۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
آخرین وضعیت پروژه قطار سریع السیر «اصفهان - تهران»/ خط ریلی «اصفهان - شهرکرد» بهره برداری می‌شود
مجری طرح‌های زیربنایی اصفهان در گفت‌وگو با بازار:

آخرین وضعیت پروژه قطار سریع السیر «اصفهان - تهران»/ خط ریلی «اصفهان - شهرکرد» بهره برداری می‌شود

اصفهان- مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان آخرین وضعیت پروژه ملی قطار سریع‌السیر «اصفهان - تهران» را تشریح کرد.

مریم یاوری؛ بازار: یکی از اصلی ترین محورهای توسعه در هر کشوری توسعه زیر ساخت های حمل و نقلی است؛ حمل و نقل در ایجاد مسیرهای ارتباطی بین قطب های صنعتی، کشاورزی و گردشگری تاثیر بسزایی دارد  و از این رو می تواند عامل مهمی برای رونق اقتصادی باشد. در این راستا حمل و نقل ریلی در هر دو بخش بار و مسافر می تواند به پویایی اقتصاد کمک کند و با کمترین هزینه ضمن حفظ محیط زیست و عدم تولید آلاینده های جوی ترددی آرام، بدون دغدغه، امن و سالم را برای شهروندان به ارمغان آورد.

در این راستا توسعه این صنعت در استان اصفهان که در چهار راه ترانزیتی کشور وجود دارد از اهمیت صد چندانی برخوردار است که متاسفانه طی دهه‌های گذشته آن طور که باید به این ظرفیت توجه نشده است. بر این اساس برای آگاهی از آخرین وضعیت ایجاد زیرساخت‌های خطوط ریلی در استان اصفهان گفت‌وگویی را با علیرضا صواتی، مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه‌و شهرسازی در استان اصفهان داشته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید...

*راه آهن اصفهان – شهرکرد یکی از پروژه‌های ریلی استان اصفهان است که اخیرا با قدرت بیشتری در دست بهره برداری است، این پروژه در چه مرحله‌ای است؟
راه آهن اصفهان – شهرکرد به طول ۹۳ کیلومتر است که از سال ۹۱ آغاز شده و تا سال گذشته۲۱ درصد پیشرفت داشته است و پیشرفت این پروژه در حال حاضر به ۳۰ درصد رسیده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۰ این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

*اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه چه میزان است؟
برای این پروژه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد اولیه انجام شده که حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار امسال تخصیص یافته و سازمان برنامه و بودجه نیز قول داده در صورت هزینه شدن این اعتبار مابقی بودجه را نیز تخصیص دهد، این پروژه تاکنون سرعت خوبی را دارد و پیشرفت مناسبی داشته، کار به صورت سه شیفته انجام می شود، دو تونل و دو دهنه پل بزرگ برای این پروژه پیش‌بینی شده است، این پروژه با مشارکت بخش خصوصی در دست اجرا است.

https://www.tahlilbazaar.com/d/2020/09/22/4/42050.jpg

*قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که پس از سال‌ها مجدد به صورت جدی در دست پیگیری است، بهره برداری از این پروژه به کجا رسیده است؟
این پروژه نیز با همکاری بخش خصوصی در مرحله زیرسازی است، تا سال آینده زیرسازی مسیر قم - اصفهان را بهره برداری می‌کنیم و بعد از آن  وارد ریل‌گذاری می‌شویم، این پروژه در اصفهان از مجاور ورزشگاه بزرگ نقش جهان آغاز می‌شود، از محور دلیجان – سلفچگان به سمت قم و نهایت به سمت تهران می‌رود.

*سرعت قطار در این مسیر چه میزان برآورد شده و زمان رسیدن به مقصد چه میزان است؟
سرعت طراحی قطار ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برآورد شده و ۱۰۰ دقیقه مساحت اصفهان – تهران طی می شود، این قطار در اصفهان، قم و تهران ایستگاه دارد و در بهره‌برداری ایستگاه‌های دیگری را خواهیم داشت و هر ساعت یک قطار به سمت مقصد حرکت خواهد کرد.

باید توجه داشت که قطار سریع السیر نقطه عطفی در تاریخ پروژه‌های ریلی خواهد بود و مسیر ریلی کشور دگرگون می‌شود؛ در حال حاضر حداکثر سرعت قطار در کشور ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و این امر پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و باید زیرساخت  تکنولوژی را تغییر دهیم.

سرعت طراحی قطار سریع السیر اصفهان - تهران  ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برآورد شده و ۱۰۰ دقیقه مساحت اصفهان – تهران طی می شود، این قطار در اصفهان، قم و تهران ایستگاه دارد و در بهره‌برداری ایستگاه‌های دیگری را خواهیم داشت و هر ساعت یک قطار به سمت مقصد حرکت خواهد کرد.

*آیا تحریم‌ها در اجرای پروژه‌ها تاثیر مستقیم دارد؟
تحریم‌ها در به طول انجامیدن پروژه نقش دارد، البته باید توجه داشت در پروژه قطار سریع السیر اصفهان – تهران تامین واگن در قرارداد با بخش خصوصی پیش بینی شده است و با مشکل جدی مواجه نخواهیم شد.

همچنین باید توجه داشت که اجرای پروژه قطار سریع السیر اصفهان – تهران پدافند غیرعامل است، استان اصفهان معین تهران است و اگر اتفاقی در تهران بیفتد باید ما در سریع‌ترین زمان ممکن به تهران امدادرسانی شود، همچنین با اجرای این پروژه توسعه متوازن را در کل کشور داشته باشیم، به نوعی می‌توان گفت شبکه قطار سریع‌السیر در مرکز، شمال غرب و شمال شرق و جنوب باعث توسعه در کشور خواهد شد.

این اقدام منجر به تسهیل در دسترسی‌ها و در نهاست کاهش مهاجرت به پایتخت خواهد شد و در نهایت توازن جمعیتی و اقتصادی را در کشور خواهیم داشت.

*پیش‌بینی شما در خصوص بهره برداری از قطار سریع السیر اصفهان – تهران چه زمانی است؟
باید توجه داشت چنانچه برنامه‌ریزی‌ها درست اجرایی شود در سال ۱۴۰۴ شاهد بهره برداری از این پروژه خواهیم بود، باید توجه داشت که در سال‌های گذشته موانع فنی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر سر راه این پروژه بوده است و امیدواریم که این اتفاق بیفتد چرا که سیستم سنتی در مسیر ریلی پاسخگو نیست و باید در زیرساخت و بهره برداری از خطوط ریلی داشته باشیم باید سهم سیستم ریلی از حمل و نقل بار و مسافر افزایش یابد. امروز سهم حمل بار با خطوط ریلی در جهان ۴۰ درصد و در ایران کمتر از ۷ درصد و در زمینه حمل مسافر نیز سهم خطوط ریلی جهان ۵۰ درصد و در کشور کمتر از ۲ درصد است و حجم بالای این تردد بر دوش جاده‌هاست که تبعات زیست محیطی زیادی را هم دارد.

کد خبر: ۴۴٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      4 0
      خواهشاااااااااا قطارسریع السیر تهران قم اصفهان راه اندازی کنیننننننن