۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
نرخ کمیسیون تعیین شده منطقی نیست
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران:

نرخ کمیسیون تعیین شده منطقی نیست

قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: نرخ تعیین شده برای مشاوران املاک درست و منطقی نیست و من به عنوان نماینده صنف، باید از مسائل صنفی خودم دفاع کنم.

به گزارش بازار، مصطفی قلی خسروی افزود: در کشورهای دیگر این رقم شش درصداست که از فروشنده دریافت می‌شود.

وی گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در تحقیق میدانی رقم سه دهم درصد را مطرح کرد که آن را قبول نکردیم و اصلاحیه دادیم، چون با این رقم، پنج هزار نفر از مشاوران املاک که پایین‌تر از میدان انقلاب مستقر هستند ضرر می‌کردند.

خسروی افزود: بعد از اصلاحیه، رقم چهار دهم درصد مطرح شد، اما وقتی به کمیسیون نظارت رفت همان ۲۵ صدم درصد تایید شد یعنی فروشنده و خریدار در مجموع نیم درصد حق کمیسیون پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اضافه کرد: حق کمیسیون ما نسبت به گذشته پایین آمده که گفتند قیمت خانه افزایش یافته با پایین آمدن حق کمیسیون شما ضرر نمی‌کنید در صورتی که این منطقی نیست.

خسروی گفت: ما براساس وظیفه، بخشنامه را به همه اعضای صنف ابلاغ کردیم، اما حق اعتراض نیز داریم و می‌توانیم به هیئت عالی نظارت و دیوان عدالت اداری شکایت کنیم و چنین کردیم.

نرخ تعیین شده به عنوان حق کمیسیون درست نیست
وی افزود: نرخ تعیین شده به عنوان حق کمیسیون درست نیست، از قبل از انقلاب، حق کمیسیون یک درصد می‌گرفتیم. در سال ۱۳۷۰ گفتند حق کمیسیون تا ۲۰ میلیون، نیم درصد و از ۲۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان، حق کمیسیون، یک چهارم درصد بود و گفتند از آن مبلغ به بعد کمیسیون ندارد که پرسیدیم چرا؟ گفتند خانه گران نشود، اما خانه گران شد و این طرح اجرایی نبود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به این که در هیچ جای دنیا مشکل مسکن به طور کامل حل نشده گفت: همه جا مشکلات قیمت مسکن وجود داشت، اما آن را با عرضه و تقاضا حل کردند.

۱۷۴شغل کلیدی به مسکن بستگی دارد
خسروی افزود: سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسکن جدید نیاز داریم، چون ۸۴۰ تا ۸۶۰ ازدواج ثبت می‌شود.

وی تاکید کرد: ۱۷۴ شغل کلیدی به مسکن بستگی دارد و زمانی که مسکن عرضه شود همه این مشاغل رونق پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران به مسکن مهر اشاره کرد و گفت: به جز جانمایی و مصالح استفاده شده مسکن مهر جو روانی مسکن مهر در سال ۸۵ و ۸۶ که بانک‌های خصوصی تشکیل شد و قیمت مسکن بالا رفت، مسکن مهر توانست جلوی آن را بگیرد بنابراین ما محکوم به ساخت مسکن هستیم.

نرخ کمیسیون مشاوران املاک؛ از صفر تا صد معاملات، نیم درصد
خسروی درباره خانه‌هایی که متراژ آن‌ها بالا است نیز افزود: براساس بخشنامه، تعیین نرخ کمیسیون مشاوران املاک؛ از صفر تا صد معاملات، نیم درصد است در حالی که قبلا تا ۵۰۰ میلیون تومان؛ از هر طرف نیم درصد دریافت می‌شد و بالاتر از آن یک چهارم درصد بود،، اما اکنون تا ۵۰۰ میلیون تومان برداشته شده و این به ضرر مشاوران املاک است.

وی درباره نقش مشاوران املاک در قیمت گذاری گفت: مشاوران املاک در قیمت گذاری نقش ندارند در حالی که عامه مردم می‌گویند مشاوران نقش دارند و خواص چنین نظری ندارند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران ادامه داد: مالک، قیمت گذاری می‌کند و بر اساس مصالح و نوع جنسی که استفاده کرده مبنای قیمت گذاری قرار می‌دهد.

لزوم مشورت با یک مشاور امین قبل از خرید و فروش
خسروی به همه خریداران و فروشندگان مسکن توصیه کرد: قبل از خرید یا فروش حتما با یک مشاور امین مشورت کنند بعد قرارداد را امضا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری معتقدند مشاوران املاک فقط در مدت زمان کوتاهی معامله را جوش می‌دهند، اما نقش مشاور و کارشناس در معامله ندارند گفت: من هم با شما هم عقیده هستم می‌گویم مشاور املاک که می‌خواهند جواز بگیرند باید حداقل دو سال دوره ببیند، مشاور و راهنما باید شش ماه آموزش ببیند؛ طبق تبصره یک ماده ۱۷ باید تمام این‌ها در یک بسته باشد و کارت شناسایی داشته باشند البته الان این طور نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: سعی کرده ایم دانشگاه و آموزشگاه راه بیاندازیم و الان دانشگاه علمی کاربردی مشاوران املاک فعال است تا مشاوران املاک ارتقا یابند، اما با من همفکری نمی‌کنند و نمی‌خواهند چنین شود.

وی گفت: من از وزا ت صمت، حدود صنفی خواستم، نمی‌دهند؛ سهم خواستم می‌گویند تورم وبیکاری زیاد است.

آموزش ۸۰ درصد مشاوران املاک از سال ۹۰ تاکنون
خسروی افزود: ۸۰ درصد مشاوران املاک از سال ۹۰ تاکنون در امور حقوقی و اختیارات و پلاک ثبتی آموزش دیده اند و بقیه مشاوران نیز زمانی که برای تمدید پروانه مراجعه می‌کنند باید دوره حین خدمت ببینند.

وی در مورد حق کمیسیون رهن نیز گفت: پیشنهاد دادیم حق کمیسیون رهن، یک درصد باشد، اما نیم درصد تصویب شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: امروز در جلسه‌ای رئیس اتحادیه مصالح فروشان نیز به من گفت مصالح فروشان، آهن فروشان و آلومینیوم فروشان نیز باید سودشان را پایین بیاورند که این یک طرح است و باید انجام شود.

کد خبر: ۴۴٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha