۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
افت بازارهای آسیایی به دلیل نگرانی بعد از اولین مناظره انتخاباتی در امریکا
رفتار ترامپ در مناظرات، بر تنش های سال ۲۰۲۰ می افزاید؛

افت بازارهای آسیایی به دلیل نگرانی بعد از اولین مناظره انتخاباتی در امریکا

سال جاری سالی بسیار پر تنش بود. سالی که همه گیری ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن شمار زیادی از مردم را درگیر کرد ولی به نظر می رسد انتخابات پیش روی امریکا بر تنشهای سال جاری بیفزاید و شدت بی ثباتی ها را بیشتر کند.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات امریکا را می توان مهمترین تحول سیاسی در دنیا دانست. تحولی که نه تنها اقتصاد امریکا بلکه اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل در ماه های نزدیک به انتخابات، بازارهای مالی کشورهای مختلف تحت تاثیر تحولات داخلی امریکا قرار می گیرند.

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در روز گذشته برگزار شد و تاثیر آن روی بازارهای مالی کشورهای در حال گذار چشمگیر بود. رویترز در گزارش خود نوشت: «انتشار گزارشهای مالی توسط چین و خبر رشد اقتصادی این کشور در دوره ای که تمامی کشورها در رکود به سر می برند باعث شد تا ارزش سهام در بازارهای در حال گذار دنیا رشد کند ولی برگزاری مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ تمامی این رشد را از بین برد.»

دلیل عکس العمل نشان دادن بازارهای مالی این بود که در مناظره اختلاف نظرها و درگیری های زیادی بین دو کاندیدا وجود داشت و مهمتر اینکه ترامپ رسما در مورد نتیجه انتخاباتی که دولت خودش مسئول برگزاری آن است، تردید دارد و رسما در اولین مناظره تاکید کرد که اگر در انتخابات پیروز نشود، نتیجه را نمی پذیرد و به دادگاه می رود. در بازارهای مالی کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار نگرانی در مورد تبعات شکست ترامپ در انتخابات به اندازه پیروزی او بالا گرفته است. از یک طرف حضور او در کاخ سفید به معنای از بین رفتن فرصت رشد اقتصادی دنیا و توسعه تعاملات تجاری امریکا با دنیا است و از طرف دیگر شکست او می تواند تنش را در کاخ سفید و بدنه سیاسی امریکا افزایش دهد. در هر دو روی سکه بی ثباتی و عدم اطمینان در مورد وضعیت اقتصادی دنیا وجود خواهد داشت.

بازارهای کدام کشورها عکس العمل نشان دادند
 به گزارش چاینا دیلی تاثیر اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن روی بازار سهام این کشور چشمگیر بوده است. ارزش بازار سهام این کشور بعد مناظره بالغ بر ۴ درصد تنزل پیدا کرد ولی کارشناسان بازار چین این وضعیت را روانی و موقتی اعلام کردند. در این روز ارزش بازار سهام سنگاپور ۰.۲ درصد، ارزش بازار سهام شانگهای ۰.۶ درصد و ارزش بازار سهام مالزی ۰.۱۲ درصد نسبت به روز قبل کاهش پیدا کرد. ارزش سهام در کشور کره جنوبی بعد از مناظره بایدن و ترامپ تغییری نکرد و در کشور تایلند با کاهش ۰.۱۶ درصدی  همراه بود.

تحلیل گر ارشد بانک گلدمن ساکس در مورد تاثیر  انتخابات امریکا روی بازارهای مالی دنیا گفت: «انتظار می رود پیروزی بایدن و حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری زمینه را برای افزایش ارزش بازارهای مالی در تمامی دنیا به خصوص در چین و کشورهای جنوب شرق آسیا فراهم کند. انتخاب ترامپ برای دومین دوره نشان می دهد که تنش در روابط اقتصادی امریکا و چین ادامه خواهد داشت و این خبر نه برای اقتصاد منطقه و نه برای اقتصاد دنیا خبر امیدوارکننده و مثبتی نیست.»

طبق گزارش گلدمن ساکس مناظره برگزار شده در اوهایو این نگرانی را در دنیا ایجاد کرد که ماه های پر تنش تری در پیش رو داریم و در این ماه ها سرمایه گذاری و تصمیم های بزرگ کار نادرستی است. این ماه های پر تنش در سالی که با همه گیری کرونا شروع شد و با بسته شدن مرزها ادامه پیدا کرد، در سالی که رکود در تمامی کشورها مشاهده می شود و نرخ بالای بیکاری مردم را در تامین هزینه های زندگی دچار مشکل کرده است، می تواند چالشهای تازه ای به همراه داشته باشد و بر سطح بی ثباتی و عدم اطمینان در مورد زمان و سرعت احیای اقتصادی بیفزاید.

 گلدمن ساکس در ادامه گزارش از افزایش نگرانی ها در مورد نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط ترامپ نوشت. در این  گزارش آمده است: «این انتخابات را می توان متفاوت ترین انتخابات ریاست جمهوری در طول تاریخ امریکا دانست. انتخاباتی  که به بی ثباتی های امسال می افزاید و حتی نگرانی های مضاعفی را به فعالان اقتصادی تحمیل می کند.»

کاهش سرمایه گذاری در بازارهای در حال گذار در دوره ترامپ
استوارت ریتسون، یکی از پژوهشگران مرکز مطالعات آویوا به رویترز گفت: «در دوره ریاست جمهوری ترامپ سرمایه گذاری مستقیم خارجی امریکا در کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار دنیا به نصف دوره اوباما تقلیل یافت و اگر برای دومین بار به عنوان رییس جمهور وارد کاخ سفید شود، این سیاست را ادامه خواهد داد. انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهوری برای دومین بار به معنی تداوم سیاست کاهش سرمایه گذاری امریکا در کشورهای در حال توسعه و کاهش فرصتهای تجاری و اقتصادی در این کشورها است و در نهایت می تواند کاهش نرخ رشد اقتصادی و افت بازارهای مالی را به همراه بیاورد. در روی دیگر سکه فردی قرار دارد که به ظاهر متمایل به برقراری ارتباط سازنده با دنیا است. او حامی تجارت و تولید است و اصلاح روابط آسیب دیده با چین را در دستور کار خود قرار داده است. بنابراین اگر بایدن در انتخابات پیروز شود می توانیم افزایش جریان سرمایه گذاری امریکا در کشورهای در حال توسعه به خصوص چین را شاهد باشیم. این شرایط می تواند باعث افزایش ارزش پول کشورهای در حال توسعه و افزایش عملکرد اقتصادی این کشورها شود و رشد را برای آنها به ارمغان بیاورد.»

کد خبر: ۴۴٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha