان تقاضای خوبی در این سهم‌ها داریم.

مدیر عامل کارگزاری بانک آینده اضافه کرد: اگر از نگاه کلان بخواهیم شاخص کل را بررسی کنیم مشکل خاصی وجود ندارد و آن حبابی هم که بوده کاملا تخلیه شده، بنابراین فروش سهم را با توجه به روند شاخص، صلاح نمی‌دانم و سرمایه‌گذار نباید در موقعیت فروش قرار بگیرد. اگر سرمایه‌گذاری قصد خرید دارد سعی کند که با آرامش و بدون هیجان شرکت‌های خوب را شناسایی کنند و انتظار هم نداشته باشند که بعد از خرید بلافاصله صف خرید شکل بگیرد. اگر  انتظار سود در کوتاه مدت را نداشته باشیم می‌توانیم خودمان را برای سرمایه گذاری آماده کنیم.

 شاخص که به ۲میلیون ۱۰۰هزار واحد رسید از دلار عبور کرده بود. زمانی که دلار نیمایی ۱۸ هزار تومان بود بازار سهام داشت با دلار ۲۷ هزار تومان روی شاخص ۲میلیون ۱۰۰ هزار واحد معامله می‌شد

اشتیاقی با بیان اینکه بازار در آینده  شرایط مناسبی را پیش رو دارد، اظهار کرد: با توجه به گزارش شش ماه شرکت‌ها و اعلام برآورد سود آن‌ها،  به نظر شرایط خوبی پیش رو داریم اما نه با این نگاه که بازار به صورت شارپی رشد می‌کند بلکه به صورت آهسته و تدریجی روند خوبی را در پی خواهد گرفت. بازار فعلا تا آخر ماه در یک کف و سقفی مشخصی حرکت می‌کند، اگر نگاهمان خرید است، میان مدت باشد، حداقل تا تیرماه سال بعد که مجامع شرکت‌ها سود خود را تقسیم می‌کنند، سهم را نگه داریم،  اگر با چنین استراتژی سهم بخریم به نظرم سود خواهیم کرد در غیر این صورت ضرر می‌کنیم.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چرا با افزایش قیمت دلار شاخص بازار  رشد نکرد؟ گفت: اصولا  شاخص که به ۲میلیون ۱۰۰هزار واحد رسید از دلار عبور کرده بود. زمانی که دلار نیمایی ۱۸ هزار تومان بود بازار سهام با دلار ۲۷ هزار تومان روی شاخص ۲میلیون ۱۰۰ هزار واحد معامله می‌کرد که باید قبول داشت که یک مقداری حباب در سهم شرکت‌ها ایجاد شده بود، اما الان به یک موقعیتی رسیدم که به نظر این وضعیتی درست است و از این به بعد بازار به هیچ وجه به سمت دلار نمی‌رود و  بر اساس دلار ۲۲ و ۲۳ هزار تومان معاملات خود را انجام می‌دهد.

ارزش ذاتی دلار ۱۸ هزار تومان
وی در ادامه سوال بالا اضافه کرد: در شرایط تحریمی هر لحظه این انتظار وجود دارد که تولید و فروش ما با کاهش مواجه شود که به موجب گسترده شدن تحریم‌ها، بازار سرمایه ۳۰درصد پایین‌تر از نرخ دلار معامله  می‌شود. کلا بازار سرمایه آینده را می‌خرد و وقتی آینده را می‌خرد نباید به سمت دلاری حرکت کند که به خاطر مسائل سیاسی افزایش پیدا می‌کند، بلکه بنای آن باید بر روی ارزش ذاتی دلار سوار شود یعنی قیمت دلار در شرایط غیر تحریمی. اینکه دلار بخواهد به ۳۰ هزار تومان یا ۳۵ هزار تومان برسد صرفا به خاطر مسائل سیاسی است نه مسائل کلان اقتصادی. بازار که نمی‌تواند به طور موقت تا دلار ۳۰ تومان افزایش پیدا کند و بعد مذاکره‌ای صورت بگیرد و سپس خود را با دلار جدید تطبیق دهد، بنابراین آنچه که بازار محاسبه می‌کند ارزش ذاتی دلار یعنی بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است.

برخلاف اینکه برخی‌ها می‌گویند هر چقدر دلار بالای ۳۰هزار تومان برود بازار هم رشد می‌کند من دلار بالای ۳۰ هزار تومان را برای بازار سهام سم می‌دانم و می‌گویم که با افزایش دلار بالای ۳۰ هزار تومان اتفاقی برای بازار نمی‌افتد

اشتیاقی گفت: برای اینکه از محل دلار در بازار منتفع شویم بهترین کار این است که ارزش دلار را ۳۰درصد زیر ارزش دلار بازار آزاد و ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ذاتی محاسبه کنیم و خود را با ان تطبیق دهیم. به نظر من بازار  نباید بیشتر از دلار ۲۲ هزار تومانی به دلار وزن بدهد. به عبارت ساده‌تر ما می‌گویم ارزش ذاتی دلار ۱۸ هزار تومان  است بنابراین من ۲۰درصد بالاتر از ۱۸ هزار تومان یعنی حدود ۲۲ هزار تومان و ۳۰ درصد زیر دلار آزاد که تقریبا دلار آزاد ۲۹ هزار تومان است محاسبات خود در بازار سهام را انجام می‌دهم. این ترازی است که باید بازار سرمایه نسبت به دلار، موقعیت خود را قرار دهد. از این بعد بازار سرمایه دنبال دلار با آن شدتی که قبلا بالا می‌رفت نمی‌رود.

این کارشناس بیان کرد: ما باید نیم نگاهی به ارزش ذاتی دلار و یک نیم نگاهی به  اتفاقات سیاسی که بر تولید تاثیر می‌گذارد داشته باشیم و سعی کنیم از این به بعد با این استراتژی حرکت کنیم و خیلی به دلار وزن ندهیم. برخلاف اینکه برخی‌ها می‌گویند هر چقدر دلار بالای ۳۰هزار تومان برود بازار هم رشد می‌کند من دلار بالای ۳۰ هزار تومان را برای بازار سهام سم می‌دانم و می‌گویم که با افزایش دلار بالای ۳۰ هزار تومان اتفاقی برای بازار نمی‌افتد و اگر دلار افزایش پیدا نکند بازار ما با ثباتر است.

وی چند دلیل برای دیدگاه خود که بازار به دلار بالای ۳۰ هزار تومان واکنش چندانی نشان نمی‌دهد داشت که این گونه بیان کرد: خوشبختانه بانک مرکزی در سال جاری عملکرد خوبی در بحث نقدینگی داشت. از ابتدای امسال تا الان حجم نقدینگی ۱۱درصد افزایش پیدا کرده که به نظر می‌رسد تا پایان سال هم مانند ۴۰ سال گذشته که به طور متوسط ما هر ساله ۲۵ رشد نقدینگی داشتیم امسال هم در همین محدودی ۲۵ درصد تا ۳۰درصد افزایش نقدینگی داشته باشیم در نتیجه ما از نظر نقدینگی با مشکل خاصی مواجه نشدیم که بخواهیم بی‌محابا دلار را افزایشی پیش بینی کنیم. همچنین دلار بالای ۳۰ هزار تومان یعنی یک رکود وحشتناک در اقتصاد ایران، مگر چقدر نقدینگی موجود است که بخواهد برای دلار بالای ۳۰ هزار تومان تقاضا ایجاد کند؟

سقف رشد شاخص؛ ۱میلیون ۹۰۰هزار واحد است
این کارشناس در رابطه با اینکه برخی عنوان می‌کند که با افزایش دلار سود حاصل از صادرات شرکت‌های صادر کننده افزایش پیدا می‌کند و در پی آن ارزش سهام آن بالاتر خواهد رفت گفت: اگر دلار بالای ۳۰ هزار تومان برود همین شرکت‌های که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند به شدت با رکود مواجه خواهند شد به خصوص آن‌های که در داخل فروش دارند، همچنین شرکت‌های صادراتی هم اگر دلار بالای ۳۰ هزار تومان برود با محدودیت جدیدی از نظر صادراتی مواجه خواهند شد در نتیجه افزایش دلار  هم  به ضرر شرکت‌های صادر کننده است و هم شرکت‌های که در داخل فروش دارند.

وی افزود: باید محور دلار برای بازار سرمایه ۲۵ هزار تومان باشد و تا ۳۰ هزار تومان هم قبال تحمل است اما بالای آن به ضرر بازار است. از این به بعد به هیچ وجه بازار سهام  به سمت دلار نمی‌رود و بر اساس دلار ۲۲ و ۲۳  هزار تومان حرکت می‌کند.

اشتیاقی عنوان کرد:  p/e شرکتی که  بر اساس دلار ۲۳ زیر ۱۰ باشد ارزنده است و اگر بین ۱۰ تا ۱۵ باشد می‌توان گفت در قیمت ذاتی خودش قرار دارد و بالاتر از آن گران است. در این ریزش بازار  شرکت‌های که این موقعیت را داشتند مخصوص پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فلزی‌ها با کاهش شدید مواجه نشدند و همانطور که مشاهده می‌کنید در  این روزها خوب معامله می‌شوند و برای آن‌های جای نگرانی وجود ندارد.

این کارشناس بورس در پایان گفت: در یک کف و سقفی حرکت می‌کند که کف آن ۱میلیون ۵۰۰ هزار واحد و سقفش هم ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد است و امکانی که از این سقف بالاتر برود بسیار سخت است و فعلا تا انتخابات آمریکا در همین کف و سقف حرکت خواهد کرد. ارزش سهام در کف ۱میلیون و۵۰۰ هزار واحد هم ارزنده است و اگر از این عدد پایین‌تر رفت ما می‌توانیم بهتر خرید کنیم.   بازار دوشنبه هفته آینده با ۱۵درصد رشد دوباره با موجی از فروش مواجه خواهد شد.

کد خبر: ۴۴٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha