۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
عسل اردبیل جزو برندهای مهم جهانی/ بهره وری ۴ برابری با کندوهای مدرن
بازار گزارش می‌دهد؛

عسل اردبیل جزو برندهای مهم جهانی/ بهره وری ۴ برابری با کندوهای مدرن

اردبیل- عسل اردبیل به‌عنوان یکی از برندهای مهم جهانی و از سوغاتی‌های مهم این خطه به شمار می‌رود که علاوه بر خواص توانمندی و تقویت‌بخشی، خواص درمانی بسیاری هم دارد.

زهرا رضازاده؛ بازار: زنبورداری و تولید عسل یکی از سخت‌ترین و درعین‌حال شیرین‌ترین مشاغل در سطح استان بوده و استان اردبیل با داشتن طبیعت زیبا، کوهستانی و گل‌هایی با خواص شفابخش به‌عنوان استان پیشرو نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا شناخته‌شده بطوریکه عسل اردبیل به نام عسل سبلان ثبت جهانی شده است.

هرساله چندین هزار تن عسل از استان اردبیل به سایر استان‌ها و اکثر کشورهای دنیا صادر می‌شود و اردبیل به‌عنوان مهد تولید عسل بهترین و ناب‌ترین عسل را که محصول دامنه‌های باشکوه سبلان، بزغوش و باغرو است به دست هم‌وطنان می‌رساند.

عسل به‌عنوان یک ماده غذایی بسیار غنی و انرژی‌بخش است که حدود ۸۰ درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته‌شده و هر۱۰۰ گرم آن ۳۲۰ کالری ایجاد می‌کند. این مونو ساکاریدها به‌سرعت جذب می‌شوند و اثر انرژی‌بخش خود را آشکار می‌کنند و علاوه براینکه یک غذای کامل است یک اکسیر پرانرژی نیز به شمار می‌رود به‌طوری‌که سالیان سال به‌عنوان دارو برای درمان بیماری‌ها مورداستفاده قرارگرفته است.

مصرف عسل در عرض چند دقیقه به شخص نیرو می‌دهد و تحمل بافتی و قدرت‌ترمیم آن را افزایش می‌دهد که در حقیقت می‌توان عسل را اکسیر جوان‌بخشی و نیروبخشی عنوان کرد که در تمامی موارد به‌عنوان یک اهرم کمکی عمل می‌کند و چه در خواص درمانی و چه خواص توانمندی معجزه می‌کند.

عسل تولیدشده در استان اردبیل را می‌توان به دلیل کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان جزو مرغوب‌ترین عسل‌های کشور برشمرد که در این زمینه سالانه حدود ۱۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و مالزی صادر می‌شود.

استان اردبیل رتبه سوم در تولید محصول عسل در کشور را دارد، برند عسل اردبیل در حال حاضر جهانی شده و عسل را می‌توان در زمره مهم‌ترین سوغاتی‌های اردبیل به‌حساب آورد به‌طوری‌که به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز با برند عسل سبلان رواج دارد.

برداشت بیش از ۷ هزار تن محصول عسل در اردبیل
دراین‌باره دهقان باقری کارشناس مسئول زنبورداری جهاد کشاورزی اردبیل می‌گوید: چهار هزار مزرعه اردبیل امسال برداشت محصول عسل را در اردبیل از تیرماه شروع کردند و بیش از ۷ هزار تن محصول عسل در استان اردبیل برداشت شد.

وی با اشاره به این‌که تقریباً تمامی کندوهای پرورش زنبورعسل در استان جزو کندوهای مدرن محسوب می‌شود گفت: در راستای برداشت عسل باید شرایط کارشناسی و تخصصی به کار گرفته شود و نیاز است تمام سعی و تلاش خود را به کارگیریم تا میانگین تولید عسل را ازلحاظ کمیت و کیفیت افزایش دهیم.

کارشناس مسئول زنبورداری جهاد کشاورزی اردبیل افزود: حرکت به سمت استفاده صددرصدی از کندوهای عسل مدرن اولویت اساسی است چراکه تولید عسل در کندوهای سنتی به میزان ۴.۵ کیلوگرم و در کندوهای مدرن ۱۶ کیلوگرم برآورد شده است.

باقری ادامه داد: پرورش زنبورعسل یکی از مهم‌ترین بخش‌های اشتغال‌آفرینی در حوزه کشاورزی استان است که ۶ هزار و ۴۷۲ نفر در این زمینه مشغول پرورش زنبورعسل هستند و یک هزار و ۴۹۷ نفر در این زمینه بیمه و ۴۱۱ واحد از زنبورستان‌های این استان تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار دارد.

محسن مصطفایی محقق بخش تحقیقات دامپزشکی در اردبیل دراین‌باره می‌گوید: به دلیل آب‌وهوای خاص و پوشش گیاهی مناسب عسل اردبیل جزو مرغوب‌ترین محصول تولیدشده در این استان به شمار می‌رود که به‌عنوان یک داروی شفابخش در بسیاری از موارد می‌تواند عمل کند.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که تنوع پوشش گیاهی در اردبیل از خواص گیاهی نیز برخوردار هستند به این دلیل عسل سبلان در التیام‌بخش انواع امراض نقش اساسی به دنبال دارد و حتی بیماری‌های دستگاه گوارش نیز با عسل قابل‌درمان است.

عرضه عسل تولیدی در بازار اردبیل نیازمند تدوین برنامه‌های اساسی است
عبدالرضا بیگناه رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران نیز اظهار کرد: اهمیت به توسعه صادرات و بسته‌بندی عسل به همان اندازه که تولید آن اهمیت دارد باید موردتوجه واقع شود چراکه این موضوع می‌تواند در توسعه صنعت زنبورداری نقش شایانی ایفا کند.

وی بیان کرد: علی‌رغم این‌که اردبیل در تولید عسل جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود اما اگر بخواهیم در تولید این محصول به اقتصاد و اشتغال پایدار دست‌یابیم نیاز است از ظرفیت این محصول به شکل همه‌جانبه استفاده شود تا تولید و فرآوری و بسته‌بندی عسل به شکل مطلوب انجام یابد.

بیگناه تصریح کرد: اهمیت به عرضه عسل تولیدی در بازار نیازمند تدوین برنامه‌های اساسی است تا به کیفیت قابل‌قبول در تولید این محصول دست‌یابیم و با توجه به این‌که حمایت از فعالان این عرصه وضعیت خوبی ندارد نیاز است برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه فعالیت‌ها انجام یابد.

وی اظهار کرد: در راستای اهمیت به موضوع سلامتی مردم نیز نیاز است که بهره‌مندی فعالان این عرصه از کارت بهداشتی و سلامت مبنای کار باشد و بتوانیم با همکاری و مشارکت همدیگر صنعت زنبورداری در کشور را به مرحله قابل‌قبول برسانیم.

بیگناه ادامه داد: راه‌اندازی دانشکده زنبورعسل در اردبیل به‌عنوان یک موهبت محسوب می‌شود که بتوانیم از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را ببریم و استعداد تولید عسل را که به‌عنوان یک استان شاخص محسوب می‌شود به وضعیت مطلوب برسانیم.

و اما کلام آخر این‌که در استانی که مهد پرورش زنبورعسل است نیاز است تا برای رشد و پیشرفت این عرصه کمبودها و ملزومات احصاء و برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام شود تا با حمایت از زنبورداران اردبیل به وضعیت قابل قبولی در این زمینه دست یابد.

کد خبر: ۴۴٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha