۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با کاربردی‌کردن فناوری
رییس جهاد دانشگاهی مطرح کرد

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با کاربردی‌کردن فناوری

طیبی، رییس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که اقتصاد دانش‌بنیان چیزی جز توسعه و کاربردی کردن فناوری نیست، گفت: متأسفانه کشور درگیر مسایل سیاسی شده، اما تدابیر مقام معظم رهبری چراغ راهی است که عزم و اراده ما را مصمم‌تر می‌کند.

به گزارش بازار، حمیدرضا طیبی امروز ۹ مهر در نشستی با رییس، معاونان و رؤسای مراکز جهاددانشگاهی گیلان، گفت: اساس توسعه هر کشور منوط بر توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه است.

رییس جهاددانشگاهی با بیان این‌که اقتصاد دانش‌بنیان چیزی جز توسعه و کاربردی کردن فناوری نیست، افزود: متأسفانه کشور درگیر مسایل سیاسی شده، اما تدابیر مقام معظم رهبری چراغ راهی است که عزم و اراده ما را مصمم‌تر می‌کند.

وی با بیان این‌که ما علاقه‌مند هستیم که کشور براساس نیاز خود به ما مأموریت دهد، گفت: توان و ظرفیت انجام کارهای بزرگ در کشور وجود دارد؛ ما تلاش می‌کنیم که این نقش را ایفا کنیم و در این راستا پاسخ‌های مثبت هم دریافت کردیم.

طیبی افزود: پارسال برای ۳۱ طرح فناورانه اعتبار ۳۱ میلیون یورویی اختصاص یافت و در تلاش هستیم این روند برای امسال و سال آینده هم ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با تعریف طرح‌های فناورانه پیشرفته همین منابع را تأمین کنیم تا همه واحدهای استانی هم ۲ تا ۳ طرح شاخص داشته باشند.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: خوشبختانه این نگاه نسبت به جهاددانشگاهی وجود دارد که می‌تواند با تعریف زنجیره‌ای از فناوری‌های پیوسته مشکلات کشور را در برخی از ابعاد حل کند؛ علاوه بر این در حوزه علوم انسانی و اجتماعی هم توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های موجود در جهاددانشگاهی وجود دارد.

طیبی تصریح کرد: باید به لحاظ فرهنگی، فناورانه و علمی مأموریت محور باشیم تا کشور بر اساس اعتقادات دینی و امکانات موجود به پیشرفت برسد؛ بنابراین اگر طرح فناورانه خوبی تعریف شود، ظرفیت لازم برای تامین منابع وجود دارد.

وی با بیان این‌که شرایط کشور سخت است و باید خود را در مسیری قرار دهیم که تأمین منابع کنیم، خاطرنشان کرد: آموزش‌های تخصصی را باید به سمت مهارت محوری هدایت کنیم تا افراد بتوانند مشاغل خانگی ایجاد کنند.
رییس جهاددانشگاهی گفت: استان گیلان ظرفیت زیادی دارد، به ویژه در حوزه حل معضل پسماند می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد، در این راستا به‌صورت جدی حامی شما هستیم و حتی می‌توانید نیروهای نخبه دانشگاهی را جذب کنید.

طیبی با تأکید بر حفظ فرهنگ جهادی، تصریح کرد: خوشبختانه جهاددانشگاهی با سابقه‌ای که دارد، از جایگاه ویژه‌ای نزد مسؤولان برخوردار است، بنابراین باید فرهنگ جهادی را که برگرفته از تعامل ایمان، علم، عمل و تلاش خستگی‌ناپذیر است، حفظ کنیم و شاهد خدمات خوب در کشور باشیم.

جهت گیری پژوهشی جهاد دانشگاهی گیلان فناورانه است
در ادامه فریبرز جمالزاد اظهار کرد: سیاست گذاری کلان سازمان جهاددانشگاهی گیلان جهت گیری پژوهش‌ها به سمت طرح‌های فناورانه است.

وی افزود: در گیلان با توجه به وجود پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی ظرفیت تحقق طرح‌های فناورانه وجود دارد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی گیلان، با اشاره به این‌که صرفا سرمایه گذاری در بلندمدت پاسخگو نیست، گفت: تقویت دوره‌های تخصصی کوتاه مدت پنج ساله، آموزش در حوزه ورزش، پیگیری طرح‌های اشتغال‌زایی و ... از جمله برنامه‌های در دستور کار است.

جمالزاد، درخصوص طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی گیلان نیز، ادامه داد: طرح‌های فناورانه نظیر تصویربردای با امواج لیزری توسط پهبادهای عمود پرواز و همچنین تصفیه پساب صنعتی واحدهای نفتی از جمله پروژه‌های شاخص جهاددانشگاهی گیلان است. طرح فناورانه تصفیه پساب صنعتی واحدهای نفتی در مرحله عقد قرارداد بوده و در این پروژه تصفیه پساب برای ۳ هزار بشکه در روز انجام می‌گیرد که خروجی آن برای محیط پذیرنده مناسب است.

وی با اشاره به سفر آقای سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور به استان گیلان، خاطرنشان کرد: به موجب این سفر ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای جهاد دانشگاهی جهت اجرای طرح‌های فناورانه در نظر گرفته شد که تاکنون حدود شش طرح فراهم شده و سه طرح در مقیاس بزرگ است.

کد خبر: ۴۴٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha