۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
رشد ۴.۲ درصدی سالانه بازار  کنجاله سویا
وضعیت بازار جهانی کنجاله سویا تا ۴ سال آینده چگونه خواهد بود؟

رشد ۴.۲ درصدی سالانه بازار کنجاله سویا

به گفته کارشناسان جهانی بازار کنجاله سویا رو به رشد است و تا ۴ سال آینده با رشد سالانه ۴.۲ درصد به ارزشی حدود ۱۱۲.۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار کنجاله سویا از نظر کاربرد شامل خوراک دام، صنایع غذایی، نوشیدنی و محصولات بهداشتی می شود و از نظر جغرافیایی نیز به مناطق آمریکای شمالی، اروپا، آسیا-اقیانوسیه، آمریکای جنوبی و خاورمیانه و آفریقا تقسیم بندی می شود.

بر اساس این گزارش، در حالی که ارزش بازار کنجاله سویا در سال ۲۰۱۸ حدود  ۸۸.۲ میلیارد دلار ارزیابی شده بود، پیش بینی می شود نرخ رشد سود مرکب سالانه این بازار معادل ۴.۲ درصد باشد و تا سال ۲۰۲۴ به ارزش ۱۱۲.۶ میلیارد دلار برسد.

گفتنی است کشور چین بزرگترین کشور تولیدکننده کنجاله سویا است، با ظرفیت ۷۵.۲ میلیون تن و پس از آن نیز ایالات متحده قرار دارد به طوری که سالانه حدود ۴۲.۲ میلیون تن تولید دارد.

اصلی ترین کشورهای واردکننده و صادرکننده کنجاله سویا
جالب است بدانید عمده وارد کنندگان کنجاله  سویا ۳ کشور ویتنام، بلژیک، اسپانیا هستند. از سوی دیگر صادرکنندگان عمده این محصول نیز ۳ کشور ایالات متحده، ایتالیا  و هند و سایر کشورها هستند.

افزایش تقاضا برای پروتئین با کیفیت بالا در سویا باعث می شود که تا سال ۲۰۲۴ تقاضای بالا برای کنجاله سویا، ادامه داشته باشد و این تقاضا عمدتاً از سوی  صنعت خوراک دام و طیور خواهد بود

به گفته کارشناسان جهانی،   افزایش تقاضا برای پروتئین با کیفیت بالا در سویا باعث می شود که تا سال ۲۰۲۵ تقاضای بالا برای کنجاله سویا، ادامه داشته باشد که این تقاضا عمدتاً از سوی  صنعت خوراک دام و طیور خواهد بود.

همانطور که می دانید  کنجاله سویا محصول جانبی باقیمانده پس از استخراج روغن از دانه های سویا است و به طور کلی به ۲ دسته تقسیم می شود؛ که عبارتند از کنجاله سویا با پروتئین بالا با ۴۷ تا ۴۹ درصد پروتئین و ۳ درصد فیبر و همچنین کنجاله سویای معمولی با ۴۳ تا  ۴۴ درصد پروتئین که از  دانه های پوست کنده شده به دست می آید.

دلایل افزایش تقاضا برای مواد غذایی غنی از پروتئین

به گفته کارشناسان جهانی، کنجاله سویا یکی از مهمترین منابع پروتئین است. در حقیقت این پروتئین دارای ترکیب منحصر به فردی از اسید آمینه است و می تواند به عنوان جایگزینی برای پروتئین های غلات استفاده شود.

نکته قابل توجه در مورد کنجاله سویا این است که از کنجاله سویا برای تغذیه حیوانات و انسان تواما استفاده می شود.

کنجاله سویا یکی از مهمترین منابع پروتئین است و  دارای ترکیب منحصر به فردی از اسید آمینه است که می تواند به عنوان جایگزینی برای پروتئین های غلات استفاده شود

علاوه بر این دلایل اصلی افزایش تقاضا برای غذاهای غنی از پروتئین، فواید آن برای سلامتی و افزایش تعداد دام، گاو، نشخوار کنندگان و سایر حیواناتی است که از کنجاله سویا تغذیه می شوند! دلیل دیگر افزایش تقاضا برای غذاهای غنی از پروتئین، محدودیت های اعمال شده برای محصولات جانبی کشتارگاهی است که به نوبه خود بازار کنجاله سویا را افزایش داده است.

سهم ۴۰ درصدی آسیا و اقیانوسیه در بازارهای جهانی  کنجاله سویا
بر اساس داده های این گزارش، آسیا و اقیانوسیه، با سهم بیش از ۴۰٪ در سال ۲۰۱۸، در سطح جهانی بر بازار سویا تسلط داشته اند. از سوی دیگر کشور چین از نظر میزان مصرف کنجاله سویا در منطقه آسیا و اقیانوسیه، با ۷۷ درصد در سال ۲۰۱۸ بیشترین سهم را از آن خود کرده است.

جالب است بدانید کشور چین به طور عمده وابستگی زیادی به کنجاله سویا دارد چرا که در بخش خوراک دام و طیور یک مصرف کننده نهایی است.

گفتنی است با افزایش تعرفه های واردات، تغییراتی در زمینه سهمیه بندی سطح پروتئین در رژیم های غذایی حیوانات ایجاد شده است که همچنان بر بازار کنجاله سویا تأثیر می گذارد.

کد خبر: ۴۴٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha