۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
سیب‌زمینی زمین‌خورده ارزش‌گذاری صادراتی/ ارزانی محصول دست‌رنج کشاورزان را به باد داد
بازار گزارش می‌دهد؛

سیب‌زمینی زمین‌خورده ارزش‌گذاری صادراتی/ ارزانی محصول دست‌رنج کشاورزان را به باد داد

همدان- سیب زمینی کاران استان همدان که به واسطه برداشت سالانه یک میلیون تن سیب زمینی همدان را در تولید این محصول رتبه دار کشور کرده اند این روزها حال و روز خوشی ندارند و افزایش تعرفه صادراتی را موجب روی دست ماندن تولیداتشان عنوان می کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در استان همدان سالانه بین ۲۲ تا ۲۶ هزار هکتار سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی کشت می‌شود که این امر موجب شده تا همدان با تولید یک میلیون تن محصول به عنوان قطب اصلی تولید سیب‌زمینی کشور محسوب شود.

در حالی که استان همدان در جایگاه نخست تولید سیب‌زمینی کشور قرار گرفته اما کشاورزان این استان هنگام برداشت محصول با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند.

قیمت هر کیلو سیب‌زمینی به مبلغ یک هزار تومان در سر زمین رسیده و این در حالی است که تولید هر کیلو از این محصول برای کشاورز دوهزار تومان آب خورده است

چند صباحی است سیب‌زمینی‌کاران همدان دچار مشکل در صادرات شده‌اند و همین عامل قیمت هر کیلو سیب‌زمینی را به مبلغ یک هزار تومان در سر زمین رسانده و این در حالی است که تولید هر کیلو از این محصول برای کشاورز دوهزار تومان آب خورده است.

کشاورزان مدعی‌اند با ادامه این روند ورشکستگی کشاورزان حتمی است و وقتی پای صحبت کشاورزان می‌نشینیم هر کدام دلایلی را برای ارزانی سیب‌زمینی مطرح می‌کنند؛ اما آن‌چه در آن متفق‌القول هستند افزایش تعرفه صادراتی است که اذعان دارند این افزایش جلوی صادرات را گرفته است.

علیرضا فتحی کشاورز اهل کبودرآهنگ با اشاره به مشکلات و سختی‌های کشاورزی در این باره به خبرنگار بازار دلایلی را برای ارزانی سیب‌زمینی برشمرد که از جمله آنها بیماری کرونا است که موجب بسته شدن مرزها شده است.

وی ادامه داد: دومین علت ارزانی سیب‌زمینی تعرفه صادراتی است که دولت در نظر گرفته و همین مساله موجب متضرر شدن کشاورزان شده است.

دولت از هر ترانزیت حدود ۱۲۰ میلیون تومان تعرفه می‌گیرد و کشور عراق هم این هزینه را گران می‌داند و به همین دلیل نیاز سیب‌زمینی خود را از دیگر کشورها مخصوصاً از سمت پاکستان تأمین می‌کند

فتحی در مورد میزان تعرفه عنوان کرد: دولت از هر ترانزیت حدود ۱۲۰ میلیون تومان تعرفه می‌گیرد و کشور عراق هم این هزینه را گران می‌داند و به همین دلیل نیاز سیب‌زمینی خود را از دیگر کشورها مخصوصاً از سمت پاکستان تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت از هر ترانزیت ۴۵۰۰ دلار تعرفه می‌گیرد درباره وضعیتی که کشاورزان در این برهه دارند؛ گفت: همه سردرگم هستیم و در دوراهی قرار گرفته‌ایم به طوری که اگر محصول سیب‌زمینی که برایمان هر کیلو دوهزار تومان تمام شده را کیلویی ۱,۰۰۰ تومان بفروشیم سرمایه ما از بین می‌رود و اگر محصول را انبار کنیم باید متحمل هزینه بسیاری شویم.

این سیب زمینی کار کبودرآهنگی با بیان اینکه اغلب زمین‌های ما اجاره‌ای است و باید محصول را برداشت کنیم؛ گفت: از سوی دیگر چک دست دیگران داریم و ناچاریم سیب‌زمینی را با ضرر روی زمین به متقاضیان بفروشیم.

این کشاورز با بیان اینکه دولت می‌داند هر کیلو سیب‌زمینی چقدر برای کشاورز تمام شده است، از جهادکشاورزی خواست از تولیدکننده و صادرکننده حمایت کند.

با چند کشاورز دیگر هم از جمله عثمان عزیزی و مرتضی خوشه‌چین در این زمینه صحبت کردم که آن دو هم همین نظرها را داشتند اما در این میان یکی از صادرکنندگان سیب‌زمینی نظر دیگری داشت.

اگر از سوی عراق تقاضا برای خرید وجود داشته باشد تعرفه موضوع چندان مهمی نیست

سهراب اشتاب تولیدکننده و صادرکننده سیب‌زمینی به خبرنگار بازار گفت: اگر از سوی عراق تقاضا برای خرید وجود داشته باشد تعرفه موضوع چندان مهمی نیست.

وی که در همدان، لرستان و جیرفت به کشت سیب‌زمینی می‌پردازد؛ افزود: توقف صادرات به عراق به خاطر برداشت سیب‌زمینی در بخشی از مناطق عراق است که البته رو به پایان است.

اشتاب بیان کرد: یکی دیگر از دلایل این اتفاق انبار کردن سیب زمینی توسط تجار عراقی است که نیاز بازار عراق را تأمین می‌کند.

این صادرکننده با بیان اینکه به بعضی دیگر از کشورها مثل افغانستان و پاکستان صادرات دارم؛ تأکید کرد: مشکل این است که از طرف عراق تقاضا برای دریافت محصول سیب زمینی ایران وجود ندارد و اگر عراق درخواست کند تعرفه چندان هم مهم نیست.

پس از شنیدن صحبت‌های کشاورزان و یکی از فعالان عرصه صادرات محصولات کشاورزی برای بررسی بیشتر با ظاهر پورمجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان تماس گرفتم و در گفتگویی با وی جویایی چرایی وضعیت فعلی شدم.

اگر تعرفه صادرات را پایین بیاوریم قیمت سیب‌زمینی در استان و کشور بالا می‌رود
پورمجاهد با تأکید بر اینکه تعرفه صادراتی ارتباطی با توقف صادرات محصولات ندارد؛ افزود: تعرفه صادراتی کارکرد تنظیم بازار داخلی را دارد و اگر تعرفه صادرات را پایین بیاوریم قیمت سیب‌زمینی در استان همدان و کشور بالا می‌رود.

صادرکننده سیب‌زمینی در حالی که از کشورهای اطراف به‌شکل ریالی پول دریافت می‌کند نمی‌تواند به شکل ارزی این پول را به دولت بازگرداند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان توضیح داد: تنظیم تعرفه به دلیل قیمت‌گذاری درست در کشور است و مشکلات دیگری در حوزه صادرات وجود دارد که از جمله آن تعهد ارزی است که صادرکننده سیب‌زمینی در حالی که از کشورهای اطراف به‌شکل ریالی پول دریافت می‌کند نمی‌تواند به شکل ارزی این پول را به دولت بازگرداند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ارزش‌گذاری قیمت صادرات است که آن را بالا گذاشته‌اند و صادرکننده باید ارز بیشتری به دولت بپردازد و تولیدکننده و صادرکننده نظرش این است که این ارزش‌گذاری باید کاهش پیدا کند تا صادرکننده در تعهد ارزی ارز کمتری به دولت بپردازد.

پورمجاهد با اشاره به برگزاری کمیسیون کشاورزی که ۱۰ روز قبل در ملایر برگزار شد؛ توضیح داد: در این کمیسیون هم در قالب نامه و هم در قالب توضیحات از سوی جهاد کشاورزی همدان و استانداری مطرح کردیم که تعرفه گمرکی بابت ارزش‌گذاری صادراتی تغییر کند.

پورمجاهد ادامه داد: قرار شد تشکل‌های کشاورزی تقاضای خود را در این باره توسط سازمان جهاد کشاورزی همدان برای طهماسبی مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور بفرستند تا پیگیری شود.

لزوم تجدیدنظر در ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز با اشاره به نارضایتی برخی از فعالان اقتصادی استان همدان گفت: تجدیدنظر در ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی ضروری است و گمرک باید در این رابطه اقدام کند.

علی اصغر زبردست  اظهار کرد: در راستای تسهیل در صادرات استان همدان و کسب تعهد ارزی واقعی از صادرکنندگان نیازمند مساعدت گمرک هستیم.

وی عنوان کرد: طبق ماده ۱۶ قانون امور گمرکی، گمرک موظف است  ارزش گمرکی را بر اساس قیمت فروش کالا و هزینه‌های متعلقه را بر اساس اسناد ارائه شده توسط صادرکنندگان تعیین کند.

زبردست خواستار تفویض اختیار و تشکیل کمیته‌های ارزش گذاری کالاهای صادراتی به صورت استانی شد تا رفع مشکلات و گرفتاری فعالان اقتصادی با شتاب بیشتری انجام شود.

فعالان اقتصادی استان به تفاوت ارزش گمرکی درج شده در پروانه گمرکی و قیمت واقعی محصولات صادراتی اعتراض دارند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: در پی اعلام اسامی صادرکنندگان از سوی بانک مرکزی و تاکید دولت بر بازگشت ارز حاصل از صادرات برخی از فعالان اقتصادی استان به تفاوت ارزش گمرکی درج شده در پروانه گمرکی و قیمت واقعی محصولات صادراتی اعتراض دارند.

اما بخش جالب این پیگیری و گفتگو با کشاورزان اینجاست که با اینکه راه حل را برای آنان مطرح کردم انگیزه‌ای در آنها برای مراجعه به جهاد کشاورزی ندیدم گویی به این امر خوش بین نبودند اما امیدوارم کشاورزان این مطالبه گری را حق خود دانسته و کاهش تعرفه را از راهی که معاون استاندار پیش پای آنان گذاشت مطالبه کنند.

اگر باور داریم که تولید محصولات زراعی زیربنای اقتصاد کشور است و بدون این محصولات عملا زندگی برای همه دشوار خواهد بود، پس رسیدگی به زارعین به عنوان تامین کنندگان و گردانندگان مهم ترین چرخه اقتصادی کشور در مواقع بحرانی باید در راس تمام برنامه های مسئولین ذی ربط قرار بگیرد.

کد خبر: ۴۴٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha