۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
شانه به شانه افزایش قیمت تخم مرغ؛ مرغ گرانی یک‌پا دارد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

شانه به شانه افزایش قیمت تخم مرغ؛ مرغ گرانی یک‌پا دارد

مشهد- ساز ناکوک دولت در افزایش قیمت دلار، کمبود نهاده‌های طیور و پا پس کشیدن در حمایت از تولیدکننده‌ها موجب شده تا تخم‌مرغ در بازار کمیاب و گران شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: تخم‌مرغ کیلویی هفت هزار تومان که تا چند ماه پیش مشتری نداشت حالا به‌واسطه گرانی طبق‌طبق افاده برای مصرف‌کننده دارد و نوسان قیمت آن‌هم چون دلار مصرف‌کنندگان را با سردرگمی روبرو کرده است.

قیمت تخم‌مرغ که تا کیلویی ۱۸۵ هزار ریال در ماه گذشته رکورد زد حالا باقیمت ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ ریال سعی کرده تا به مصرف‌کنندگان روی خوش‌نشان دهد اما بنا بر گفته بسیاری از تولیدکنندگان به این موضوع نباید زیاد امیدوار بود و احتمال گرانی آن در صورت روند ادامه وضعیت فعلی در کمبود دان مرغ وجود دارد.

مسئولان خراسان رضوی که سعی دارند تا تخم‌مرغ را به ازای هر کیلو ۱۲۰ هزار ریال در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند حال بسیاری از مردم را چشم‌انتظار گذاشته اما این وعده در حالی داده‌شده که مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی به بازار می‌گوید: ادامه فعالیت در این شرایط و با این قیمت‌ها غیرممکن است!

اگرچه مسئولان بازرگانی سعی دارند تا با اهرم تشویق قیمت‌ها را به هر طریق غیرممکن تعدیل کنند اما ظاهراً مرغ تولیدکنندگان یک‌پا داشته چون قریب به‌اتفاق اذعان می‌کنند که این قیمت‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

وعده مسئولان برای ارزانی
در همین راستا معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جلسه پیرامون کاهش قیمت تخم‌مرغ اذعان کرد: اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان قول داده که  توزیع تخم‌مرغ باقیمت مصوب را آغاز کند.

مسئولان خراسان رضوی که سعی دارند تا تخم‌مرغ را به ازای هر کیلو ۱۲۰ هزار ریال در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند حال بسیاری از مردم را چشم‌انتظار گذاشته اما این وعده در حالی داده‌شده که مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی به بازار می‌گوید: ادامه فعالیت در این شرایط و با این قیمت‌ها غیرممکن است!

علی غفوری‌مقدم اظهار کرد: این موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار استان با حضور نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار مطرح و مقرر شد تا اتحادیه آن دسته از مرغدارانی که امکان تحویل تخم‌مرغ باقیمت مصوب ۱۲ هزار تومان رادارند برای همکاری معرفی کند.

وی با اشاره به این موضوع که اتحادیه در خصوص توزیع و تحویل تخم مرغ به قیمت مصوب اعلام آمادگی کرده است افزود: در جلسه هماهنگی که به همین منظور با حضور مسئولان جهاد کشاورزی برگزار شد هم چنین مقرر شد تا مواد اولیه خوراک طیور برای مرغدارانی که در این طرح مشارکت می‌کنند، تأمین شود.

غفوری‌مقدم ادامه داد: از آن جا که هنوز میزان تامین تخم مرغ به قیمت 12 هزار تومان از طرف اتحادیه مشخص نیست لذا توزیع تخم مرغ با قیمت مصوب ابتدا در اختیار بازارهای شهرداری و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای با اولویت مناطق حاشیه ای و محروم قرار  خواهد گرفت و در صورت تامین به میزان لازم در شبکه صنفی توزیع خواهد شد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر عده‌ای از تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار به قیمت اعلام‌شده معترض هستند، عنوان کرد: تولیدکنندگان اعلام می‌کنند قیمت ۱۲ هزار تومان برایشان توجیه ندارد، به همین دلیل در جلسه تأکید شد تا جهاد کشاورزی برای آن دسته از مرغدارانی که در این طرح مشارکت کنند، دان باقیمت مصوب تأمین کند تا انگیزه‌ای برای مشارکت در طرح ایجاد شود.

قیمت مصوب و اعتراض تولیدکنندگان
در همین رابطه مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی از قیمت‌های مصوب و دولتی انتقاد کرده بیان کرد: دولت مقرر و مصوب کرده است که هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۱۲ هزار تومان تحویل شود سپس با نرخ مصوب ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش برسد اما همین افزایش قیمت در ماه گذشته نیز جوابگوی تولید کننده نیست.

سید حسین موسوی نژاد به بازار می‌گوید: گرانی دارو، واکسن، دان مرغ و افزایش هزینه‌های کارگری و حامل انرژی برای همگان روشن واضح است و لذا با لحاظ کردن این فاکتورها در تولید تخم‌مرغ نمی‌توان به قیمت کیلویی ۱۲ هزار تومان رسید.

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت یک کیلو تخم‌مرغ تمام‌شده برای تولیدکننده چقدر است اظهار می‌کند: قیمت تمام‌شده برای یک کیلوگرم تخم‌مرغ بیش از ۱۵ هزار تومان است اما دولت تولیدکننده را اجبار می‌کند که درب مرغداری این محصول را به قیمت ۱۲ هزار تومان عرضه کنیم!

وی بابیان اینکه فروش تخم‌مرغ با این قیمت‌ها برای تولیدکننده هیچ توجیه اقتصادی ندارد ادامه می‌دهد: این موضوع موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به کشتار مرغ‌های تخم‌گذار روی بیاورند که این موضوع درنهایت و درآینده به کمبود و گرانی بیشتر دامن می‌زند.

اختلاف قیمت تخم‌مرغ در بازار
اگرچه بنا بر اظهارات  مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی تخم‌مرغ باید کیلویی ۱۲ هزار تومان درب مرغداری تحویل و درنهایت کیلویی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در مغازه‌ها به فروش برسد اما قیمت بررسی‌شده توسط خبرنگار بازار گویای تفاوت قیمت‌های فاحش در بازار است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش در خصوص علت تفاوت قیمت تخم‌مرغ از این فروشگاه تا فروشگاه بعدی را تفاوت در نحوه ارائه خدمات عنوان می‌کند.

تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی تابع قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار به قیمت ۱۲ هزار تومان درب مرغداری و ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف‌کننده نیستند چون تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی‌شده معمولاً غنی‌شده و خاص هستند

موسوی نژاد عنوان می‌کند: قیمت مصوب کیلویی ۱۲ هزار تومان درب مرغداری قیمت تخم‌مرغ فلّه است لذا بسیاری از سوپرمارکت‌ها تخم‌مرغ عمده ندارند که به قیمت مصوب عرضه کنند و این اختلاف قیمت‌ها ناشی از همین موضوع است.

وی یادآورمی شود: تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی تابع قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار به قیمت ۱۲ هزار تومان درب مرغداری و ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف‌کننده نیستند چون تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی‌شده معمولاً غنی‌شده و خاص هستند.

کاهش مرغ تخم‌گذار
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی بابیان اینکه مشکلات این صنف موجب کاهش تعداد مرغ‌های تخم‌گذار شده است بیان می کند: ماسال گذشته در این بازه هشت و نیم میلیون مرغ تخم‌‎گذار داشتیم اما اکنون این تعداد شش و نیم میلیون قطعه است که دو میلیون نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی ادامه می دهد: مرغدار وقتی مرغ خود را می‌‎کشد تا این مرغ بخواهد جایگزین شود، هشت‌تا ۹ ماه زمان طی می‌شود لذا در حال حاضر ما دو میلیون مرغ تخم‌گذار کمتر از سال قبل در استان داریم و اگر این روند ادامه پیدا کند تا شب عید همین امسال همین تعداد موجود نیز رو به نابودی خواهد رفت.

کد خبر: ۴۴٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha