۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
لزوم آمادگی برای تغییر با اثرگذاری فناوری بر مشاغل
یادداشت؛

لزوم آمادگی برای تغییر با اثرگذاری فناوری بر مشاغل

همدان- «حرکت به سمت شهر هوشمند نوید زندگی راحت‌تر می دهد اما تغییرات ساختاری در مشاغل را هم با خود به همراه می‌آورد بر همین اساس آنچه مسلم است اینکه باید خودمان را برای تغییر آماده کنیم»؛ این جملات بخشی از یادداشت صفورا کاظمیان کارشناس و فعال رسانه برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

صفورا کاظمیان؛ بازار: با ورود اینترنت بسیاری امور تغییرکرد، این فناوری علاوه بر این‌که تغییرات بسیاری در سبک زندگی ایجاد کرد مشاغل را هم با دگرگونی‌های فراوان روبه‌رو کرد و حتی توانست در چاپ اسکناس تأثیر بگذارد.

یکی از مهم‌ترین کارکردهای فناوری هموار کردن امور است به نحوی که با خطای کم‌تر و صرفه‌جویی در وقت و هزینه بتوان بهره‌وری در کارها را ارتقا داد

یکی از مهم‌ترین کارکردهای فناوری هموار کردن امور است به نحوی که با خطای کم‌تر و صرفه‌جویی در وقت و هزینه بتوان بهره‌وری در کارها را ارتقا داد؛ بنابراین ثمره فناوری زندگی راحت‌تر خواهد بود.

این طبیعی است که در هر دوره با ظهور فناوری‌ها زندگی و مشاغل با تغییر مواجه شود اما با توجه به مشاغلی که بر بستر اینترنت به وجود آمده این سوال پیش می آید که سرنوشت مشاغل سخت چه می‌شود؟

این‌روزها کسب و کارهای اینترنتی با نیاز به سرمایه اندک و حتی بدون نیاز به سرمایه با درآمد مطلوب، جای خود را بین جوانان باز کرده تا جایی که حتی سوپرمارکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند اگر در فضای مجازی هم فعال باشند درآمد بهتری خواهند داشت .

در شهرهایی که به سمت هوشمند شدن حرکت می‌کنند عده‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که با مارکت‌های اینترنتی می‌توانند بیش از فروشگاه‌های واقعی فروش داشته باشند و می‌توانند با صرفه‌جویی در هزینه‌های جانبی به میزان فروشگاه‌های غیراینترنتی سودآوری کنند

داستان آنجا جالب تر می شود که در شهرهایی که به سمت هوشمند شدن حرکت می‌کنند عده‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که با مارکت‌های اینترنتی می‌توانند بیش از فروشگاه‌های واقعی فروش داشته باشند و می‌توانند با صرفه‌جویی در هزینه‌های جانبی به میزان فروشگاه‌های غیراینترنتی سودآوری کنند.

حرکت به سمت شهر هوشمند نوید زندگی راحت‌تر را دارد اما تغییرات ساختاری در مشاغل را هم با خود به همراه می‌آورد که شاید یکی از نتایج آن تنبلی انسان‌ها باشد ولی این را هم در کنار تلاش برای هوشمندسازی شهرها می‌توان به افراد آموزش داد که از وقت و زمانی که اضافه می‌آورند برای مطالعه یا رسیدگی به خانواده، اقوام و حضور در امور عام‌المنفعه استفاده کنند.

لزوم ارائه آموزش‌های لازم برای مواجهه با تغییرات احتمالی
در کنار همه این‌ها از یک مورد نباید غفلت کرد آن‌هم مشاغلی است که به زودی با تغییرات ساختاری عجیب روبه‌رو خواهند شد؛ افرادی که در این کسب و کارها مشغولند نباید آسیب ببینند و باید به این افراد آموزش‌های لازم را برای مواجهه با تغییر داد.

اگر در حیطه روزنامه‌نگاری این مبحث را باز کنیم باید اعتراف کنم که روزنامه‌نگاران فعلی تتمه دارندگان این حرفه با این سبک و سیاق خواهند بود و با راحتی‌ که اینترنت به جوانان چشانده بعید است رغبتی در افراد جویای کار دیده شود که با وجود سختی این شغل و درآمد اندکش به این حرفه تمایل پیدا کنند.

این وضعیت را به سایر مشکلات این حوزه بیفزایید تا به این نتیجه برسید که به زودی در حرفه روزنامه‌نگاری با تغییرات ساختاری مهم روبه‌رو خواهیم شد و در این میان از همه این‌ها مهم‌تر خود روزنامه‌نگاران هستند که باید برای تغییرات پیش‌رو آماده شوند.

درست است که ژاپن همچنان روزنامه سیاه و سفید پرتیراژ دارد یا فرانسه هم وضعش اینچنین است اما ایران راه دیگری در پیش گرفته و خواهد گرفت که برآیندش متفاوت از دیگر کشورها خواهد بود.

غرض از بیان این موارد جز این نیست که باید برای تغییر خودمان را آماده کنیم؛ شاید روزی مثل قاشق‌تراشی، چاقوسازی، چرم‌سازی، نمدمالی، فرش‌بافی و خیلی‌های دیگر، حرفه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری هم طالب نداشته باشد.

کد خبر: ۴۴٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha