۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
مسکن کشش رشد قیمت ندارد/ سازندگان بر طبل گرانی مسکن نزنند
کارشناسان در گفت و گو با بازار:

مسکن کشش رشد قیمت ندارد/ سازندگان بر طبل گرانی مسکن نزنند

رشد قیمت مصالح ساختمانی و فولاد این روزها تهدیدی برای بخش مسکن محسوب شده و به نظر می رسد این موضوع دستاویزی برای برخی سازندگان مسکن شده تا به بهانه رشد قیمت تمام شده،قیمت مسکن را در بازار افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار بازار،سمت و سوی بازار مسکن این روزها یکی از نقاط کور برای بخش مسکن محسوب می شود چرا که از یک سو قدرت خرید مسکن پایین است و از سوی دیگر قیمت تمام شده مسکن به دلیل رشد نهاده های مسکن در حال رشد است.

این دوگانگی در بخش مسکن موجب شده تا تمام کارشناسان مسکن و حتی فعالان بازار با احتیاط در خصوص شرایط حال و حتی آینده مسکن اظهارنظر کنند.

کارشناسان و تحلیلگران مسکن بر این باور هستند که وقتی مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای در کشور شناخته می شود پس رشد قیمت مسکن چندان عجیب نباید به نظر برسد.پس اینگونه می شود که همواره رابطه تنگاتنگی بین تورم و بازار مسکن بوجود می آید.

اکثر فعالان بازار و اقتصاددانان بر این باور هستند که اگر اتفاق خاصی در اقتصاد کلان رخ ندهد نباید قیمت مسکن افزایش یابد.

*اگر اتفاق خاصی در بخش‌های کلان اقتصاد رخ ندهد نباید شاهد نوسانات شدید قیمتی در بازار مسکن باشیم

مهدی غلامی کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اگر اتفاق خاصی در بخش‌های کلان اقتصاد رخ ندهد نباید شاهد نوسانات شدید قیمتی در بازار مسکن باشیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت مسکن دو سال پیش زیادی رشد داشت که همین موضوع باعث شده تا قدرت خرید متقاضیان کاهش یابد.پس وقتی مسکن کشش رشد قیمت ندارد دلیلی برای رشد قیمت نمی بینیم.

غلامی تاکید دارد که اگر اتفاقاتی مثل جهش نرخ دلار و یا تصمیماتی مثل افزایش قیمت بنزین رخ ندهد با قاطعیت می‌توان گفت که قیمت مسکن رشد نخواهد داشت.

نکته ای که این روزها در بازار مسکن به خصوص توسط برخی دفاتر مشاور املاک مطرح می شود این است که قیمت مسکن در سال آینده در اندازه نرخ تورم رشد خواهد کرد.ظاهرا این تصور در میان برخی متقاضیان مسکن اینگونه جا افتاده است که اگر در سال 98 اقدام به خرید مسکن کنند حداقل در یک واحد 100 متری چندین میلیون تومان آن واحد مسکونی را ازرانتر خرید خواهند کرد. 

غلامی در پاسخ به این سئوال که آیا سال آینده قیمت مسکن به اندازه نرخ تورم رشد خواهد کرد یا خیر؟ معتقد است که در سال های 92 تا 96 که شاهد یک رکود سنگین در بازار مسکن بودیم قیمت مسکن هیچگاه به اندازه نرخ تورم رشد نکرد چرا که مردم و متقاضیان مسکن تصوری از رشد قیمت نداشتند و مسکن نیز جذابیتی برای سرمایه گذاران و سفته بازان برای رشد قیمت نداشت.

وی تاکید کرد:نمی توان گفت که چون تورم عمومی در سال آینده به میزان 15 درصد رشد خواهد کرد پس بنابراین سال آینده نیز قیمت مسکن حداقل در حد نرخ تورم رشد خواهد داشت.

اکثر سازنده های مسکن و انبوه سازان فعال می گویند مادامی که قیمت مسکن رشد جهشی داشته باشد نمی توان از آینده بازار اطلاع دقیق به متقاضیان داد اما ثبات قیمت مسکن هم برای سازنده های مسکن خوش یمن نخواهد بود چرا که وقتی قیمت مسکن رشد نمی کند سازنده‌های مسکن به ساخت و ساز ترغیب نمی شوند.

*افزایش قیمت مصالح ساختمانی تهدیدی بر قیمت تمام شده مسکن خواهد بود

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان معتقد است که افزایش قیمت مصالح ساختمانی در پاییز تهدیدی بر قیمت تمام شده مسکن خواهد بود و در نتیجه رشد قیمت مسکن دور از انتظار نیست حتی اگر قدرت خرید مسکن پایین باشد.

وی می گوید:وضعیت ساخت و ساز چندان مناسب نیست و هر روز با اقدامات جدیدی شاهد بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن هستیم که رشد قیمت فولاد و انواع مصالح ساختمانی یکی از دلایل است.

*قیمت مسکن نباید بلافاصله متاثر از رشد قیمت مصالح ساختمانی رشد کند

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه رصد ما از 50 مشاور املاک حاکی از این بود که قیمت مسکن رشد نداشته است چرا که خریداری در بازار نیست که بخواهد قیمت هم دستخوش تغییر شود.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در سال 99 نیز اگر رشد داشته باشد کمتر از نرخ تورم عمومی اعلام شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود گفت:اگر هم قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته و بخواهد بر قیمت مسکن و قیمت تمام شده اثر بگذارد باید ماهها بگذرد تا تولید مسکن با نرخ های جدید مصالح ساختمانی باشد.

وی ادامه داد:بنده معتقد هستم که قیمت مسکن نباید بلافاصله متاثر از رشد قیمت مصالح ساختمانی رشد کند چرا که بازار مسکن در سال گذشته شاهد رشد 100 درصدی قیمت‌ها بوده است و متقاضیان این بازار دیگر قدرت خرید آنچنانی برای واحدهای مسکونی با قیمت بالاتر را ندارند.

*تا نیمه اول سال ۹۹ هیچ تغییری در رشد قیمت‌ها نخواهیم داشت

اما حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز می گوید: حباب قیمتی در بازار مسکن شکسته شده و قیمت‌ها به کف بازار رسیده است و بازار مسکن ظرفیت کشش افزایش قیمت را ندارد و تا نیمه اول سال ۹۹ هیچ تغییری در رشد قیمت‌ها نخواهیم داشت.

او می افزاید:فعالان مصالح ساختمانی باید از تمام توان خود برای متعادل کردن نرخ این محصولات استفاده کنند، زیرا اگر قیمت‌ها تعدیل شود، بازار مسکن رونق گرفته و ساخت‌وساز افزایش می‌یابد و در نهایت میزان فروش محصولات ساختمانی بالا می‌رود.

به طور حتم نرخ تمام شده تولید مسکن تحت تأثیر عوامل مختلفی است که مصالح و تجهیزات ساختمانی یکی از مسائل بسیار مهم در این حوزه محسوب می‌شود، بنابر این تعدیل شدن نرخ مصالح به نفع بازار مسکن خواهد بود.

در شرایط کنونی بازار مسکن به دلیل افزایش نرخ ملک دچار رکود تورمی شدیدی شده و امروز خریداران قدرت خرید مسکن را ندارند، حال به نظر می‌رسد که تلاش برای تولید مسکن ارزان قیمت می‌تواند به بازار رونق ببخشد.

 به نظر می رسد مسکن روزهای بدون تنشی را سپری می کند و اگر اتفاق خاصی در بخش کلان اقتصاد و مولفه های تاثیرگذار بر مسکن نیافتد قیمت مسکن از ثبات نسبی خوبی در سال 99 برخوردار خواهد بود.اما اگر رشد قیمت مصالح ساختمانی و قیمت آهن آلات بتوانند بر قیمت نهایی و تمام شده مسکن تاثیر مستقیمی بگذارند بدون شک بازار مسکن در سال 99 شاهد رشد قیمت خواهد بود.

امید است برخی سازندگان مسکن به بهانه رشد قیمت تمام شده،قیمت مسکن را در بازار افزایش ندهند چرا که مسکن چند صد شغل را پوشش می دهد پس رکود بیشتر بازار مسکن باعث کاهش بیکاری ،کاهش تعداد معاملات و عمیق تر شدن رکود خواهد شد.پس رشد قیمت مسکن نه به نفع مردم و متقاضیان مسکن و نه به نفع سازندگان مسکن خواهد بود.

کد خبر: ۴٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha