۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
بهره برداری از ۳۲ طرح آبخیزداری در استان ایلام
با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی انجام شد؛

بهره برداری از ۳۲ طرح آبخیزداری در استان ایلام

ایلام- با حضور معاون وزیر جهاد و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور،۳۲ پروژه آبخیزداری در استان ایلام افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار بازار، مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام ظهر سه شنبه در آیین افتتاح اظهار داشت: ۳۲ پروژه آبخیزداری، آبخوانداری و کنترل سیلاب در استان ایلام به عنوان اولین استان در سطح کشور که در سال جاری این طرح‌ها در آن به اتمام رسیده بود، افتتاح شد.

رضا احمدی افزود: برای اجرای این پروژه‌ها بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که در سطح ۱۳ هزار هکتار از حوزه آبخیز شهر ایلام اجرایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام با اشاره به اینکه در این سفر قرار است طرح جنگل‌کاری اقتصادی کشور در سال ۹۹ نیز در شهرستان مهران آغاز شود، گفت: در این طرح سه هزار و ۲۵۰ هکتار برای استان مصوب شده ولی با تلاش‌های منابع طبیعی استان قرار است در سطح بیش ۱۲ هزار هکتار اجرایی شود.

احمدی تاکید کرد: ایلام اولین استان در کشور در زمینه تولید نهال است و علاوه بر تامین نهال استان، نهال مورد نیاز چندین استان دیگر را نیز تامین می کند بطوریکه سالانه ۷۰ گونه نهال به ۱۶ استان کشور صادر می شود.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت نهالستان‌های استان از شش میلیون اصله در سال ۹۷ به ۱۲ میلیون اصله در سال ۹۸ رسیده است.

کاهش خسارات بلایای طبیعی با اجرای طرح های آبخیزداری در ایلام
استاندار ایلام نیز در این مراسم از کاهش خسارات بلایای طبیعی با اجرای طرح های آبخیزداری در ایلام خبر داد و گفت: حفظ منابع آب و خاک از اولویت های اصلی دولت در استان است.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار کرد: استان ایلام به خصوص مرکز استان به لحاظ تپوگرافی و جغرافیای طبیعی خاص حادثه خیز است و اگر به این موضوع توجه نمی کردیم هرساله خسارات بسیار سنگینی بر زیرساخت های شهر وارد می شد.

وی در ادامه با اشاره به حادثه خسارت بار سیل در سال ۹۴ گفت: در این حادثه علاوه بر خسارات مالی فراوان متاسفانه چندین نفر از هم استانی ها نیز جان خود را از دست دادند.
 
استاندار ایلام در ادامه به اقدامات انجام شده در پیشگیری از چنین حوادثی در استان اشاره کرد و عنوان کرد: بعد از آن رخداد در حوزه سیل بندها، آبخیزداری، خشکه چینی و ... اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و به خاطر همین اقدامات پیشگیرانه بود که در سیل فروردین ۹۸ علی رغم حجم عظیم بارش ها که دو برابر سال ۹۴ برآورد می شد اما خوشبختانه تلفات انسانی نداشتیم.

وی ادامه داد: در این رابطه چند کار مهم ازجمله لایروبی و ایجاد سیل بندها، ایجاد آبراه های انحرافی در سیل بندها، ۳۲ بند انحرافی و ۳۲ خشکه چینی انجام شده و پنج هزار هکتار زمین نیز گودال کنی شده است.
 
سلیمانی‌دشتکی در ادامه گفت: ایجاد سیل بند علاوه بر مهار سیل و آبخیزداری باعث بالا آمدن سفره های زیرزمینی و حفظ منابع آبی شده و از تخریب خاک نیز جلوگیری کرده است.

کد خبر: ۴۴٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha