۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
قول مجلس به مردم برای کاهش کسری بودجه در سال ۱۴۰۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

قول مجلس به مردم برای کاهش کسری بودجه در سال ۱۴۰۰

زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بازگرداندن ریل قانونگذاری به مجلس یکی از اقدامات مهم این دوره است زیرا در ادوار گذشته اکثر تصمیمات مهم کشور مانند بنزین 3 هزار تومانی، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، طرح فروش ۲۲۰ میلیون بشکه نفت به مردم در خارج از پارلمان اتخاذ می‌شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در واکنش به انتقاداتی که نسبت به مجلس یازدهم از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود،  گفت: نمی‌توان اعلام کرد،  مجلس یازدهم هیچ ضعفی ندارد و نمایندگان نیز نقصی ندارند، کم‌کاری‌هایی در برخی مواقع بوده که باید برای رفع آن اقداماتی را انجام داد.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم در این چند ماه اقدامات مناسبی را جهت بازگرداندن امنیت و ثبات به کشور انجام داده است، ادامه داد: اولین اقدامی که در این دور از پارلمان انجام شده، بازگرداندن ریل قانونگذاری به مجلس است. در ادوار گذشته اکثر تصمیمات مهم کشور در خارج از پارلمان اتخاذ می‌شد که نمونه‌های آن بنزین ۳۰۰۰ تومانی، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، طرح  فروش ۲۲۰ میلیون بشکه نفت به مردم و طرح برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای افراد حقیقی در بورس است.

نماینده تربت حیدریه در مجلس با بیان اینکه امروز مجلس توانست اقتدار خود را در زمینه قانونگذاری به دست آورد، اظهار کرد: به طور مثال رئیس جمهور به دنبال این بود که مصوبه افزایش سرمایه شرکت‌های دولتی را از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اخذ کند که به دلیل مقاومت دکتر قالیباف رئیس مجلس این موضوع به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد.

ارائه طرح عایدی بر سرمایه در راستای ایجاد عدالت مالیاتی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: همچنین دولت قصد داشت تا ۲۲۰ میلیون بشکه نفت را به مردم بفروشد که معتقدم یک فاجعه بزرگ در اقتصاد بود و اسم آن را گشایش اقتصادی گذاشته و با ایجاد جنگ روانی می‌خواستند اعلام کنند،  مجلس با این گشایش مخالفت است که قوای قضاییه و مقننه با آن مخالفت کردند البته مجلس به این فضاسازی‌ها توجه نکرد و محکم بر روی تصمیم خود ایستاد و اجازه چنین کاری را نداد.

زنگنه تاکید کرد: دولت در حوزه بورس هم تلاش داشت تا ناکارآمدی خود را در بازار سرمایه علی‌رغم تذکرات نمایندگان مبنی براینکه این روند مدیریت سرمایه در نهایت به ضرر سرمایه‌گذاران خرد، افراد محروم و مستضعف و ناآشنایان به بازار سرمایه خواهد بود، پنهان کرده و به توصیه‌ها عمل نکرد حتی در  زمان آغاز سیر نزولی در بازار بورس دولت قصد داشت تا با برداشت از صندوق توسعه ملی و از جیب ۸۰ میلیون نفر، ضرر عده محدودی را در بازار سرمایه پرداخت کند که مجلس در برابر این خواسته نیز ایستاد.

وی با بیان اینکه در حوزه مالیات شاهد یک بی‌عدالتی در کشور هستیم، گفت: بسیاری از افراد مشمول پرداخت مالیات، هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند اما یک کارمند با حقوق ۲ تا ۳ میلیون تومانی باید قسمت عمده ای از حقوق خود را به عنوان مالیات پرداخت کند و براین اساس نمایندگان برای ایجاد عدالت مالیاتی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را ارائه کردند.

قول مجلس به مردم برای کاهش کسری بودجه در سال ۱۴۰۰
نماینده تربت حیدریه در مجلس تصریح کرد: براساس این طرح افرادی که در کار دلالی هستند و موجب تلاطم در بازارها می‌شوند باید مالیات پرداخت کنند که اولین گام در این زمینه مالیات بر خانه‌های خالی بود که با این طرح جلوی سوداگری در بازار مسکن گرفته خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه یکی از دلایل بروز مشکلات در سال جاری تدوین بودجه‌ای غیرواقعی بود، بیان کرد: دولت منابعی را در بودجه آورده بود که به هیچ عنوان محقق نمی‌شد، زمانی که درآمد و هزینه ها یکسان نباشد کسری بودجه اتفاق می‌افتد و دولت برای جبران کسری بودجه پایه پولی را افزایش داد که موجب افزایش تورم در کشور شد و نمایندگان مجلس برای رفع اینگونه ایرادات آغاز به تدوین طرح اصلاح ساختار بودجه کردند.

زنگنه تاکید کرد: ما به مردم قول می‌دهیم که در سال آینده کمترین کسری بودجه را نسبت به بودجه سال‌های گذشته داشته باشیم، البته درباره خوراک دام نیز مجلس ورود جدی داشت.

ارائه طرحی درباره ارزهای چندگانه برای رفع مشکلات
نماینده تربت حیدریه در مجلس با اشاره به اینکه حوزه اجرا در اختیار مجلس نیست و دولت نهایتاً باید طرح‌ها را اجرا کند، ادامه داد: وکلای ملت معتقدند که باید طرحی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی،  ارز نیمایی و نحوه بازگشت ارز صادراتی تدوین و ارائه کنند تا مشکلات این حوزه نیز برطرف شود.

عضو کمیسیون برنامه،  بودجه و محاسبات مجلس با اعلام اینکه در مجلس یازدهم نظارت قوه مقننه فراتر از یک وزیر و وزارتخانه رفته است، گفت: مجلس با حضور در استان‌های محروم و شهرها به دنبال اعمال نظارت هستند،  برخی دستگاه‌های تبلیغاتی می‌خواهند نقاط ضعف مجلس را پررنگ و اعلام کنند،  در این مجلس قیمت ‌مرغ و خودرو چند برابر شده در صورتی که مجلس قیمت‌گذار نیست و فقط ناظر و قانونگذار است.

زنگنه با تاکید براینکه اگر دولت به تذکرات نمایندگان توجه می‌کرد، وضعیت اقتصادی بسیار بهتر از شرایط کنونی بود، گفت: اقتصاد مقاومتی،  مردمی‌سازی اقتصاد و جهش تولید راه‌هایی است که از طریق آنها می‌توان از شرایط فعلی عبور کرد و مجلس نیز مصمم است تا تکالیف خودش را به نحو احسن انجام دهد.

کد خبر: ۴۴٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha